Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej Agencji (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej Agencji Nieruchomości Rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 04.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej Agencji Nieruchomości Rolnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidendy wypłacanej Agencji Nieruchomości Rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Wnioskodawcy podjęło uchwałę w sprawie podziału zysku za rok obrotowy 2010, który w części przeznaczony został na wypłatę dywidendy dla udziałowca - Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR) będącej Agencją Rządową zwolnioną podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397). Wypłata dywidendy nastąpi w drugiej połowie maja 2011 roku.

Powyższy opis zdarzenia przyszłego wynika z pisma z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) stanowiącego uzupełnienie wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz udziałowca Agencji Nieruchomości Rolnych zwolnionej podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), wypłacający dywidendę jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej dywidendy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Treść powyższego zapytania wynika z pisma z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) stanowiącego uzupełnienie wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Agencja Nieruchomości Rolnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397). Przedmiotowa Spółka wypłacająca dywidendę na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych jako udziałowca podmiotowo zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma więc obowiązku stosowania art. 26 ust. 1 w/w ustawy i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej dywidendy. Analogiczne stanowisko w podobnej sprawie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr lP-PB3-423-236/08-2/PS z dnia 29.04.2008 r.

Stanowisko to wynika z pisma z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 25.05.2011 r.) stanowiącego uzupełnienie wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (?).

Stosownie zaś do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, zwalnia się od podatku Agencję Nieruchomości Rolnych.

Agencja Nieruchomości Rolnych została przekształcona z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o zagospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700), Agencja ta jest państwową osobą prawną. Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi (ust. 2).

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.

Reasumując, w przypadku wypłaty przez Spółkę dywidendy na rzecz udziałowca - Agencji Nieruchomości Rolnych, nie jest Ona zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od tej wypłaty, z uwagi na zwolnienie podmiotowe, jakiemu z mocy art. 6 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Agencja Nieruchomości Rolnych podlega.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika