Czy wydatki związane z organizacją Konferencji:1) koszty bezpośrednio związane z organizacją Konferencji: (...)

Czy wydatki związane z organizacją Konferencji:
1) koszty bezpośrednio związane z organizacją Konferencji: koszty zaproszeń, koszty wynajmu sali, koszty usługi gastronomicznej i napoi, koszty wykładowców, ulotek i przekazywanych produktów firmy oraz czekoladek z logo firmy - koszty dojazdu z dworca do hotelu, koszt zakwaterowania uczestników Konferencji,
2) koszty pośrednio związane z organizacją Konferencji (mające zachęcić do jej uczestnictwa): wynajem przewodnika, zespołu muzycznego oraz koszt śpiewającej gwiazdy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 06 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie kosztów uzyskania przychodów wydatków ? jest:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej wydatków bezpośrednio związanych z organizacją Konferencji,
  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej wydatków pośrednio związanych z organizacją Konferencji.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 03 grudnia 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą m.in. witaminy K, witaminy D, witaminy KiD (nazwy sprzedawanych preparatów: X, Y, Z) do aptek i hurtowni farmaceutycznych. Spółka zamierza zorganizować Konferencję pt. ?Aktualności w neonatologii i pediatrii?, na którą zaproszeni zostaną lekarze. Wysłane zaproszenia zawierają logo Firmy oraz wizualizację opakowań witamin sprzedawanych przez Wnioskodawcę.

Na Konferencji zostanie zaprezentowana firma Wnioskodawcy oraz Jego oferta sprzedażowa. Głównym punktem Konferencji będą wykłady prowadzone przez lekarzy - profesorów (m.in. Prezesa Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, neonatologia - nauka obejmująca zagadnienia związane z rozwojem dziecka przez pierwsze 60 dni jego życia) na następujące tematy:

  • suplementacja witaminowa noworodka i małego dziecka,
  • fizjologiczna odporność u noworodka i małego dziecka,
  • znaczenie długołańcuchowych kwasów tłuszczowych w wieku rozwojowym.

Celem powyższej Konferencji jest rozpowszechnianie wiedzy na temat znaczenia witamin w rozwoju dziecka, ze wskazaniem na witaminy Wnioskodawcy, które w dawkach i sposobie pakowania (krople wyciskane z kapsułki) przedstawione zostały jako rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Neonatologiczne.

Osobami zaproszonymi byli lekarze pracujący w szpitalach bądź mający bezpośredni kontakt z rodzicami niemowląt i małych dzieci, co przyczyni się do zwiększenia sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę. Na Konferencji przekazano uczestnikom foldery, ulotki oraz produkty Spółki (w ilości po jednym z preparatów: X, Y, Z). Witaminy te nie są produktem leczniczym w myśl Prawa farmaceutycznego. Celem powyższych działań jest informacja oraz rozpoznawalność marki Spółki i Jej produktów na rynku.

Konferencja trwała dwa dni. Spółka ponosi koszt zakwaterowania zaproszonych osób oraz koszt dojazdu do hotelu (wynajem autokarów). Konferencja odbyła się w hotelu.

W celu organizacji Konferencji poniesiono koszty: wynajmu sali, usługi gastronomicznej i napojów, a także honorariów wykładowców lekarzy - profesorów.

W celu zachęty do uczestnictwa w Konferencji, Spółka w pierwszym dniu zorganizowała krótką wycieczkę po wrocławskim rynku (poniesiono koszt przewodnika), wynajęto zespół muzyczny, wypożyczono dwa stroje regionalne (osoby przebrane będą witały gości) oraz śpiewającą gwiazdę (o ich występie informuje na zaproszeniu). Powyższe koszty mają zachęcić do przyjazdu lekarzy - gości w planowanej (opłacalnej) liczbie przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki związane z organizacją Konferencji:

  1. koszty bezpośrednio związane z organizacją Konferencji: koszty zaproszeń, koszty wynajmu sali, koszty usługi gastronomicznej i napojów, koszty honorariów wykładowców, ulotek i przekazywanych produktów Firmy oraz czekoladek z logo Firmy, koszty dojazdu z dworca do hotelu, koszt zakwaterowania uczestników Konferencji,
  2. koszty pośrednio związane z organizacją Konferencji (mające zachęcić do uczestnictwa w niej): wynajem przewodnika, zespołu muzycznego oraz koszt śpiewającej gwiazdymogą stanowić koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wyłączone z kosztów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Odwołując się do definicji ?Słownika języka polskiego? pod red. prof. Stanisława Dubisza, reprezentacja oznacza okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzanie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Konferencja jest skierowana do lekarzy, którzy pracując w szpitalach na oddziałach noworodków lub też zajmując się leczeniem małych dzieci, mają wpływ na zakupy ww.

produktów przez szpitale lub rodziców dzieci. Przyjazd lekarzy na Konferencję przyniesie Spółce zamierzony efekt w postaci zwiększonej liczby sprzedawanych produktów witamin dla niemowląt i małych dzieci. Lekarze pracujący w szpitalach, bądź mający kontakt z rodzicami niemowląt i małych dzieci będą informować o witaminach produkowanych przez Spółkę, o ich wskazaniach przy prawidłowym rozwoju dziecka. Ponadto informacja o produktach Wnioskodawcy zostanie przekazana również innym lekarzom tej specjalności.

Charakter tej Konferencji jest szkoleniowo - reklamowy, a celem poniesienia kosztów jest przekazanie informacji i reklama produktów firmy Spółki, wskutek czego nastąpi wzrost przychodów ze sprzedaży. Według Spółki, całość kosztów związanych z organizacją Konferencji jest kosztem uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej wydatków bezpośrednio związanych z organizacją Konferencji,
  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej wydatków pośrednio związanych z organizacją Konferencji.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z zastrzeżenia art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że są wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą. Katalog takich wydatków zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten, w pkt 28, stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją takiego zapisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację.

Ustawodawca jednakże nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, wprowadził jedynie wyliczenie przykładowe, a mianowicie odwołał się w szczególności do wydatków poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholu.

Wobec braku legalnej definicji pojęć reprezentacja i reklama za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.

Reprezentacja oznacza ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Reprezentacja odnosi się także do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Nie należy jej zatem utożsamiać jedynie z wystawnością, okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, co wynika ze słownikowej definicji. Za reprezentację należy uznać wszelkie działania, związane z tworzeniem wizerunku firmy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane.

Zatem, celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji ?obraz przedsiębiorcy? przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza zorganizować Konferencję, na którą zaproszeni zostaną lekarze. Na Konferencji zostanie zaprezentowana firma Wnioskodawcy oraz Jego oferta sprzedażowa. Głównym punktem Konferencji będą wykłady prowadzone przez lekarzy - profesorów.

Celem powyższej Konferencji jest rozpowszechnianie wiedzy na temat znaczenia witamin w rozwoju dziecka, ze wskazaniem na witaminy Wnioskodawcy, które w dawkach i sposobie pakowania (krople wyciskane z kapsułki) przedstawione zostały jako rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Neonatologiczne. Ponadto, Spółka wskazała, iż witaminy te nie są produktem leczniczym w myśl Prawa farmaceutycznego.

W związku z organizacją Konferencji, Wnioskodawca poniesie szereg kosztów, mianowicie koszty bezpośrednio związane z organizacją Konferencji (koszty zaproszeń, koszty wynajmu sali, koszty usługi gastronomicznej i napojów, koszty honorariów wykładowców, ulotek i przekazywanych produktów Firmy oraz czekoladek z logo Firmy, koszty dojazdu z dworca do hotelu, koszt zakwaterowania uczestników Konferencji) oraz koszty pośrednio związane z organizacją tejże Konferencji, mające zachęcić do uczestnictwa w niej (wynajem przewodnika, zespołu muzycznego oraz koszt śpiewającej gwiazdy).

W świetle powyższych wyjaśnień, stwierdzić należy, iż wszystkie poniesione przez Spółkę wydatki na organizację konferencji związanej z prezentacją informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę niewątpliwie przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, dzięki współpracy z lekarzami, będącymi ich uczestnikami.

Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże, dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją przedmiotowej konferencji należy również rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż poniesione przez Spółkę wydatki bezpośrednio związane z organizacją konferencji, jak koszty: zaproszeń, wynajmu sali, usługi gastronomicznej i napojów (z wyłączeniem alkoholowych), nie mające cech reprezentacji, a także koszty honorariów wykładowców, ulotek i przekazywanych produktów Firmy oraz czekoladek z logo Firmy, dojazdu z dworca do hotelu, zakwaterowania uczestników Konferencji prawidłowo udokumentowane dla celów podatkowych - w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Przytaczając bowiem pojęcie ?konferencji? (Mały Słownik Języka Polskiego pod redakcją Elżbiety Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999), stwierdzić należy, iż obejmuje ono swym zakresem przede wszystkim zebranie, posiedzenie grona osób, zwykle przedstawicieli jakiejś instytucji, organizacji itp. w celu omówienia określonych zagadnień.

Natomiast, wydatki pośrednio związane z organizacją Konferencji, mające zachęcić do uczestnictwa w niej, jak wynajem przewodnika, zespołu muzycznego oraz koszt śpiewającej gwiazdy, mają charakter rozrywkowy i nie stanowią elementu niezbędnego dla przeprowadzenia konferencji, czyli przekazania stosownej informacji na temat Spółki i Jej oferty sprzedażowej. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz. Przedmiotowe wydatki noszą zatem znamiona reprezentacji i tym samym - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika