Czy w przypadku zaistnienia obowiązku pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego (...)

Czy w przypadku zaistnienia obowiązku pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych w związku z niedopełnieniem warunków uprawniających do zwolnienia podmiotowego tych funduszy, Spółka jako płatnik tego podatku będzie uprawniona do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia przysługującego z tytułu terminowego wpłacania tego podatku na rzecz budżetu państwa?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 26.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zryczałtowanego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

  • podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych,
  • Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zryczałtowanego podatku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz opisy zdarzeń przyszłych.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz regulacjami Kodeksu spółek handlowych, Spółka dokonuje wypłat - za pośrednictwem biur maklerskich - dywidend na rzecz akcjonariuszy (na ich rachunki bankowe), w tym m.in. na rzecz zagranicznych instytucji wspólnego inwestowania (dalej: zagranicznych funduszy inwestycyjnych) i zagranicznych podmiotów prowadzących program emerytalny (dalej: zagraniczny fundusz emerytalny) nie posiadających na terytorium Polski siedziby / zarządu, tj. podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundusze te są podmiotami korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a ustawy, o ile wypełniają warunki określone w tym przepisie oraz przepisie art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnośnie w/w zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub emerytalnych dopełniony jest warunek, o którym mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2011 r. Spółka obowiązana jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych, w przypadku nie dopełnienia przez te fundusze, na dzień dokonania wypłaty dywidendy, obowiązków warunkujących zwolnienie podmiotowe, o których mowa w przepisie odpowiednio art. 6 ust. 1 pkt 10a lub art. 6 ust. 1 pkt 11a oraz art. 26 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy w przypadku zaistnienia obowiązku pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych w związku z niedopełnieniem warunków uprawniających do zwolnienia podmiotowego tych funduszy, Spółka jako płatnik tego podatku będzie uprawniona do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia przysługującego z tytułu terminowego wpłacania tego podatku na rzecz budżetu państwa...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie stanu faktycznego. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 odnośnie opisu zdarzenia przyszłego oraz pytania 1 w zakresie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 24 października 2011 r. nr ILPB4/423-257/11-2/ŁM, nr ILPB4/423-257/11-3/ŁM oraz nr ILPB4/423-257/11-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

W opisanym stanie faktycznym, w przypadku niedopełnienia jakiegokolwiek z warunków, określonych odpowiednio w art. 6 ust. 1 pkt 10a lub pkt 11a, art. 6 ust. 3, art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniających do zastosowania zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, Spółka dokonując wypłaty dywidendy na rzecz tych funduszy zagranicznych obowiązana będzie jako płatnik do pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, stosownie do wymogów art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie zaś z regulacją art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku terminowego wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego pobranego przez Spółkę - jako płatnika - zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaconych na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych dywidend, będzie Ona uprawniona do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Pojęcie ?płatnika? zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust.

1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (?).

Stosownie do treści art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

? sporządzone według ustalonego wzoru.

Zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Stosownie do treści art. 28 § 3 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia.

Płatnikom ? zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) - przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłacanych dywidend na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, w związku z niedopełnieniem warunków określonych odpowiednio w art. 6 ust. 1 pkt 10a lub pkt 11a, art. 6 ust. 3, art. 26 ust. 1g i ust. 1h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Literalne brzmienie art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów wskazuje, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie.

Termin wpłacania zryczałtowanego podatku z tytułu wypłacanych dywidend wynika z powołanego powyżej art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zobowiązuje on płatników (w tym Spółkę) do przekazywania kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Reasumując, w przypadku zaistnienia obowiązku pobrania przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaconej dywidendy na rzecz zagranicznych funduszy inwestycyjnych lub zagranicznych funduszy emerytalnych w związku z niedopełnieniem warunków uprawniających do zwolnienia podmiotowego tych funduszy, Spółka jako płatnik tego podatku będzie uprawniona do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia przysługującego z tytułu terminowego wpłacania tego podatku na rzecz budżetu państwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB4/423-257/11-2/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB4/423-257/11-3/ŁM, interpretacja indywidualna

ILPB4/423-257/11-5/ŁM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika