1. Czy otrzymana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będzie stanowiła przychód (...)

1. Czy otrzymana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będzie stanowiła przychód dla Spółki w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy otrzymaną dotację należy rozliczyć w zeznaniu rocznym Spółki?
3. Czy wynagrodzenie Koordynatora Projektu, będącego wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlega opodatkowaniu, czy stanowi koszt podatkowy dla Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2010 r. (data wpływu 10.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Urzędu Marszałkowskiego oraz z Wojewódzkiego Urzędu Pracy ? jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ? jest nieprawidłowe,
  • ujęcia otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym CIT-8 ? jest prawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów i opodatkowania przychodów Koordynatora Projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 01 grudnia 2010 r. (data wpływu 02.12.2010 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Urzędu Marszałkowskiego oraz z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ujęcia otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz kosztów uzyskania przychodów i opodatkowania przychodów Koordynatora Projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 01 grudnia 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, iż:

Spółka świadczy usługi w zakresie doradztwa, badań i analiz oraz szkoleń. Spółka zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 z 07.09.2007 r.

Podmiotem wypłacającym dotację jest Instytucja Pośrednicząca POKL czyli Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urząd Marszałkowski lub Wojewódzki Urząd Pracy (nazwa projektu: Program Operacyjny Kapitał Ludzki).

Umowa zawarta będzie pomiędzy Spółką a Instytucją Pośredniczącą POKL, czyli Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędem Marszałkowskim lub Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Kwota dofinansowania zostanie przekazana w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach na pokrycie bieżących wydatków.

Wynagrodzenie Koordynatora Projektu będzie pokryte zaliczką otrzymaną na pokrycie bieżących wydatków. Środki uzyskane z dotacji zostaną przeznaczone przez Spółkę na realizację szkoleń lub przeprowadzenie badań i analiz. W tym celu, za otrzymaną kwotę dotacji Spółka zakupi między innymi sprzęt i wyposażenie, a także materiały promocyjne, biurowe itp.

Pani P. - jedyny wspólnik Spółki, w ramach otrzymanego dofinansowania będzie realizowała zadania Koordynatora Projektu. Za realizację zadań Pani P. będzie pobierała wynagrodzenie od Spółki na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy otrzymana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie stanowiła przychód zwolniony dla Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy otrzymaną dotację należy rozliczyć w zeznaniu rocznym Spółki...
  3. Czy wynagrodzenie Koordynatora Projektu, będącego jedynym wspólnikiem Spółki podlega opodatkowaniu i czy stanowi koszt podatkowy dla Spółki...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa dotacja otrzymana przez Spółkę będzie stanowiła przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Środki Europejskiego Funduszu Społecznego przekazane do budżetu państwa mogą być, zdaniem Spółki, uznane za środki publiczne. Implikuje to zatem możliwość uznania przedmiotowej dotacji rozwojowej za wydatki budżetu państwa. Dotację rozwojową mogą otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Z uwagi na powyższe, należy uznać, iż dochody otrzymane przez beneficjenta (Wnioskodawcę) w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47.

Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2008 r.

sygn. IBPB3/423-548/08/NG, jak również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 26 września 2008 r. sygn. ILPB3/423-404/08-2/EK, twierdząc, iż: ?(...) Dochody otrzymane przez beneficjenta w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy?.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawczyni, przedmiotowa dotacja, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Otrzymaną dotację należy wykazać w zeznaniu rocznym CIT-8 w następujący sposób:

  1. przychody z tytułu otrzymanych środków pomocowych należy wykazać, jako przychody w polu 27 części D.1. zeznania CIT-8, w polu tym ujmuje się przychody zarówno opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania;
  2. przychody zwolnione z opodatkowania należy wykazać w części E.1. zeznania CIT-8 w polu 40, jako dochody (przychody) wolne na podstawie danych zawartych w polu 8 oraz polu 12 informacji CIT-8/0.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, z kosztów uzyskania przychodów zostają wyłączone generalnie wydatki sfinansowane dotacją, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zdaniem Spółki, wynagrodzenie Koordynatora Projektu wypłacane przez Nią, sfinansowane uzyskaną dotacją, nie stanowi dla Spółki kosztu podatkowego, podobnie jak inne wydatki sfinansowane dotacją np. zakup materiałów biurowych.

Pomimo, że wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących dotowany projekt są opłacane ze środków pochodzących z dotacji zwolnionej od podatku dochodowego od osób prawnych, to nie są one zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to nie ma zastosowania do wynagrodzeń pracowników realizujących projekt, ponieważ to Spółka otrzymała środki z budżetu państwa, a nie osoby wykonujące czynności przy realizowanym projekcie. Stanowisko takie potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2009 r. nr ILPB1/415-866/08-3/AMN.

W konsekwencji, przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego tylko u beneficjenta, czyli Spółki, gdyż to Ona otrzymała dotację. Spółka jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa, a zatem wynagrodzenie otrzymane przez Nią jest zwolnione od opodatkowania. Natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu otrzymują wynagrodzenie za pracę, a nie dotację w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, wobec czego, dochody przez nie uzyskiwane nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym, wynagrodzenia pracowników, nawet jeżeli będą opłacane z dotacji, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Należy od tych wynagrodzeń pobierać zaliczki na podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w części dot. zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Urzędu Marszałkowskiego oraz z Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
  • nieprawidłowe ? w części dot. zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dot. otrzymanej dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
  • prawidłowe ? w zakresie ujęcia otrzymanej dotacji w zeznaniu rocznym CIT-8,
  • prawidłowe ? w zakresie kosztów uzyskania przychodów i opodatkowania przychodów Koordynatora Projektu.

Przedmiotem wniosku jest opis zdarzenia przyszłego dlatego też w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Powyższa ustawa wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj.

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: ?dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa?.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007 ? 2013. Spółka wskazała, iż umowa zostanie zawarta pomiędzy Spółką a Instytucją Pośredniczącą, tj. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędem Marszałkowskim lub Wojewódzkim Urzędem Pracy, która to Instytucja będzie podmiotem wypłacającym przedmiotowe dofinansowanie.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzyma na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia przedmiotowego zastosowanie będą miały następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy) ? otrzymane przez podmiot wypłacający którym będzie Urząd Marszałkowski lub Wojewódzki Urząd Pracy,
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy).

Wobec powyższego, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż uzyskane przez Spółkę środki w formie dotacji na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowić będą przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania będą miały zastosowanie odpowiednio:

  • art. 17 ust.

    1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego lub Wojewódzkiego Urzędu Pracy),

  • art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dotacja otrzymana od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w trakcie roku podatkowego określa art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Środki pieniężne otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 winny zostać wykazane w części D.1. poz. 27 oraz poz. 30 zeznania rocznego CIT-8, w części B.1. poz. 12 oraz poz. 20 załącznika CIT-8/0 ? którą następnie należy uwzględnić w części E.1. poz. 40 oraz poz. 43 zeznania rocznego CIT-8.

Jednocześnie wyjaśnia się, iż w załączniku CIT-8/0 Informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku w poz. 12 tego załącznika wykazuje się pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy (w tym np. otrzymaną dotację podlegającą zwolnieniu na podstawie pkt 47 i pkt 48 wskazanego artykułu 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), natomiast w poz. 8 tego załącznika wykazuje się dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w części przeznaczonej na cele statutowe.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów kwalifikowanych, ponoszonych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wobec ogólnego charakteru powołanej definicji, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. W szczególności, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Spółka wskazała, iż kwota dofinansowania zostanie przekazana w formie zaliczki w jednej lub kilku transzach na pokrycie bieżących wydatków. W konsekwencji, wynagrodzenie Koordynatora Projektu będzie pokryte zaliczką otrzymaną na pokrycie bieżących wydatków.

Wobec powyższego, koszty bezpośrednio sfinansowane ze środków, z których dochód wolny będzie od podatku, podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż wynagrodzenie Koordynatora Projektu wypłacane przez Nią, sfinansowane uzyskaną dotacją, nie stanowi dla Spółki kosztu podatkowego, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do pytania nr 3 w części opodatkowania wynagrodzenia Koordynatora Projektu tut. Organ wskazuje, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Natomiast zgodnie z pkt 137 wskazanego artykułu, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Wobec powyższego, wynagrodzenie Koordynatora Projektu sfinansowane z otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie będzie podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż osoba pełniąca funkcję Koordynatora Projektu, wykonuje jedynie powierzone jej zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia, umowy o dzieło), nie jest jednak ani beneficjentem pomocy, ani uczestnikiem projektu, tj. osobą do której faktycznie skierowano pomoc. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-992/10-4/NS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika