1. Czy Spółka prowadząca szkoły niepubliczne posiadające status szkół publicznych, korzystająca (...)

1. Czy Spółka prowadząca szkoły niepubliczne posiadające status szkół publicznych, korzystająca ze zwolnienia podatkowego w trybie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie doradztwa (PKD 85.60.Z), szkoleń (PKD 85.59.B) i zakładów (PKD 96.02.Z) nie tracąc tym samym zwolnienia w podatku dochodowym, jeżeli dochody są w całości przeznaczane na cele szkoły?
2. Czy dochody z tytułu nowo powstałych komórek również będą objęte zwolnieniem w trybie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 09 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismami z dnia 30 listopada 2010 r. i 08 grudnia 2010 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W związku z pojawieniem się koncepcji i rozwoju Spółki o nowe dziedziny działalności, wspierające zasadniczą dziedzinę Spółki ? szkolnictwo ? Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji w przedmiocie utrzymania zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do niżej wymienionych sektorów działalności:

  1. ?Doradztwo? ? PKD 85.60.Z ? komórka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie doradztwa zawodowego,
  2. ?Szkolenia? ? PKD 85.59.Z ? komórka prowadząca szkolenia w formach pozaszkolnych (centrum kształcenia ustawicznego),
  3. ?Zakłady? ? PKD 96.02.Z ? komórka prowadząca działalność ? warsztaty dla młodocianych pracowników ? fryzjerskie, obejmujące praktyczną naukę zawodu.


Ideą utworzenia tych komórek jest wspieranie podstawowej działalności Jednostki ? szkolnictwa ? w celu najlepszego wykorzystania zdobytego wykształcenia przez absolwentów szkół. Zasadnicze korzyści z prowadzenia wskazanej działalności mieszczą się w sferze społecznej ? dotyczą likwidacji bezrobocia w korespondencji z zapotrzebowaniem rynku pracy oraz minimalizacją ryzyka tworzenia działalności gospodarczej przez absolwentów szkół zawodowych. Komórka ?Zakłady? ma zadość uczynić zapotrzebowaniu uczącej się młodzieży na profesjonalne zorganizowane placówki praktycznej nauki zawodu. Niekwantyfikowaną korzyścią z nowopowstałej organizacji jest wzrost zaufania młodzieży do systemu szkolnictwa wyższego, umożliwiającego im realne zdobycie pracy.

Spółka deklaruje przekazywanie dochodów z tytułu pracy ww. komórek ? w całości na cele szkoły.

Od 1996 r. Wnioskodawca prowadzi szkołę niepubliczną ? liceum profilowane, szkoły zawodowe i technika, wspierane dotacjami z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 30 listopada 2010 r. Wnioskodawca złożył poniższe wyjaśnienia.

  1. Aktualnie Spółka prowadzi szkoły:
    1. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych - na podbudowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej,
    2. Medyczna Szkoła Policealna,
    3. Policealne Studium Zawodowe,
    4. Technikum Zawodowe - system kształcenia dzienny,
    5. Gimnazjum dla Dorosłych,
    6. Zasadnicza Szkoła Zawodowa - system kształcenia dzienny,
    7. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych - na podbudowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej,
    8. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych,

wszystkie szkoły są wpisane do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty.

  1. Wskazane we wniosku przez Spółkę komórki ?Doradztwo?, ?Szkolenia?, ?Zakłady? mają stanowić działalność szkół.
  2. Szkoły są jednostkami powołanymi przez Spółkę. Wnioskodawca jest jedynym organem założycielskim szkół.


Pismem z dnia 08 grudnia 2010 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony opis zdarzenia przyszłego i wskazała, że żadna ze szkół założonych przez Wnioskodawcę nie posiada wyodrębnionych środków organizacyjnych i majątkowych pozwalających im na samodzielne działanie i funkcjonowanie, w szczególności nie posiadają wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej oraz zdolności prawnej ? samodzielności do zaciągania zobowiązań.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka prowadząca szkoły niepubliczne posiadające status szkół publicznych, korzystająca ze zwolnienia podatkowego w trybie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie doradztwa (PKD 85.60.Z), szkoleń (PKD 85.59.B) i zakładów (PKD 96.02.Z) nie tracąc tym samym zwolnienia w podatku dochodowym, jeżeli dochody są w całości przeznaczane na cele szkoły...
  2. Czy dochody z tytułu nowo powstałych komórek również będą objęte zwolnieniem w trybie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, powinien On zostać objęty zwolnieniem w podatku dochodowym od osób prawnych w ramach nowo zgłoszonych działalności gospodarczych oraz powinien zachować zwolnienie z podatku dochodowego w trybie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż celowość powołania nowych działalności ma ścisły związek z prowadzoną działalnością w zakresie szkolnictwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 07 września 1991 r.

o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo ? wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo ? wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno ? opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. w świetle tych przepisów, szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 ww. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl art. 84 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą.

Z kolei, jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym, mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoła nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkołę za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Wnioskodawca w złożonym Wniosku wskazał, iż żadna ze szkół założonych przez Spółkę nie posiada wyodrębnionych środków organizacyjnych i majątkowych pozwalających im na samodzielne działanie i funkcjonowanie, w szczególności nie posiadają wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej oraz zdolności prawnej ? samodzielności do zaciągania zobowiązań.

Wobec powyższego, jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył, czyli Wnioskodawcy i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze kwestię związaną ze zwolnieniem przedmiotowym, wskazać należy w tym miejscu na uregulowania wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednocześnie nadmieniając, iż powołany przez Spółkę art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, został uchylony. Przepis ten obowiązywał do dnia 31 grudnia 2003 r.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony zdrowia, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Tym samym zwolnienie zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym, dla skorzystania, z którego Podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczane wyłącznie na cele wskazanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


W myśl natomiast postanowień art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Ponadto podkreślić należy, że zakres zwolnienia podatkowego, o którym mowa, jest w istotny sposób ograniczony, poprzez wskazanie różnego rodzaju podmiotów, którym zwolnienie nie przysługuje, pomimo spełnienia warunków wskazanych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ograniczenie zostało wprowadzone albo z uwagi na źródło pochodzenia dochodów, albo ze względu na formę organizacyjno - prawną podatnika.

I tak, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ze zwolnienia nie mogą skorzystać:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Powyższe wyłączenia sprawiają, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non - profit, co zgodne jest z ?duchem? tego zwolnienia podatkowego. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo - rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (za wyjątkiem podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c tej ustawy).

Reasumując, Wnioskodawca jako Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ zastosowanie tego przepisu w odniesieniu do spółek wyłącza treść art. 17 ust. 1c pkt 1 niniejszej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika