Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii oraz możliwości skorygowania złożonego zeznania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 20.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii ? jest prawidłowe;
  • możliwości skorygowania złożonego zeznania ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii;
  • możliwości skorygowania złożonego zeznania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) nabyła i wdrożyła w 2010 r. nową technologię w postaci systemu ?A?. System ?A? wraz z wdrożeniem:

  • stanowi wartość niematerialną i prawną,
  • umożliwia wytwarzanie nowych i udoskonalonych wyrobów,
  • umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,
  • stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od roku 2008, czyli technologię, która nie jest stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat,

w związku z czym, spełnia warunki umożliwiające uznanie systemu za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fakt, iż zaimplementowana w Spółce technologia charakteryzuje się innowacyjnością, został potwierdzony opinią Wydziału Uniwersytetu, niezależnej od Spółki jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Główna oś innowacyjności technologii wdrażanej w Spółce opiera się na zastosowaniu unikalnych i niespotykanych w skali świata technologii. Technologie te są chronione patentami i są używane wyłącznie przez firmę ?B? . Wśród nich można wymienić m. in. zaawansowany mechanizm obsługi dokumentów XML w aplikacjach bazodanowych, unikalny mechanizm definiowania poziomu dostępności informacji na poszczególnych etapach, system dostarczany jest wraz z całym kodem źródłowym aplikacji w języku X++, technologia ?C?. Powyższe sprawia, iż rozwiązanie technologiczne wprowadzone w Spółce jest innowacyjne w skali świata w okresie nie dłuższym niż 5 ostatnich lat (co potwierdza również przywołana opinia jednostki naukowej).

Wykorzystanie przez Spółkę do wspomagania zarządzania systemu ?A? doprowadziło do znaczącego zmodyfikowania i udoskonalenia następujących procesów:

  • zasadnicza zmiana obsługi i szybkości realizacji zamówienia,
  • zasadnicza zmiana dokładności produkcji i świadczenia usług,
  • znaczące usprawnienie fakturowania (seryjne wystawianie i wysyłka faktur w postaci cyfrowej),
  • zasadnicza zmiana jakości realizacji zamówienia,
  • znaczące usprawnienie analiz danych i podejmowania decyzji na ich podstawie,
  • znaczące usprawnienie planowania, monitoringu kosztów produkcji i świadczenia usług,
  • znaczące usprawnienie zarządzania produkcją i magazynem oraz elektroniczny obieg zleceń produkcyjnych.

W wyniku wdrożenia systemu ?A? nastąpiła zasadnicza zmiana świadczenia usług sprzedaży i obsługi świadczonych usług. Klient otrzymuje usługę znacznie wyższej jakości, co wynika z szybszej i kompleksowej obsługi klienta oraz zapewnienia klientowi dostępu do wielowymiarowych danych dotyczących usługi. Znaczne udoskonalenie przez system ?A? sprzedaży i świadczenia usług dotyczy następujących obszarów:

  • automatyzacja kontaktów z klientem ? dzięki dostępowi do kompleksowych danych pracownicy firmy widzą i wykorzystują aktualne oraz historyczne informacje o świadczonych usługach. Powoduje to szybszą i dokładniejszą obsługę klienta. Wszystkie informacje o zamówieniu klienta i zgłoszeniach klienta, w tym reklamacje dotyczące usług, są natychmiast dostępne on-line,
  • całkowita integracja wszystkich komponentów systemu ?A? z modułem księgowo - kontrolingowym umożliwia bieżące, np. codzienne raportowanie wszystkich parametrów do kadry zarządzającej. Dzięki wdrożeniu modułu zarządzania raportami, Spółka uzyskała możliwość raportowania i analizy w wielu wymiarach usług.

System pozwala na lepszy monitoring i zarządzanie procesami:

  • usprawnienia w obszarze SPRZEDAŻY ? ujednolicenie i przejrzystość systemu rabatowania, powiązania umów handlowych z klientami, możliwość pracy zdalnej przez pracowników terenowych, większa przejrzystość transakcji z klientem, śledzenie zmian, zarządzanie należnościami, limitami kredytowymi;
  • usprawnienia w obszarze LOGISTYKI ? automatyzacja rejestracji przychodów z produkcji, usprawnienie procesu kompletacji wysyłek, możliwość konstrukcji i monitorowania podstawowych wskaźników dla tego obszaru, usprawnienie procesu wydawania materiałów do zleceń produkcyjnych;
  • usprawnienia w obszarze PLANOWANIA ? wprowadzenie planowania MRP;
  • usprawnienia w obszarze PRODUKCJI ? kontrola przebiegu zlecenia produkcyjnego na każdym jego etapie, kontrola i planowanie obciążenia poszczególnych gniazd produkcyjnych, możliwość badania wydajności na produkcji;
  • usprawnienie w obszarze FINANSÓW ? większa przejrzystość i wiarygodność danych, możliwość analizy danych w różnych układach i w odniesieniu do różnych obiektów (klient, produkt), możliwość identyfikacji odchyleń produkcyjnych oraz prognozowania wyników finansowych, możliwość wykonywania płatności zobowiązań (handlowych, podatkowych, płacowych) poprzez pliki wymiany, możliwość konstrukcji szablonu sprawozdania finansowego;
  • usprawnienia w obszarze KADR i PŁAC ? możliwość kontroli czasu pracy, możliwość importu i eksportu danych do / z systemu, pełna integracja z ?D?, możliwość generowania sprawozdań na potrzeby GUS, integracja z PŁATNIKIEM.



Spółka na nabycie przedmiotowej wartości niematerialnej i prawnej poniosła wydatki w wysokości sumy kosztów nabycia i wdrożenia systemu i w takiej wartości rozpoznała wartość niematerialną i prawną we właściwej ewidencji. Spółka w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii nie prowadziła działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Jednocześnie celem wprowadzenia systemu ?A? było usprawnienie oraz podniesienie efektywności działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych.

Spółka nie otrzymała również w jakiejkolwiek formie zwrotu wydatków poniesionych na tą technologię.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej, jaką stanowi system ?A? ...
  2. W przypadku nie zastosowania odliczenia przysługującego z tytułu ulgi technologicznej w zeznaniu podatkowym za rok, w którym Spółka poniosła wydatki, czy ma Ona prawo skorygowania złożonego zeznania w celu skorzystania z odliczenia...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, przy założeniu, że spełnia Ona wszystkie poniższe warunki:

  1. Wdrożyła system ?A? . Wartość niematerialna i prawna została ujęta we właściwej ewidencji Spółki,
  2. Posiada opinię niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, wskazującą, że wdrożona technologia jest nową technologią,
  3. Od wdrożenia na świecie technologii wdrożonej nie upłynęło 5 lat,
  4. Innowacyjna technologia umożliwiła świadczenie zasadniczo zmienionych usług,
  5. Spółka nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  6. Nie wystąpiła również żadna z przesłanek negatywnych wymienionych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia związanego z nabyciem nowych technologii w wysokości 50% poniesionych wydatków w myśl art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie systemu ?A? uwzględnione w jego wartości początkowej, stanowią podstawę do obliczenia wielkości należnego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka poniosła wydatki (art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 18b ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki na nabycie nowych technologii, za które uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych oraz których innowacyjność potwierdzona została poprzez wydanie opinii przez niezależną jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie z art. 18b ust. 7 powołanej ustawy, Spółka ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania o 50% kwot wydatkowanych na nabycie nowych technologii.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 18b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Dlatego też, zdaniem Spółki, w momencie niezastosowania odliczenia w roku, w którym odliczenie przysługiwało, w celu skorzystania z prawa do odliczenia ulgi technologicznej, Spółka powinna złożyć korektę deklaracji podatku dochodowego od osób prawnych za rok, w którym to odliczenie przysługiwało. Przy założeniu, że Spółka spełnia wszystkie warunki niezbędne do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Stanowisko Spółki potwierdzają m. in: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r. sygn. akt: IPPB5/423-330/09-5/AM oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r. sygn. akt: IBPBI/2/423-67/10/JD.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 powyższej ustawy).

Zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 % kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność ?produkcyjną? technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami ? w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o zasadach finansowania nauki ? są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  • podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  • jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  • instytuty badawcze,
  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Polską Akademię Umiejętności,
  • inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Z regulacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka nabyła i wdrożyła w 2010 r. technologię w postaci systemu ?A?. Spółka na nabycie ww. systemu poniosła wydatki w wysokości sumy kosztów jego nabycia i wdrożenia. W takiej też wysokości wartość niematerialna i prawna została wprowadzona do stosownej ewidencji Spółki. Wnioskodawca wskazał, iż innowacyjność zaimplementowanej technologii została potwierdzona opinią niezależnej od Spółki jednostki naukowej. Ponadto, w roku podatkowym nabycia oraz w roku poprzedzającym nabycie nowych technologii Spółka nie prowadziła działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Z wniosku wynika również, że Spółka spełnia także pozostałe warunki uprawniające do dokonania przedmiotowego odliczenia.

Reasumując, Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych przez Nią na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej jaką stanowi system ?A?, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej kwestii zachowane bowiem zostaną warunki niezbędne do zastosowania ulgi wynikającej z ww. przepisu.

Należy również zwrócić uwagę na art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Ponadto nadmienia się, iż zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w (?) art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IBPBI/2/423-67/10/JD, interpretacja indywidualna

IPPB5/423-330/09-5/AM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika