1. Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, (...)

1. Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby sekretariatu?
2. Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby organów statutowych Spółdzielni?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 4 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów spożywczych poniesionych w związku z organizacją w siedzibie Spółdzielni spotkań z kontrahentami ? jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. Spółdzielnia złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku Białej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów spożywczych poniesionych w związku z organizacją w siedzibie Spółdzielni spotkań z kontrahentami,
  • zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby organów statutowych Spółdzielni.

Pismem z dnia 30 grudnia 2010 r. nr IBPBI/2/423-1883/10/AP i IBPBI/2/423-1884/10/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach ? działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa oraz stosownie do postanowień § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) ? przekazał zgodnie z właściwością wniosek Spółdzielni do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r., nr 236, poz. 1632) zmieniające rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Powyższa zmiana dotyczy podatników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie województwa łódzkiego, dla których od 1 stycznia 2009 r. interpretacje indywidualne w imieniu Ministra Finansów wydawane są przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 stycznia 2009 r. jest więc Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2007 Spółdzielnia wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie interpretacji indywidualnych w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niektórych wymienionych we wnioskach wydatków. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał postanowienia w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wymienionych przez Wnioskodawcę wydatków ponoszonych przez Niego. Między innymi postanowieniem z dnia 2007-06-06 Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, że ??Spółdzielnia nie może zaliczyć do kosztów bieżącej działalności operacyjnej wydatków na zakup kawy, herbaty, cukru czy ciastek, ponieważ powyższe wydatki nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, gdyż są wydatkami na reprezentację??.

Spółdzielnia zastosowała się do powyższej interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego i sporządzając rozliczenia podatkowe od roku 2007 nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów żywnościowych na potrzeby sekretariatu.

Jednakże w roku 2010 Spółdzielnia ponownie chce wystąpić do organu podatkowego w sprawie interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż Jej zdaniem wystąpiły nowe okoliczności, które uprawniają Ją do tego.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółdzielnia organizuje spotkania z kontrahentami. W czasie spotkań omawiane są różnego rodzaju sprawy biznesowe. Spotkania odbywają się w siedzibie Spółdzielni. Podczas tych spotkań Spółdzielnia ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastek, kawy, herbaty, cukru, napojów bezalkoholowych).

Ponadto, zgodnie ze statutem Spółdzielni organami nadzorczymi są Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza, Zarząd. Do zadań statutowych powyższych organów należy m.in.:

  1. Walnego Zgromadzenia: uchwalanie kierunków rozwoju działalności gospodarczej oraz społecznej i kulturalnej, rozpatrywanie sprawozdań RN, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i finansowych, podejmowanie uchwał co do wniosków członków Spółdzielni, Rady lub Zarządu, udzielanie absolutorium członkom Zarządu, uchwalanie zmian statutu itp.,
  2. Rady Nadzorczej: uchwalanie planów gospodarczych, nadzór i kontrola działalności Spółdzielni, dokonywanie okresowych ocen działalności Spółdzielni, uchwalanie regulaminów itp.,
  3. Zarząd: kieruje działalnością Spółdzielni, reprezentuje ją na zewnątrz itp.


Podczas posiedzeń ww. organów statutowych Spółdzielni są ponoszone wydatki na zakup ciastek, cukru, napojów bezalkoholowych. Posiedzenia Rady Nadzorczej i Zarządu odbywają się w siedzibie Spółdzielni. Na zebrania Walnego Zgromadzenia wynajmowana jest odpowiednio duża sala.

Spotkania z kontrahentami w celu omówienia spraw biznesowych, jak i posiedzenia organów samorządowych Spółdzielni nie mają charakteru wystawności i okazałości czy specjalnie zorganizowanej imprezy. Celem spotkań biznesowych i posiedzeń organów samorządowych Spółdzielni nie jest chęć okazania przepychu, tylko omówienie spraw związanych z działalnością Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby sekretariatu...
  2. Czy są kosztami uzyskania przychodów wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby organów statutowych Spółdzielni...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. W odniesieniu do pytania nr 2 wydane zostało w dniu 30 marca 2011 r. odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB3/423-9/11-3/GC.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją spotkań z kontrahentami, jak również związane z posiedzeniami organów samorządowych Spółdzielni stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, do katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu ?reprezentacja?. Zgodnie z wykładnią językową (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, PWN) przez reprezentację należy rozumieć okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Zatem przez reprezentację należy rozumieć wydatki ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy poprzez podkreślenie wystawności i okazałości takiego działania skierowanego do obecnych i potencjalnych kontrahentów, członków organów statutowych Spółdzielni.

Spotkania i posiedzenia jakie organizuje Spółdzielnia nie mają charakteru wytworności i okazałości. Celem takich spotkań i posiedzeń nie jest chęć okazania przepychu, a jedynie omówienie bieżących spraw. Zaproszenie kontrahenta na kawę do siedziby Spółdzielni czy podanie artykułów żywnościowych podczas posiedzeń organów statutowych Spółdzielni nie jest działaniem nadzwyczajnym, tylko powszechnie przyjętą praktyką.

Reasumując, zaoferowanie kontrahentowi drobnego poczęstunku w siedzibie Spółdzielni, czy podanie niewielkich artykułów żywnościowych podczas posiedzeń organów statutowych Spółdzielni może zostać uznane za koszt uzyskania przychodów, jeśli takie spotkanie biznesowe czy posiedzenie organu statutowego nie ma na celu okazania prestiżu firmy, służy jedynie bieżącej działalności gospodarczej oraz statutowej Spółdzielni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

Przepis ten wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

  • faktycznego poniesienia wydatku,
  • istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
  • braku dokonanego wydatku w katalogu art. 16 ustawy,
  • odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Oznacza to, że aby określony wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać nie tylko poniesienie wydatku, ale także istnienie związku między tym wydatkiem, a możliwością uzyskania przychodu z tego tytułu.

W świetle ww. przepisów kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie, racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z woli ustawodawcy nie stanowią zatem kosztów uzyskania przychodów wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nawet jeśli pozostają w związku przyczynowo ? skutkowym z uzyskaniem przychodu.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W związku z tym, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. Reprezentacja oznacza ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy.

Ta właśnie cecha odróżnia wydatki na reprezentację od ogólnych wydatków związanych z prowadzeniem firmy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) do sekretariatu. Wymienione artykuły spożywcze wykorzystywane są w trakcie spotkań z kontrahentami, odbywających się w siedzibie Spółdzielni. Jak wskazuje Wnioskodawca spotkania nie mają charakteru wytworności i okazałości a dotyczą omówienia bieżących spraw.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcie, czy wydatki, o których mowa, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zależy od tego, czy dotyczą one reprezentacji, tj. czy wydatki na poczęstunek podawany podczas wyżej wymienionych spotkań ukierunkowane są na reprezentowanie Spółdzielni oraz budowanie jej prestiżu (wizerunku).

W przypadku spotkań z kontrahentami, które odbywają się w siedzibie Wnioskodawcy, podczas których serwowany jest drobny poczęstunek, trudno przypisać tym spotkaniom cechy wytworności i okazałości. Koszty jakie Wnioskodawca ponosi w związku z organizacją spotkań biznesowych mogą więc zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości, związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Ponadto, obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami ciąży na Podatniku, bo to On wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Reasumując, wydatki na zakup artykułów spożywczych (ciastka, cukier, napoje bezalkoholowe) na potrzeby sekretariatu, które Spółdzielnia przeznacza jako poczęstunek na spotkaniach z kontrahentami stanowią koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-9/11-3/GC, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika