Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej wniesionych do Spółki (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej wniesionych do Spółki składników majątkowych oraz kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży przez Spółkę składników majątkowych wniesionej do Niej w drodze wkładu niepieniężńego w postaci zaorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 28.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • wartości początkowej wniesionych do Spółki składników majątkowych ? jest prawidłowe;
  • kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży przez Spółkę składników majątkowych wniesionych do Niej w drodze wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • wartości początkowej wniesionych do Spółki składników majątkowych;
  • kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży przez Spółkę składników majątkowych wniesionych do Niej w drodze wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Firma x Sp. z o.o. (dalej: ?X?) prowadzi działalność handlową (sprzedaż hurtowa i detaliczna) na rynku jubilerskim od blisko 30 lat i jest jednym z liderów w tej branży. Produkcją biżuterii zajmuje się należąca do grupy x spółka ?S? Sp. z o.o. x działa poprzez rozbudowaną sieć sprzedaży detalicznej na terenie całej Polski funkcjonującą na zasadzie franchisingu (blisko 90 sklepów).

X jest właścicielem następujących znaków towarowych: ?A? oraz ?B? (dalej: ?Znaki?), które są związane ze sprzedawanymi produktami na polskim rynku. Znaki te zostały przez x wytworzone we własnym zakresie i są zarejestrowane jako przedmiot ochrony własności przemysłowej.

W celu utrzymania silnej pozycji rynkowej oraz dalszej ekspansji, x prowadzi intensywne działania marketingowe, które leżą w kompetencji jego Działu Marketingu (dalej: ?Dział Marketingu?). w kompetencji jednego z udziałowców i członków Zarządu jest kierowanie działalnością marketingową X. Dział Marketingu posiada więc dużą autonomię i niezależność w realizacji swoich zadań, samodzielnie nawiązuje kontakty i relacje biznesowe z kooperantami, opracowuje własne, roczne plany marketingowe zakładające wspieranie wizerunku marki ?A? i ?B? oraz sprzedaży konkretnych kolekcji i grup produktowych, a także budżety operacyjne uwzględniające koszty funkcjonowania Działu (w tym koszty pracownicze). Nadzór kierownictwa x nad działaniami Działu Marketingu ogranicza się do wytyczenia celów jego funkcjonowania oraz akceptacji wcześniej samodzielnie opracowanego planu marketingowego i budżetu operacyjnego Działu Marketingu na dany okres. x nie ingeruje jednak w bieżące działania Działu Marketingu pozostawiając mu swobodę w doborze środków i metod realizacji postawionych zadań.

Planowane jest stworzenie nowego modelu biznesowego x poprzez prawne wydzielenie wyodrębnionej i prowadzonej przez Dział Marketingu niezwykle istotnej działalności marketingowej, a także działalności związanej z zarządzaniem Znakami, prawami własności intelektualnej i działalności na rzecz rozwoju marki. Dział Marketingu miałby zostać przeniesiony w formie aportu do nowoutworzonego podmiotu y Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca).

Rok podatkowy Wnioskodawcy ustalony został jako zaczynający się w dniu 1 grudnia i kończący się 30 listopada każdego roku.

Celem reorganizacji jest zwiększenie efektywności zarówno działalności marketingowej, jak i pozostającej w x działalności handlowej. Prawne usankcjonowanie osiągniętej przez Dział Marketingu odrębności pozwoli również na wprowadzenie przejrzystości, szczególnie w zakresie zarządzania kosztami i kontroli ich generowania osobno dla działalności handlowej i marketingowej.

Dodatkowym bodźcem dla x powodującym konieczność reorganizacji jego działalności jest fakt, iż w związku z osiągnięciem wysokiego poziomu rozwoju, Dział Marketingu w przeszłości sporadycznie wykonywał zlecenia od podmiotów zewnętrznych (np. drukowanie plakatów, zdjęć itp.). Kontakty Działu Marketingu z podmiotami zewnętrznymi występują obecnie coraz częściej, co powoduje, iż w celu niezakłóconego prowadzenia podstawowej działalności x (handlu biżuterią) konieczna stała się jej reorganizacja.

Struktura x przed reorganizacją.

W chwili obecnej działalność handlowa, jak również działalność marketingowa oraz związana z zarządzaniem Znakami, prawami własności intelektualnej i działalności na rzecz rozwoju marki (dalej: ?działalność marketingowa?) x skupiona jest w jednym podmiocie ? ?X? Sp. z o.o. Jednocześnie w x istnieje faktyczne rozdzielenie tych rodzajów działalności.

Idea stworzenia w ramach x wyspecjalizowanego Działu Marketingu miała na celu uniknięcie zlecania na zewnątrz prac marketingowych, które mają kluczowe znaczenie dla działalności X.

Dział Marketingu prowadzi działania w następujących obszarach:

  • współpraca z mediami (prasa, telewizja, Internet) na podstawie zawartych umów handlowych (zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych ? związanych z określonym wydarzeniem promocyjnym) ? w celu wsparcia sprzedaży bieżących kolekcji produktów sprzedawanych przez X;
  • e-marketing (m.

    in. nadzór i projektowanie strony internetowej X, tworzenie i udoskonalanie sklepu internetowego X, wysyłka newsletter?ów);

  • działalność reklamowa (np. akcje lokalne stanowiące wsparcie sprzedaży w poszczególnych lokalizacjach salonów x na terenie kraju, sponsoring imprez, organizacja i przeprowadzanie akcji promocyjnych oraz konkursów konsumenckich, udział w branżowych imprezach targowych);
  • zarządzanie Znakami x polegające m. in. na monitorowaniu używania Znaków przez podmioty nieuprawnione, monitorowanie prób rejestrowania znaków towarowych istotnie podobnych przez inne podmioty itp. Dział Marketingu zajmuje się także promocją Znaków na rynku polskim i europejskim oraz zapewnieniem możliwie najlepszego ich wykorzystania;
  • PR produktowy (przekazywanie informacji przedstawicielom mediów z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi).


W ramach Działu Marketingu x funkcjonują sekcja Public Relations oraz sekcja Graficzna, które wykonują powierzone im zadania poprzez zespół wykwalifikowanych pracowników, do grona których można zaliczyć: Menedżera ds. Marketingu, Menedżera ds. e-marketingu, Specjalistę ds. rozwoju aplikacji internetowych, Menedżera Kreatywnego, Specjalistę ds. PR, Specjalistę ds. Marketingu Lokalnego, Specjalistę ds. Marketingu, Menedżera Działu Graficznego, Projektanta, Grafika, Fotografa.

Dział Marketingu prowadzi obecnie swoje działania w odrębnych, specjalnie do tego celu przeznaczonych pomieszczeniach X, które wyposażone są w niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, przypisane do Działu Marketingu sprzęt i wyposażenie. Do realizacji swoich zadań Dział Marketingu wykorzystuje przede wszystkim:

  • meble, wyposażenie biurowe, telefony (dalej: wyposażenie);
  • komputery, aparaty fotograficzne, drukarki, skanery, projektor, itp. (dalej: sprzęt informatyczny);
  • specjalistyczne oprogramowanie komputerowe wraz z licencjami na oprogramowanie.


System księgowy używany przez x umożliwia przyporządkowanie do działalności marketingowej związanych z nią kosztów i przychodów ? (jeżeli wystąpią) ? w wewnętrznej strukturze księgowej x prowadzone są odrębne centra kosztów dla działalności marketingowej. Prowadzona obecnie ewidencja dla celów zarządczych w systemie wykorzystywanym przez x pozwala zatem na formalne wyodrębnienie w zarządzaniu kosztami oraz dokonywanie oceny efektywności ekonomicznej Działu Marketingu.

Struktura docelowa.

Planowany jest aport Działu Marketingu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) do nowoutworzonego podmiotu ?Y? Sp. z o.o.

W rezultacie, funkcjonować będą dwa odrębne podmioty: nowa spółka prowadząca działalność marketingową ? Wnioskodawca i X, w której pozostaną funkcje handlowe. Wnioskodawca będzie kontynuować działalność marketingową prowadzoną obecnie przez wyodrębniony Dział Marketingu.

Przedmiot aportu.

W ramach aportu, do Spółki zostaną wniesione wszystkie składniki materialne i niematerialne niezbędne do i związane z realizacją działalności marketingowej przypisane do Działu Marketingu, w szczególności:

  • aktywa trwałe (wyposażenie, sprzęt informatyczny);
  • oprogramowanie i licencje;
  • Znaki;
  • zapasy (np. materiałów reklamowych);
  • odrębny dla Działu Marketingu biznes plan, strategia i cele biznesowe, budżet operacyjny oraz plany finansowe;
  • formalne procedury wewnętrzne regulujące sposób funkcjonowania Działu Marketingu;
  • umowy handlowe (w szczególności umowy z mediami) dotyczące działań prowadzonych przez Dział Marketingu (zarówno umowy długoterminowe, np. umowa współpracy w zakresie obsługi medialnej i Public Relations, których celem jest promocja marki i produktów X, jak i umowy krótkoterminowe związane z organizacją wydarzeń promocyjnych w przyszłości);
  • zobowiązania x związane z realizacją zadań Działu Marketingu, w szczególności wobec podmiotów trzecich, jak i z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracowników Działu Marketingu;
  • zespół pracowników ? w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy. Wnioskodawca przejmie tylko tych pracowników, którzy na dzień aportu zatrudnieni będą w x i będą wykonywać pracę związaną z działalnością marketingową. Na stanowisko prezesa Spółki zostanie powołany jeden z obecnych członków Zarządu x odpowiedzialny dotychczas za funkcjonowanie Działu Marketingu.


Dodatkowo, po prawnym wydzieleniu Działu Marketingu do Spółki, pomiędzy x a Wnioskodawcą zostanie zawarta umowa, na podstawie której x wynajmie Wnioskodawcy pomieszczenia biurowe, w których realizowana jest obecnie działalność marketingowa.

X będzie również świadczył na rzecz Wnioskodawcy usługi w zakresie obsługi sieci informatycznej wraz z udostępnieniem serwera.

W zamian za aport Działu Marketingu do nowoutworzonego podmiotu, Wnioskodawca wyda x udziały o wartości nominalnej odpowiadającej wartości rynkowej Działu Marketingu stanowiącego ZCP. Wartość rynkowa Działu Marketingu i Znaków zostanie określona na podstawie wyceny przeprowadzonej przez niezależny podmiot (niezależnego od x rzeczoznawcę).

Wniesienie Działu Marketingu aportem do Spółki prawdopodobnie wiązać się będzie z powstaniem dodatniej wartości firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nadwyżki wartości nominalnej wydanych udziałów nad wartością rynkową składników majątkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Po dokonaniu aportu, Wnioskodawca będzie kontynuować działalność marketingową w zakresie, w jakim działalność ta była prowadzona przez Dział Marketingu przed jego wyodrębnieniem z X. Jednocześnie, po dokonaniu aportu, x nie będzie prowadzić tego rodzaju działalności.

Prawne wyodrębnienie Działu Marketingu z X zostanie przeprowadzone w taki sposób i w takim zakresie, aby zarówno Dział Marketingu, jak i X były w stanie samodzielnie funkcjonować w ramach niezależnych przedsiębiorstw i realizować samodzielnie zadania i cele gospodarcze.

Obecna skala działalności Działu Marketingu gwarantuje mu możliwość kompleksowego realizowania zleceń od podmiotów zewnętrznych, a wiedza i doświadczenie pracowników Działu Marketingu pozwala na efektywne konkurowanie z podmiotami działającymi w tym obszarze na rynku.

X będzie musiał mieć możliwość dalszego korzystania ze Znaków w ramach swojej działalności gospodarczej. w tym celu, x zawrze z Wnioskodawcą umowę licencyjną, na podstawie której będzie odpłatnie korzystał ze Znaków. Opłata, którą x będzie ponosić z tytułu korzystania ze Znaków zostanie ustalona na poziomie rynkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zmiana umowy spółki Wnioskodawcy w związku z wniesieniem aportu w postaci Działu Marketingu x do spółki Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: ?PCC?), ponieważ Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa...
  2. Czy Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w związku z tym w przypadku jego aportu do y i powstania dodatniej wartości firmy, wartość początkową składników majątkowych będących elementami Działu Marketingu, które nie zostały wprowadzone przez spółkę wnoszącą aport (?X? Sp. z o.o.) do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a u Wnioskodawcy po ich otrzymaniu spełnią wszelkie przesłanki, by uznać je za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, stanowić będzie suma ich wartości rynkowej na moment otrzymania aportu i wartość ta stanowić będzie podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych...
  3. Czy kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy z tytułu ewentualnej sprzedaży wniesionych w ramach aportu Działu Marketingu składników majątkowych nieujętych w ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przez ?X? Sp. z o.o. oraz ujętych jako środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne w ewidencji Wnioskodawcy będzie ich wartość rynkowa określona na dzień nabycia przez Wnioskodawcę aportu w formie Działu Marketingu pomniejszona o dokonane przez Wnioskodawcę do dnia sprzedaży odpisy amortyzacyjne, ponieważ wniesiony aportem Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Spółki w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB2/436-1/11-2/MK, wydaną w dniu 24 marca 2011 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana umowy spółki Wnioskodawcy w związku z wniesieniem aportu do spółki Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu PCC ze względu na fakt, iż Dział Marketingu będący przedmiotem aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 1 ustawy o PCC, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m. in. umowy spółki, a także ich zmiany. Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o PCC, przy spółce kapitałowej przez zmianę umowy spółki rozumie się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Jednakże, zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o PCC, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Ponieważ ustawa o PCC nie zawiera definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w celu zdefiniowania tego terminu na potrzeby ustawy o PCC, zgodnie z poglądem utrwalonym w doktrynie prawa podatkowego, należy odwołać się do innych ustaw podatkowych.

W analizowanym przypadku możliwe jest skorzystanie z definicji zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicja ZCP została wprowadzona do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 4a pkt 4. Powyżej wskazane przepisy definiują ZCP jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie ww. przepisów należy wskazać, że aby możliwe było uznanie określonego zespołu składników majątku za ZCP, muszą być spełnione wszystkie poniższe warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  • zespół ten musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki zespołu muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, przy czym zespół ten mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Poniżej Wnioskodawca odnosi się do ww. warunków w kontekście Spółki i Działu Marketingu w X.

Zespół składników materialnych i niematerialnych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji zespołu składników tworzących ZCP. Niemniej jednak doktryna prawa podatkowego wskazuje, że składniki materialne i niematerialne tworzą ZCP wówczas, gdy pozostają we wzajemnych relacjach pozwalających na stwierdzenie, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko z przypadkowym zbiorem elementów. Również organy podatkowe podkreślają, że składniki majątku muszą tworzyć zespół, a nie zbiór niepowiązanych ze sobą elementów. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość) ? interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 maja 2008 r. sygn. IP-PB3-423-391/08-4/MB (analogicznie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 maja 2008 r. sygn. ILPB3/423-116/08-2/HS).

Co do zasady, zespół składników powinien zawierać elementy materialne (np. grunty, budynki, maszyny) oraz niematerialne (np. umowy, wierzytelności, zobowiązania), które są konieczne do prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzonej dotychczas przez podmiot dokonujący zbycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrócić przy tym należy uwagę na pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w xxx w zakresie dysponowania przez spółkę prawami do nieruchomości (wyrok WSA w xxx z 24 listopada 2009 r. sygn. akt i SA/Gd 494/09). w ocenie Sądu, ?warunek określony w art. 4a ust. 4 PDOP pozwalający na uznanie, że część przedsiębiorstwa ma charakter zorganizowany jest spełniony, gdy zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych niezawierający praw do nieruchomości może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie wykonujące te zadania?. Wojewódzki Sąd Administracyjny podkreślił także, że ?zorganizowana część przedsiębiorstwa nie musi w dacie jej wniesienia do innego podmiotu mieć lokalizacji wynikającej z przynależnego do zespołu składników materialnych prawa do dysponowania nieruchomością?.

W wydanych w tym zakresie interpretacjach przepisów prawa podatkowego czytamy, że elementami zespołu składników stanowiących ZCP powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB3/423-116/08-2/HS oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 października 2007 r. sygn. ILPB3/423-29/07-2/HS).

W większości interpretacji przepisów prawa podatkowego pojawia się teza, że określenie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, oznacza, że konieczne jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z każdej z tych grup. Nie można zatem mówić o ZCP, gdy brakuje któregokolwiek z opisanych składników np. zobowiązań ? interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 15 listopada 2007 r. sygn. ITPB3/423-87/07/AM (analogicznie wypowiedział się Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx w postanowieniu z 14 września 2005 r. sygn. ZD/406-177/1/CIT/05 oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx w postanowieniu z 20 października 2005 r. sygn. 2403-PDF-415-60-05).

Jeżeli chodzi o składniki niematerialne, powyższy warunek uznawany jest za spełniony, gdy przedmiotem zbycia są wszystkie te umowy, wierzytelności i zobowiązania, które są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej przez zbywaną część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do Działu Marketingu, mamy niewątpliwie do czynienia z zespołem składników materialnych i niematerialnych służących realizacji określonych zadań gospodarczych. w analizowanym stanie faktycznym, przedmiotem aportu będą zarówno materialne, jak i niematerialne składniki służące wykonywaniu działalności marketingowej, na które składają się m. in. wyposażenie, sprzęt informatyczny, oprogramowanie i licencje, Znaki, zapasy, umowy handlowe, zobowiązania, pracownicy związani z prowadzoną działalnością marketingową, odrębne dla Działu Marketingu cele biznesowe i strategia, plany finansowe, a także formalne procedury regulujące sposób funkcjonowania Działu Marketingu.

Poszczególne składniki majątkowe, które będą przedmiotem aportu nie są zatem przypadkowym zbiorem składników. Zdaniem Spółki, pozostają one we wzajemnych relacjach i stanowią zespół umożliwiający Wnioskodawcy podjęcie i prowadzenie działalności. Nie ulega więc wątpliwości fakt, iż wymienione powyżej składniki stanowią zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w chwili obecnej może funkcjonować jako odrębne przedsiębiorstwo.

Po dokonaniu aportu, ten sam zespół składników majątkowych będzie tworzył przedsiębiorstwo Wnioskodawcy i będzie wystarczający do prowadzenia przez nie działalności w takim samym zakresie, jak działalność Działu Marketingu (Wnioskodawca będzie kontynuować działalność w zakresie działalności marketingowej jedynie na podstawie wniesionych w ramach aportu składników majątku Działu Marketingu oraz alokowanych w związku z aportem pracowników przypisanych do tego Działu).

Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że powinno być możliwe alokowanie wszystkich składników materialnych i niematerialnych (w tym również pracowników) do działalności prowadzonej przez ZCP. Działalność ta powinna mieć określone miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako np. dział, wydział, oddział itp. i cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie (tak np.: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 12 października 2007 r. sygn. akt i SA/Lu 403/07).

W postanowieniu z 24 maja 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx (sygn. i US.Vll/423/709/5/05) stwierdził, iż ?(?) poszczególne składniki materialne i niematerialne muszą być połączone czynnikiem organizacyjnym (?), i potwierdzając stanowisko podatnika, wskazał na brak konieczności wyodrębnienia w formie np. filii, oddziału czy zakładu. Analogicznie wypowiedział się Naczelnik xxx Urzędu Skarbowego w piśmie z października 2006 r. (sygn. ZD/4061-185/06), potwierdził stanowisko podatnika, że wnoszony aportem Departament Dystrybucji niestanowiący odrębnego oddziału jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Dział Marketingu jest obecnie wydzielony organizacyjnie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa X. Powyższe potwierdzają następujące elementy:

  • działalność marketingowa została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej w formie Działu Marketingu;
  • Dział Marketingu prowadzi działalność w osobnych pomieszczeniach, które zajmowane są wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności marketingowej;
  • istnieje wyodrębniona grupa składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), która jest przypisana do Działu Marketingu, a także grupa składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), która jest przypisana odrębnie do działalności handlowej X;
  • Dział Marketingu posiada pracowników oraz kierownictwo przypisane wyłącznie do tego pionu działalności, odrębna kadra zajmuje się pozostałymi obszarami działalności X.


W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, warunek organizacyjnego wyodrębnienia działalności marketingowej w ramach istniejącego przedsiębiorstwa (?X? Sp. z o.o.) należy uznać za spełniony.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość alokacji przychodów i kosztów do działalności prowadzonej przez ZCP. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Pogląd taki wyrażony został przykładowo w interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 14 września 2005 r. oraz w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 6 stycznia 2006 r. (sygn. DP/PD/423-0132/05AK).

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż x prowadzi ewidencję księgową w postaci, która umożliwia dokonanie alokacji przychodów (jeżeli wystąpią) oraz kosztów dla działalności marketingowej (np. koszty wynagrodzeń pracowników, koszty prowadzonych kampanii marketingowych, czy produkcji materiałów promocyjnych) oraz odrębnych przychodów i kosztów dla pozostałej działalności X. w związku z tym, że Dział Marketingu pracuje obecnie, co do zasady, dla samej spółki x (a jedynie sporadycznie dla podmiotów zewnętrznych), nie są do niego przypisane przychody.

Powyższe podejście x sprawia, iż możliwe jest oddzielne ewidencjonowanie zapisów operacji gospodarczych funkcjonalnie związanych z działalnością marketingową. Pozwala to x na uzyskiwanie dla wewnętrznych celów zarządczych rzetelnych informacji finansowych związanych z prowadzoną działalnością marketingową.

Ponadto, na wyodrębnienie finansowe Działu Marketingu może wskazywać również fakt, iż Dział ten funkcjonuje w oparciu o corocznie tworzone budżety operacyjne, które zakładają ponoszone przez Dział koszty funkcjonowania (wraz z kosztami pracowniczymi).

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, warunek finansowego wyodrębnienia działalności marketingowej w ramach istniejącego przedsiębiorstwa (?X? Sp. z o.o.) należy uznać za spełniony.

Samodzielne realizowanie zadań gospodarczych.

Warunek samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych (określany niekiedy przez organy podatkowe jako wyodrębnienie funkcjonalne) oznacza, że aby można było uznać zespół składników za ZCP, musi go cechować możliwość samodzielnego działania jako niezależny podmiot. Innymi słowy, zespół składników majątkowych tworzących ZCP nie tylko musi spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne jest zatem wystąpienie elementu organizacyjnego spajającego niejako składniki majątkowe w pewną organizacyjną całość zdolną samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w xxx, aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną jego część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. zakładu (fragment z uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w xxx z 26 czerwca 1998 r. sygn. akt i SA/Gd 1097/96, zacytowany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w xxx w uzasadnieniu wyroku z 6 czerwca 2008 r. sygn. akt i SA/Wr 355/08). Podobne podejście prezentują też organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stanął na stanowisku, że dla przyjęcia istnienia ZCP nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Jak wynika z powyższego, zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze ? interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-29/07-2/HS (analogiczne stanowisko zajął ten sam organ w interpretacji indywidualnej z 2 maja 2008 r. sygn. ILPB3/423-116/08-2/HS).

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki, należy zauważyć, iż Dział Marketingu spółki X, który będzie przenoszony w ramach aportu przeznaczony jest do realizacji konkretnych zadań gospodarczych X, tj. prowadzenia szerokich działań marketingowych w postaci reklam, akcji promocyjnych, sponsoringu, współpracy z mediami, e-marketingu, zarządzania znakami, PR produktowego, itp.

Zadania te po dokonaniu aportu będą mogły być, bez żadnych dodatkowych działań, realizowane przez Wnioskodawcę. Trzeba bowiem podkreślić, iż po wniesieniu aportu:

  • Wnioskodawca będzie miał zapewnione wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe, jakie potrzebne są do prowadzenia działalności marketingowej (tj. wszelkie aktywa, pracowników, itp.);
  • Wnioskodawca będzie mieć zapewnione źródło przychodów (zamówienia) dzięki podpisaniu umowy z x na świadczenie kompleksowych usług marketingowych, a także umowy, na mocy której spółka x będzie miała prawo do korzystania ze Znaków, które staną się własnością Wnioskodawcy;
  • zachowana zostanie ciągłość w działalności marketingowej na rzecz x (brak przerw w prowadzeniu akcji reklamowych, promocyjnych itp. z powodu reorganizacji struktury X, również w odniesieniu do projektów marketingowych, których realizacja jest w toku w dniu wniesienia aportu);
  • Dział Marketingu może ewentualnie prowadzić działalność marketingową także na rzecz podmiotów trzecich, a nie wyłącznie na rzecz X.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, idea stworzenia w ramach x wyspecjalizowanego Działu Marketingu miała na celu uniknięcie zlecania na zewnątrz prac marketingowych mających kluczowe znaczenie dla działalności X. Dział Marketingu z sukcesem rozwinął się w ramach struktury firmy osiągając skalę działalności, która jest obecnie w stanie zagwarantować mu możliwość kompleksowego realizowania zleceń od podmiotów zewnętrznych.

Dział Marketingu, w toku swojego rozwoju, pozyskał znaczne know-how w zakresie tzw. e-marketingu. Wiedza i doświadczenie pracowników Działu Marketingu jest w tym zakresie niezwykle cenna i pozwala zarazem na efektywne konkurowanie z podmiotami działającymi w tym obszarze na rynku. Zlecenia od podmiotów zewnętrznych mogłyby w głównej mierze dotyczyć takich obszarów jak projektowanie stron internetowych, tworzenie wyspecjalizowanych aplikacji internetowych umożliwiających klientom sprzedaż internetową (e-sklepy), tworzenie materiałów reklamowych, itp.

W świetle powyższego, należy w ocenie Wnioskodawcy stwierdzić, iż warunek samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych jest w opisywanym przypadku spełniony.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty PCC w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego w wyniku objęcia aportu ze względu na fakt, iż przedmiotem aportu będzie Dział Marketingu stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, więc w przypadku jego aportu do y i powstania dodatniej wartości firmy, wartością początkową składników majątkowych będących elementami wnoszonego Działu Marketingu, które nie zostały wprowadzone przez spółkę wnoszącą aport do jej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a u Wnioskodawcy po ich otrzymaniu spełnią wszelkie przesłanki, by uznać je za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne będzie suma ich wartości rynkowej na moment otrzymania aportu i wartość ta stanowić będzie podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa ? w tym zakresie Wnioskodawca podtrzymuje swoją argumentację przedstawioną w uzasadnieniu do pytania nr 1. Niemniej jednak, Wnioskodawca raz jeszcze przytoczył wspomnianą argumentację.

Wartość początkowa nabytych aktywów.

Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, ustala się w oparciu o wartość określoną w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport (zasada kontynuacji wyceny zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Niemniej jednak, zgodnie ze zdaniem ostatnim art. 16g ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla ustalenia wartości początkowej składników majątku wchodzących w skład wkładu niepieniężnego, które nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten wskazuje natomiast, iż (w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy ustalonej zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, odpowiednio z dnia wniesienia do spółki.

Powyższe oznacza, iż w przypadku, gdy składniki majątkowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącej przedmiotem wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez x (podmiot wnoszący wkład niepieniężny), a po objęciu ich przez Wnioskodawcę w wyniku aportu będą spełniać warunki do uznania ich za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, to ich wartość początkowa powinna być ustalona zgodnie z art. 16g ust. 10, tj. jako suma ich wartości rynkowej ? w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy.

Podsumowując, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy warunki tzn.:

  • składniki majątkowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej przedmiotem wkładu nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport,
  • składniki te spełniają przesłanki, by uznać je za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne w spółce obejmującej aport oraz
  • jeżeli powstanie dodatnia wartość firmy w wyniku dokonania aportu,

  •    wartość początkową tychże składników majątkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiąca podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych w spółce otrzymującej wkład niepieniężny powinna stanowić suma ich wartości rynkowej.

W oparciu o argumentację dotyczącą statusu Działu Marketingu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przytoczoną w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania pierwszego, zdaniem Spółki, Dział Marketingu będący przedmiotem aportu do Spółki stanowi obecnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i będzie stanowił ZCP również na dzień wniesienia aportu.

Biorąc pod uwagę, że:

  • wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ?X? Sp.

    z o.o. tytułem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy wiązać się będzie z powstaniem dodatniej wartości firmy (nominalna wartość udziałów Wnioskodawcy wydanych w zamian za wkład niepieniężny będzie wyższa aniżeli wartość rynkowa składników majątkowych wchodzących w skład wniesionej do Wnioskodawcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa);

  • w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Wnioskodawcy zostaną wniesione Znaki ? które nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych ?X? Sp. z o.o.;
  • Znaki będą spełniać przesłanki, by uznać je za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne Wnioskodawcy,

  •    Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z przytoczonymi powyżej regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkowa Znaków dla potrzeb ewidencji podatkowej Wnioskodawcy powinna zostać ustalona wg ich wartości rynkowej z dnia wniesienia aportu.

Takie stanowisko znajduje także potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lP-PB3-423-412/08-3/MS), w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PB3-423-149/07-2/MB), w interpretacji indywidualnej Dyrektora lzby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lipca 2010 r. (sygn. IPPB3/423-302/10-2/MS) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lipca 2010 r. (sygn. IPPB3/423- 300/10-2/MS).

Dodatkowo zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie m. in. z art. 16g ust. 10 stosuje się odpowiednio art. 14 tej ustawy. Odesłanie do art. 14 oznacza, iż wartość początkowa poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych objętych w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinna odpowiadać ich wartości rynkowej. Zatem wartością początkową poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które Wnioskodawca obejmie w związku z aportem Działu Marketingu, powinna być wartość rynkowa z dnia wniesienia aportu ustalona odrębnie w odniesieniu do każdego ze środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Ponadto, tak jak Spółka wskazywała w opisie zdarzenia przyszłego, rok podatkowy Spółki ustalony został jako zaczynający się w dniu 1 grudnia i kończący się 30 listopada każdego roku.

W związku z tym, w przypadku wydania w niniejszej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego przez Ministra Finansów po ewentualnej zmianie przepisów będących przedmiotem niniejszego pytania, zastosowanie znaleźć powinny przepisy obowiązujące przed ewentualną zmianą z zastosowaniem przepisów przejściowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy z tytułu ewentualnej sprzedaży wniesionych w ramach aportu Działu Marketingu składników majątkowych nie ujętych w ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ?X? Sp. z o.o. oraz ujętych jako środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne w ewidencji Wnioskodawcy, będzie stanowić ich wartość rynkowa określona na dzień nabycia przez Wnioskodawcę aportu w postaci Działu Marketingu pomniejszona o dokonane przez Wnioskodawcę do dnia sprzedaży odpisy amortyzacyjne, ponieważ wnoszony aportem Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodu uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z kolei, w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czytamy, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  • nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  • nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,
  • ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

  •    wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa ? w tym zakresie Wnioskodawca podtrzymuje swoją argumentację przedstawioną w uzasadnieniu do pytania nr 1. Niemniej jednak Wnioskodawca jeszcze raz przytoczył wspomnianą argumentację.

Koszty uzyskania przychodu.

Z kolei, kierując się brzmieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem Wnioskodawcy, na moment sprzedaży przedmiotowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przez ?X? Sp. z o.o., otrzymanych w ramach wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, Wnioskodawca powinien zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pomniejszoną o dokonane dotychczas odpisy amortyzacyjne.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, powinna być to wartość rynkowa określona na dzień nabycia przez Wnioskodawcę aportu w postaci Działu Marketingu będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, pomniejszona o dokonane przez Wnioskodawcę do dnia sprzedaży odpisy amortyzacyjne. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lipca 2010 r. (sygn. IPPB3/423-302/10-7/MS) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lipca 2010 r. (sygn. IPPB3/423-300/10-7/MS).

Ponadto, tak jak Spółka wskazywała w opisie zdarzenia przyszłego, rok podatkowy Spółki ustalony został jako zaczynający się w dniu 1 grudnia i kończący się 30 listopada każdego roku.

W związku z tym, w przypadku wydania w niniejszej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego przez Ministra Finansów po ewentualnej zmianie przepisów będących przedmiotem niniejszego pytania, zastosowanie znaleźć powinny przepisy obowiązujące przed ewentualną zmianą z zastosowaniem przepisów przejściowych.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1 dot. podatku dochodowego od osób prawnych (oznaczonego we wniosku nr 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2 dot. podatku dochodowego od osób prawnych (oznaczonego we wniosku nr 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Również wskazane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej.

Jednocześnie nadmienia się, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. u. Nr 226, poz. 1478), podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2011 r. stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. (?).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB2/436-1/11-2/MK, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-116/08-2/HS, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-29/07-2/HS, interpretacja indywidualna

IP-PB3-423-149/07-2/MB, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-300/10-2/MS, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-300/10-7/MS, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-302/10-2/MS, interpretacja indywidualna

IPPB3/423-302/10-7/MS, interpretacja indywidualna

IP-PB3-423-391/08-4/MB, interpretacja indywidualna

IP-PB3-423-412/08-3/MS, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-87/07/AM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika