W związku z opisem stanu faktycznego, w którym momencie i w jaki sposób dokonać korekty kosztów (...)

W związku z opisem stanu faktycznego, w którym momencie i w jaki sposób dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, związanej z otrzymaną dotacją w formie zaliczek i refundacji etapowych poniesionych wcześniej przez Wnioskodawcę wydatków w ramach realizowanego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, Spółka z o.o., prowadząca księgi rachunkowe, rozlicza się metodą kwartalną z zaliczek w podatku dochodowym od osób prawnych, prowadzi działalność m.in. w zakresie usług informatycznych. W grudniu 2009 r. podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Umowa jest realizowana w okresie od 1-01-2010 r. do 31-01-2011 r.

W ramach podpisanej umowy, ponoszone są koszty kwalifikowane projektu, tj. dokonywany jest zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz koszty ogólne projektu w postaci m.in.: usług księgowych, szkoleniowych, reklamowych, doradczych, zakupu materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, zakup niskocennego sprzętu (wartość początkowa nieprzekraczająca 3 500 zł), energii elektrycznej, a także wynagrodzeń osób wdrażających projekt, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wyżej wymienione wydatki będą dofinansowane na poziomie 85%. Pozostałą część, tj. 15% Wnioskodawca finansuje ze środków własnych i pożyczek uzyskanych od udziałowców.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, Wnioskodawca otrzymał zaliczkę od PARP na realizację projektu, a także będzie otrzymywał refundację etapową poniesionych wcześniej, powyżej wskazanych wydatków w ramach umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca otrzymując zaliczkę lub refundację etapową od instytucji finansującej otrzymuje ogólną kwotę bez podziału na część dotyczącą środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (podlegających amortyzacji) oraz część dotyczącą kosztów ogólnych projektu (wliczanych w koszty miesiąca w dacie poniesienia). Wpływ zaliczki, jak również i refundacji etapowej, odbywa się z opóźnieniem, już po poniesieniu części kosztów kwalifikowanych projektu. Dotacja jest przekazywana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na wyodrębniony rachunek bankowy Spółki transzami (zaliczki, refundacje etapowe), na podstawie składanych wniosków o płatność (zgodnie z harmonogramem płatności).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z opisem stanu faktycznego, w którym momencie i w jaki sposób dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, związanej z otrzymaną dotacją w formie zaliczek i refundacji etapowych poniesionych wcześniej przez Wnioskodawcę wydatków w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest wolna od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze znowelizowanym z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, (...). W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymał zaliczkę lub refundację poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowane projektu, które w chwili poniesienia zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to dochody (przychody) te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Wnioskodawcy bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy - uważane za koszty uzyskania przychodów. Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów następuje w miesiącu otrzymania dofinansowania w stopniu takim, w jakim te wydatki są dofinansowane (poziom dofinansowania 85% kosztów kwalifikowanych).

Należy także wskazać, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Środki trwałe związane z otrzymanymi środkami pomocowymi są amortyzowane w całości, z tym, że część odpisów amortyzacyjnych nie jest kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem środków pomocowych (zaliczki, refundacji etapowej) stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, natomiast w momencie otrzymania środków pomocowych zastosowanie ma art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy, obligujący do wyłączenia - począwszy od tego momentu - z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania.

W przypadku, gdy Wnioskodawca otrzymał kwotę dotacji (w formie zaliczki albo refundacji etapowej) i kwota ta dotyczy zarówno zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, jak i ponoszonych kosztów ogólnych projektu, Spółka dokonuje w pierwszej kolejności podziału otrzymanej zaliczki lub refundacji na część dotyczącą nabywanych w ramach projektu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (o wartości początkowej powyżej 3 500 zł) oraz część odnoszącą się do kosztów ogólnych, które są bezpośrednio odnoszone w koszty miesiąca, w którym je poniesiono.

Podział ten odbywa się proporcjonalnie do udziału rzeczywistej wartości zakupionych w danym kwartale (firma rozlicza się metodą kwartalną) środków trwałych i wartości niematerialnych i prawych podlegających amortyzacji oraz kosztów ogólnych w ogólnej kwocie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych. W każdym następnym kwartale udział ten jest korygowany o rzeczywiście ponoszone w nim następne koszty kwalifikowane, w rachunku narastająco, aż do kwartału, w którym poniesione są wszystkie koszty kwalifikowane i znana jest rzeczywista, ostateczna struktura kosztów kwalifikowanych, zgodnie z umową o dofinansowanie z podziałem na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, a także koszty ogólne, bezpośrednio odnoszone w koszty miesiąca.

Środki z otrzymanej dotacji (zaliczki lub refundacji) w części przypadającej na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji (o wartości początkowej powyżej 3 500 zł) mają wpływ na korygowanie kosztów uzyskania przychodów związanych z dotychczas naliczonymi od tych składników majątkowych odpisami amortyzacyjnymi. Natomiast środki z otrzymanej dotacji (zaliczki lub refundacji) przypadające na koszty ogólne projektu wpływają na wielkość korekty kosztów uzyskania przychodów Spółki, innych niż koszty odpisów amortyzacyjnych.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca ponosił koszty projektu wyłącznie w danym roku podatkowym, natomiast w następnym roku podatkowym otrzymał kwotę części dotacji (refundacji etapowej), Wnioskodawca nie koryguje wstecz kosztów uzyskania przychodów w poprzednim roku podatkowym, natomiast korekta dotyczy poniesionych kosztów uzyskania przychodów bieżącej działalności w roku, w którym otrzymał dotację (refundację). W sytuacji, gdy wszystkie poniesione koszty uzyskania przychodów Spółki w roku podatkowym, w którym otrzymano dotację (np. w pierwszym kwartale roku podatkowego) są w wartości niższej niż kwota kosztów uzyskania przychodów podlegających korekcie, to wartość korekty jest tylko do wartości rzeczywiście poniesionych kosztów uzyskania przychodów w Spółce. Nie występują zatem ujemne wartości po stronie kosztów. Wtedy korekty kosztów są dokonywane sukcesywnie w kolejnych miesiącach roku podatkowego, w którym otrzymano dotację. Podobne stanowisko występuje w wielu interpretacjach organów skarbowych m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31.03.2010 r. sygnatura IPPB5/423-4/10-4/AS,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28.12.2009 r. sygnatura IBPBI/2/423-1139/09/CzP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy jednak wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone. W szczególności, dotyczy to wskazanej przez Spółkę podstawy prawnej zwolnienia przedmiotowego otrzymanej dotacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IBPBI/2/423-1139/09/CzP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika