Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w świetle art. (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w świetle art. 10 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podział przez wydzielenie Sp. z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, po stronie Wnioskodawcy, będącego komplementariuszem spółki komandytowo - akcyjnej, posiadającej udziały w spółce dzielonej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 02 maja 2013 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zorganizowanych części przedsiębiorstwa,
  • powstania przychodu podatkowego w związku z podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest komplementariuszem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowo ? akcyjnej, posiadającej udziały w kapitale zakładowym Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Sp. z o.o. (Spółka) prowadzi obecnie działalność polegającą na budowie elektrowni wiatrowych na terytorium Polski w województwach (...).

Spółka prowadzi działalność, zgodnie z PKD, w zakresie:

35.11.Z Wytwarzanie energii elektrycznej,
35.12.Z Przesyłanie energii elektrycznej,
35.13.Z Dystrybucja energii elektrycznej,
35.14.Z Handel energią elektryczną.

Rozpoczęcie produkcji energii elektrycznej i osiąganie przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej przez budowane elektrownie wiatrowe planowane jest na przełomie 2013/2014 roku.

Przyłączenie do sieci elektroenergetycznej elektrowni wiatrowych nastąpi poprzez stację elektroenergetyczną (...), na podstawie umowy przyłączenia zawartej przez Spółkę z S.A. w sierpniu 2010 r.

Kapitał zakładowy Spółki wynosi 2.456.000 zł i dzieli się na 200 udziałów o wartości nominalnej 12.280 zł każdy.

Wspólnikami Spółki są:

  1. Sp. z o.o. S.K.A., posiadająca 80 udziałów w kapitale zakładowym, w której akcjonariuszami są osoby fizyczne, a komplementariuszem Spółka Sp. z o.o.,
  2. T. Limited z Republiki Irlandii posiadająca 120 udziałów w kapitale zakładowym.

W związku z powyższym, T. Limited z Republiki Irlandii posiada powyżej 25% głosów w Spółce.

Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki. Po podwyższeniu kapitału zakładowego i objęciu nowych udziałów T. Limited będzie posiadała także powyżej 25% głosów w Spółce.

Działalność Spółki, w tym budowa elektrowni wiatrowych, finansowana jest przede wszystkim ze środków stanowiących wkłady na kapitał zakładowy Spółki oraz pożyczką od wspólnika T. Limited z Republiki Irlandii.

Ze względów organizacyjnych, biorąc pod uwagę rozmieszczenie poszczególnych zespołów elektrowni wiatrowych (ZEW) i ich specyfikę, zostały podjęte uchwały - w dniu 7 grudnia 2012 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki oraz w dniu 10 grudnia 2012 r. Zarządu Spółki - celem powołania oddziałów Spółki:

  1. Oddział A,
  2. Oddział B,
  3. Oddział C.

Oddziały zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego w dniu 3 stycznia 2013 r.

Oddziały otrzymały numery identyfikacji podatkowej NIP oraz numery statystyczne REGON uchwałą zarządu Spółki, podjętą w dniu 3 stycznia 2013 r. z mocą obowiązującą od dnia 4 stycznia 2013 r.

Oddział A, Oddział B oraz Oddział C zostały wyodrębnione organizacyjnie i finansowo w strukturach Spółki.

Wyodrębnienie organizacyjne obejmowało w szczególności przydzielenie Oddziałom materialnych i niematerialnych składników majątkowych, takich jak decyzje, zezwolenia, umowy itp. oraz przydzielenie Oddziałom pracowników.

Jednocześnie, na mocy wyżej wymienionej uchwały zarządu z dniem 4 stycznia 2013 r. Oddział A, Oddział B oraz Oddział C stały się oddziałami samodzielnie sporządzającymi sprawozdanie finansowe (art. 51 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) i założyły odrębne księgi rachunkowe (wyodrębnienie finansowe). W związku z wyodrębnieniem finansowym, oddziały posiadają wydzielone środki pieniężne, odrębne rachunki bankowe oraz zostały przypisane oddziałom zobowiązania (długi) związane funkcjonalnie z ich działalnością.

Każdy z oddziałów prowadzi działalność i realizuje swoje zadania na obszarze kilku gmin województw (...).

Ad. 1.

Oddział A prowadzi budowę elektrowni wiatrowych w województwie (...).

Planowane jest, iż Oddział A będzie posiadał docelowo 38 elektrowni wiatrowych, tworzących zespoły elektrowni wiatrowych (ZEW):

  1. ZEW A,
  2. ZEW B,
  3. ZEW C,
  4. ZEW D,

wraz z liniami kablowymi 30 KV, liniami kablowymi 110 KV, stacjami transformatorowymi oraz drogami dojazdowymi do elektrowni wiatrowych.

Ad. 2.

Oddział B prowadzi budowę elektrowni wiatrowych w województwie (...).

Planowane jest, iż Oddział B będzie posiadał docelowo 43 elektrownie wiatrowe, tworzące zespoły elektrowni wiatrowych (ZEW):

  1. ZEW E,
  2. ZEW F,
  3. ZEW G,

wraz z liniami kablowymi 30 KV, linią kablową 110 KV, stacją transformatorową oraz drogami dojazdowymi do elektrowni wiatrowych.

Ad. 3.

Oddział C prowadzi budowę elektrowni wiatrowych w województwie (...).

Planowane jest, iż Oddział C będzie posiadał docelowo 17 elektrowni wiatrowych, tworzących zespół elektrowni wiatrowych ZEW H, wraz z linią kablową 30 KV, linią kablową 110 KV, stacją transformatorową oraz drogami dojazdowymi do elektrowni wiatrowych.

Ze względów organizacyjnych i ekonomicznych, w szczególności w związku z zamiarem pozyskania w przyszłości inwestorów, rozważane jest dokonanie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h (podział przez wydzielenie) poprzez przeniesienie, zgodnie z planem podziału, Oddziału B i Oddziału C, każdego z nich na odrębną spółkę nowo zawiązaną. Udziały w nowo zawiązanych spółkach będą przyznane dotychczasowym wspólnikom Sp. z o.o. (spółka dzielona), którzy obejmą udziały w spółkach nowo zawiązanych w takich samych proporcjach, w jakich posiadać będą udziały w spółce dzielonej w dniu podziału oraz będą posiadali prawo głosu proporcjonalnie do posiadanych udziałów.

Podział Spółki nie będzie się wiązał z dopłatami, o których mowa w art. 529 § 3 i § 4.

Po dokonaniu podziału oraz po ukończeniu budów elektrowni wiatrowych przez Sp. z o.o. oraz spółki wydzielone - Sp. z o.o. będzie dostarczać energię elektryczną wyprodukowaną przez siebie oraz będzie świadczyć usługi przesyłu energii elektrycznej na rzecz spółek wydzielonych, na podstawie umowy zawartej przez Sp. z o.o. z S.A.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego o informację, iż Oddziały Sp. z o.o., tj. Oddział B i Oddział C, które będą stanowić majątek przejmowany na skutek podziału przez spółki nowozawiązane, oraz Oddział A, który będzie stanowić majątek pozostający w spółce dzielonej po podziale, zdaniem Wnioskodawcy, są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie objętym niniejszą interpretacją.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w świetle art. 10 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podział przez wydzielenie Sp. z o.o. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, po stronie Wnioskodawcy, będącego komplementariuszem spółki komandytowo - akcyjnej, posiadającej udziały w spółce dzielonej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 k.s.h., spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo - akcyjna. W myśl art. 125 k.s.h., spółka komandytowo - akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Art. 126 § 1 k.s.h. stanowi natomiast, iż w sprawach nieuregulowanych w dziale IV k.s.h do spółki komandytowo - akcyjnej stosuje się:

  1. w zakresie stosunku prawnego komplementariuszy, zarówno między sobą, wobec wszystkich akcjonariuszy, jak i wobec osób trzecich, a także do wkładów tychże wspólników do spółki, z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy - odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej,
  2. w pozostałych sprawach - odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, gdyż zgodnie z art. 12 k.s.h., osobami prawnymi są wyłącznie spółki kapitałowe. Dochody spółek osobowych nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania, ponieważ zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu nie podlega więc dochód uzyskany przez spółkę osobową, lecz opodatkowaniu podlegają dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki osobowej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli prawna - podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, w przypadku podziału spółki kapitałowej, w której wspólnikiem jest spółka osobowa, przychód (dochód) z tego tytułu będzie rozpatrywany u wspólnika spółki osobowej, będącej wspólnikiem spółki dzielonej.

Ponieważ Wnioskodawca jest osobą prawną, w jego przypadku będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 12 ust. 4 pkt 12 tej ustawy, w przypadku podziału spółek, jeżeli przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k albo art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów przed podziałem.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy majątek przejmowany lub pozostający w spółce na skutek podziału przez wydzielenie nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zgodnie z art. 26 ust. 6 tej ustawy, spółka przejmująca lub nowo zawiązana będzie obowiązana, jako płatnik, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu wnioskodawcy określonego na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w kwocie stanowiącej 19% tego dochodu (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

A contrario, jeśli majątek przejmowany i pozostający w spółce na skutek podziału przez wydzielenie stanowić będzie zorganizowane części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wówczas podział spółki przez wydzielenie będzie neutralny podatkowo dla komplementariusza dzielonej.

W związku z tym, że zdaniem Wnioskodawcy, do spółek nowo zawiązanych zostaną wniesione zorganizowane części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Oddział C i Oddział B, a jednocześnie majątek pozostający w Spółce po podziale, tj. Oddział A również stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w wyniku opisanego wyżej podziału Sp. z o.o. przez wydzielenie, po stronie Wnioskodawcy (komplementariusza spółki komandytowej, będącej wspólnikiem spółki dzielonej) nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu z tego tytułu, gdyż art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał w tej sytuacji zastosowania.

Zastosowanie natomiast znajdzie w tym przypadku art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym dochód (przychód) komplementariusza spółki komandytowej, będącej wspólnikiem spółki dzielonej nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie podziału Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznaczyć należy, iż we własnym stanowisku zawartym we wniosku ORD-IN na stronie 5 wiersz 40 i 41, Wnioskodawca błędnie powołał art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zamiast art. 5 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tut. Organ uznał to za oczywistą omyłkę nie mającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedstawionej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, informuje się, iż w zakresie zorganizowanych części przedsiębiorstwa wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w dniu 22 kwietnia 2013 r. nr ILPB4/423-43/13-2/MC.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika