1. Czy wydatki, jakie w związku z organizacją szkolenia poniosła Spółka na noclegi klientów, ich (...)

1. Czy wydatki, jakie w związku z organizacją szkolenia poniosła Spółka na noclegi klientów, ich transport na terenie Poznania oraz na wyżywienie (catering) można uznać za koszty uzyskania przychodów?
2. Czy wydatki związane z organizowaniem szkoleń wyjazdowych dla klientów, do fabryki znajdującej się w Niemczech można uznać za koszty uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 02 października 2009 r. (data wpływu 09.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją szkolenia dla klientów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 grudnia 2009 r. oraz 07 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją:

  • szkolenia dla klientów oraz
  • szkoleń wyjazdowych dla klientów do fabryki w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Stan faktyczny nr 1.

Spółka dokonała otwarcia nowej siedziby. Związane to było z otwarciem nowego serwisu, dysponującego specjalistycznymi narzędziami i częściami zamiennymi, który zapewni podniesienie jakości przeprowadzanych montaży, napraw i przeglądów. w celu intensyfikacji sprzedaży, w trosce o dobre kontakty z klientami i odpowiedni poziom wiedzy o oferowanych przez Spółkę produktach i usługach, Spółka przeprowadziła szkolenie dla klientów, które pozwoliło na zaprezentowanie im nowych możliwości serwisu Spółki. w związku z organizowanym szkoleniem, Spółka poniosła koszty noclegów klientów, ich transportu na terenie Poznania oraz wyżywienia (cateringu). Spółka posiada podpisaną listę przybyłych klientów.

Pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o informację, iż przedmiotem Jego działalności jest:

16 (PKD 2007) Produkcja wyrobów z drewna oraz korka, z wyłączeniem mebli;

Produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania,

20 (PKD 2007) Produkcja chemikaliów i wyrobów chemicznych,

24 (PKD 2007) Produkcja metali,

25 (PKD 2007) Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń, 27 (PKD 2007) Produkcja urządzeń elektrycznych,

28 (PKD 2007) Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana,

38 3 (PKD 2007) Odzysk surowców,

45 (PKD 2007) Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; Naprawa pojazdów samochodowych,

46 (PKD 2007) Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,

47 (PKD 2007) Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi,

55 (PKD 2007) Zakwaterowanie,

56 (PKD 2007) Działalność usługowa związana z wyżywieniem,

70 22 (PKD 2007) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Stan faktyczny nr 2.

Spółka ponosi wydatki na zorganizowanie szkoleń wyjazdowych dla klientów do fabryki należącej do spółki posiadającej udziały w Spółce, która to fabryka znajduje się w Niemczech. Takie szkolenie Spółka zapewnia w ofercie, którą kieruje do klientów. Szkolenie obejmuje tematykę związaną z wiedzą o towarach oferowanych przez Spółkę: nowych technologii stosowanych w produkcji, a także prawidłowego doboru, konserwacji i eksploatacji produktów. Wydatki, jakie są w związku z tym ponoszone przez Spółkę, obejmują transport klientów do Niemiec, zapewnienie im wyżywienia oraz pokrycie kosztów noclegu.

Pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

  1. Wyjazd jest organizowany do fabryki, będącej własnością spółki y z siedzibą w Niemczech, która to spółka posiada udziały w X.
  2. Wyjazdy na szkolenia do Niemiec wynikają z tego, że w Niemczech możliwe jest zapoznanie klientów Spółki z nowymi technologiami, zasadami prawidłowej eksploatacji i konserwacji ogniw i baterii akumulatorów produkowanych właśnie w Niemczech, które znajdują się w ofercie handlowej Spółki.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki, jakie w związku z organizacją szkolenia poniosła Spółka na noclegi klientów, ich transport na terenie Poznania oraz na wyżywienie (catering) można uznać za koszty uzyskania przychodów...
  2. Czy wydatki związane z organizowaniem szkoleń wyjazdowych dla klientów do fabryki znajdującej się w Niemczech, można uznać za koszty uzyskania przychodów...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze dotyczące opisanego stanu faktycznego nr 1.

Wniosek Spółki w zakresie pytania 2 dotyczącego opisanego stanu faktycznego nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 08 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-900/09-8/MC.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego stanu faktycznego nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 tej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z całą pewnością należy uznać, że koszty, jakie Spółka poniosła w związku z organizacją szkolenia dla klientów pozostawały w związku z osiąganymi przychodami. Szkolenie bowiem przyczyniło się do intensyfikacji sprzedaży, m.in. poprzez poprawę kontaktów z klientami i wzrost poziomu wiedzy klientów o oferowanych przez Spółkę produktach i usługach.

Wątpliwości może budzić art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, dlatego należy posłużyć się definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, pod red. Stanisława Dubisza, PWN, 2003). Słownik jako reprezentację definiuje ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną?. Można też, opierając się na wykładni językowej pojęcia ?reprezentacja?, rozumieć to pojęcie funkcjonalnie, tzn. jako wszelkie celowe działania podatnika mające na celu jego odpowiednie reprezentowanie, rozumiane jako okazałość, wystawność w funkcjonowaniu podatnika (w tym przede wszystkim w jego kontaktach gospodarczych), związaną z pozycją, jaką podatnik zajmuje jako podmiot gospodarczy (Chudzik Mariusz, komentarz, LEX/el. 2007).

Na podkreślenie zasługuje fakt, że nie wszystkie koszty zakupów usług gastronomicznych, żywności oraz napojów (w tym alkoholowych) nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, lecz takie, które zostały dokonane w celu reprezentacyjnym.

W związku z powyższym, należy uznać, że koszty poniesione przez Spółkę na nocleg dla klientów, ich transport na terenie Poznania i catering, związane z organizowanym szkoleniem będą stanowić koszty uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie znajdzie w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania. Działania Spółki nie będą świadczyły o wystawności lub okazałości przedsiębiorcy, a raczej o dobrych manierach gospodarza, będą ponadto wyrazem pewnego standardu spotkań biznesowych.

Zdaniem Spółki, przekazywanie szczegółowej wiedzy technicznej na temat sprzedawanego asortymentu i oferowanych usług jest niezbędne do tego, aby firma o ustalonej na rynku pozycji tę pozycję nie tylko ugruntowywała, ale także i zwiększała swój udział na rynku, a w konsekwencji powiększała swoje przychody. Ponadto, zaawansowanie techniczne produktów Spółki oferowanych na rynku wymaga określonej wiedzy. Należy odnieść się do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 21 stycznia 2009 r. (III SA/Wa 1597/08), który za słuszne uznał stanowisko podatnika, iż ?nie wszystkie działania podejmowane na zewnątrz w kierunku potencjalnych klientów mogą być potraktowane jako reprezentacja, gdyż w tak określonych działaniach mieszczą się również inne przedsięwzięcia z zakresu marketingu, reklamy, promocji, itd. Konieczne jest tu, aby głównym celem takiego działania było zaprezentowanie podmiotu - jego wystawności, okazałości, wysokiego standardu?.

Celem organizacji szkolenia przez Spółkę jest promocja Jej produktów i usług (a nie wystawne podejmowanie kontrahentów), jak i informowanie o nowych możliwościach w zakresie produktów i usług. Nie jest reprezentacją organizowanie szkoleń dla kontrahentów, gdyż są one instrumentem w dążeniu do tego, aby klienci zapoznali się z parametrami technicznymi produktów oraz nauczyli się je obsługiwać (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2006 r., II FSK 1008/05). Należy podkreślić, że przedstawione przez Spółkę stanowisko jest szeroko reprezentowane w rozstrzygnięciach organów podatkowych (IPPB5/423-147/09-2/AM, IBPB3/423-696/08/PC, IBPB1/415-313/08/MW, ILPB1/415-810/08-4/AA, ILPB3/423-18/08-2/MM, ILPB3/423-222/07-4/MC, ILPB3/423-44/08-2/MC, ILPB3/423-666/08-2/KS, IPPB3/423-1220/08-2/MW, IPPB3/423-1507/08-2/GJ, IP-PB3-423-227/07-4/KB, ITPB3/423-468a/08/MT, IBPBI/1/415-908/08/RM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IBPB3/423-696/08/PC, interpretacja indywidualna

IBPB1/415-313/08/MW, interpretacja indywidualna

IBPBI/1/415-908/08/RM, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-810/08-4/AA, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-18/08-2/MM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-222/07-4/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-44/08-2/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-666/08-2/KS, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-900/09-8/MC, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-1220/08-2/MW, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-1507/08-2/GJ, interpretacja indywidualna

IP-PB3-423-227/07-4/KB, interpretacja indywidualna

IPPB5/423-147/09-2/AM, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-468a/08/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika