Czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2011 r., Spółka obowiązana jest do pobrania zryczałtowanego (...)

Czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2011 r., Spółka obowiązana jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych, w przypadku nie dopełnienia przez te fundusze, na dzień dokonana wypłaty dywidendy, obowiązków - warunkujących zwolnienie podmiotowe, o których mowa w przepisie odpowiednio art. 6 ust. 1 pkt 10a lub art. 6 ust. 1 pkt 11a oraz art. 26 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 26.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

  • podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych,
  • Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zryczałtowanego podatku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz opisy zdarzeń przyszłych.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz regulacjami Kodeksu spółek handlowych, Spółka dokonuje wypłat - za pośrednictwem biur maklerskich - dywidend na rzecz akcjonariuszy (na ich rachunki bankowe), w tym m.in. na rzecz zagranicznych instytucji wspólnego inwestowania (dalej: zagranicznych funduszy inwestycyjnych) i zagranicznych podmiotów prowadzących program emerytalny (dalej: zagraniczny fundusz emerytalny) nie posiadających na terytorium Polski siedziby / zarządu, tj. podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundusze te są podmiotami korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ustawy, o ile wypełniają warunki określone w tym przepisie oraz przepisie art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnośnie w/w zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub emerytalnych dopełniony jest warunek, o którym mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2011 r. Spółka obowiązana jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych, w przypadku nie dopełnienia przez te fundusze, na dzień dokonania wypłaty dywidendy, obowiązków warunkujących zwolnienie podmiotowe, o których mowa w przepisie odpowiednio art. 6 ust. 1 pkt 10a lub art. 6 ust. 1 pkt 11a oraz art. 26 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku zaistnienia obowiązku pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych w związku z niedopełnieniem warunków uprawniających do zwolnienia podmiotowego tych funduszy, Spółka jako płatnik tego podatku będzie uprawniona do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia przysługującego z tytułu terminowego wpłacania tego podatku na rzecz budżetu państwa...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie opisu zdarzenia przyszłego. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 odnośnie stanu faktycznego oraz pytania 2 w zakresie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 24 października 2011 r. nr ILPB4/423-257/11-2/ŁM, nr ILPB4/423-257/11-4/ŁM oraz nr ILPB4/423-257/11-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Jednakże, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku:

  • instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:
    1. podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
    2. wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego oraz niepublicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe,
    3. prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
    4. ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
    5. posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji;
  • podatników posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego prowadzących program emerytalny, w zakresie dochodów związanych z gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
    1. podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
    2. prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
    3. ich działalność podlega nadzorowi właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę,
    4. posiadają depozytariusza prowadzącego rejestr aktywów tych podatników,
    5. przedmiotem ich działalności jest wyłącznie gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie, z przeznaczeniem na wypłatę uczestnikom programu emerytalnego po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego.


Z kolei w świetle art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

  1. udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz
  2. złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a, pisemnego oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.


Ocena w/w warunków dokonywana jest niezależnie od warunku istnienia podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowej między Rzecząpospolitą Polską a państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ma siedzibę.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnienie podmiotowe przewidziane w stosunku do zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych uzależnione jest od spełnienia łącznego warunków przewidzianych odpowiednio w art. 6 ust. 1 pkt 10a lub pkt 11a i art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku zatem nie dopełnienia któregokolwiek z ustawowych warunków zwolnienia, Spółka jako płatnik obowiązana będzie, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, pobrać i odprowadzić na rachunek właściwego urzędu zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconych na rzecz funduszy zagranicznych (emerytalnych i inwestycyjnych) dywidend.

Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych objęte są zarówno polskie, jak i zagraniczne fundusze inwestycyjne i emerytalne, przy czym ustawa przewiduje dla nich odmienne warunki uprawniające do tego zwolnienia. W ocenie Spółki zatem, niedopełnienie jednego z warunków przewidzianych dla funduszy zagranicznych (emerytalnych i inwestycyjnych), a wymienionych w powyżej przytoczonych przepisach, będzie rodziło obowiązek pobrania i odprowadzenia przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaconych na rzecz tych funduszy dywidend.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB4/423-257/11-2/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB4/423-257/11-4/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB4/423-257/11-5/ŁM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika