1. Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. (...)

1. Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania na realizację projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (50% udział wspólników) opodatkowaną na zasadach ogólnych i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. w ramach działalności prowadzi szkolenia i doradztwo (usługi konsultingowe). Od XX.XX 2009 r. do 30 września 2009 r. firma realizowała projekt ?Nowoczesne (...)? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany był na podstawie umowy zawartej z Urzędem Pracy w ramach poddziałania 8.1.1 (Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw) w okresie programowania 2007-2013. Dotacja rozwojowa na realizację Projektu została przewidziana w kwocie YYY. Środki na dofinansowanie projektu pochodzą w 85% ze środków wkładu wspólnotowego, a w 15% ze środków wkładu krajowego. Projekt przewiduje organizację szkoleń z zakresu systemów zarządzania (audytor wewnętrzny) dla osób pracujących na terenie ZZZ. Uczestnicy szkoleń mają zagwarantowane szkolenie, materiały szkoleniowe, wyżywienie, certyfikaty. Przedsiębiorcy delegujący uczestników na szkolenia ponoszą koszt od 20% do 40% wartości szkolenia tzw. wkład prywatny (wkład ten uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa - zgodnie z zasadami pomocy publicznej).

W ramach projektu Beneficjent (Wnioskodawca) zawiera umowy zarówno z podmiotami będącymi płatnikami VAT (m.in. hotel, gastronomia, ewaluacja itd.), jak i osobami fizycznymi rozliczającymi się za pomocą rachunku (m.in. na prowadzenie szkoleń). Część wydatków rozliczanych jest notą wewnętrzną/notą księgową jeśli usługa realizowana jest przez właścicieli (prowadzenie szkoleń, pełnienie roli koordynatora projektu/managera projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody otrzymane w formie dotacji są wolne od podatku dochodowego. w związku z powyższym usługi realizowane przez współwłaścicieli na rzecz powołanego Projektu rozliczane notą wewnętrzną/notą księgową stanowią dochód współwłaścicieli wolny od podatku dochodowego. Wnioskodawca uważa, iż wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (50% udział wspólników) prowadzi szkolenia i doradztwo (usługi konsultingowe). Od 1 kwietnia 2009 r. do 30 września 2009 r. firma realizowała projekt ?Nowoczesne (...)? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany był na podstawie umowy zawartej z Urzędem Pracy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast stosownie do treści art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych w treści obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r., wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej 'dotacjami rozwojowymi'.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. w konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje i jako takie spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w związku z realizacją programów operacyjnych Wnioskodawca (Wspólnicy) są beneficjentami środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa i środki te stanowić będą przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie ww. przepisów. Zatem dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie powyżej zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

W myśl tego przepisu (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 ww. ustawy.

Za koszty uzyskania przychodów nie można więc przyjąć żadnego rodzaju wydatków sfinansowanych z dotacji rozwojowej zwolnionej na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, dochody otrzymane w formie dotacji rozwojowej korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast wydatki bezpośrednio finansowane z dotacji rozwojowej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, wspólnicy spółki uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tejże spółce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika