Czy samo wyodrębnienie pozycji transportu na fakturze sprzedaży powoduję konieczność jej opodatkowania?

Czy samo wyodrębnienie pozycji transportu na fakturze sprzedaży powoduję konieczność jej opodatkowania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , reprezentowanej przez Pełnomocnika , przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 08.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności opodatkowania usług transportu nie związanych z działalnością prowadzoną na terenie strefy ekonomicznej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem w dniu 07 października 2010 r. ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konieczności opodatkowania usług transportu nie związanych z działalnością prowadzoną na terenie strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia xxxxxx. Zezwolenie pozwala Spółce na korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Faktury sprzedaży wystawiane są na place zabaw, które według Zezwolenia korzystają ze zwolnienia podatkowego. W cenie placów zabaw wkalkulowana jest cena m.in. transportu.

Czasami jednak, na wyraźne życzenie klienta, cena transportu jest wyodrębniana w pozycji osobnej na fakturze, poprzez pomniejszenie skalkulowanej ceny placu zabaw.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wg PKWiU (2007) 3240Z (2004 rok - 3650Z), czyli Produkcja gier i zabawek. Spółka posiada zezwolenie strefowe na prowadzenie działalności w strefie w zakresie m.in. wyżej wymienionego PKWiU 36.5 Gry i zabawki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy samo wyodrębnienie pozycji transportu na fakturze sprzedaży powoduję konieczność jej opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno sprzedaż placów zabaw, jak i skalkulowana pierwotnie, a potem wyodrębniona na potrzeby klienta, pozycja kosztów transportu nie powoduje konieczności jej opodatkowania. Spółka zajmuje się, zgodnie z udzielonym zezwoleniem strefowym, produkcją placów zabaw i nie jest Jej zamiarem prowadzenie działalności transportowej. Jest to po prostu jeden z elementów kalkulacji ceny wyrobu.

Zatem, Spółka stoi na stanowisku, że samo wyodrębnienie kosztu transportu nie powoduje zapłaty podatku dochodowego od tej wartości. Jest to element ceny ściśle związany ze sprzedażą wyrobu strefowego, podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w ramach zezwolenia strefowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż głównym przedmiotem działalności Spółki jest - wg PKWiU (2007) 3240Z (2004 rok - 3650Z) - Produkcja gier i zabawek. Spółka posiada zezwolenie strefowe na prowadzenie działalności w strefie w zakresie m.in. wyżej wymienionego PKWiU 36.5 Gry i zabawki. Faktury sprzedaży wystawiane są na place zabaw, które korzystają ze zwolnienia podatkowego. W cenie placów zabaw wkalkulowana jest cena m.in. transportu. Czasami jednak, na wyraźne życzenie klienta, cena transportu jest wyodrębniana w pozycji osobnej na fakturze.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi transportu nie są wymienione w zezwoleniu, co potwierdza stanowisko Spółki, w którym wskazano, iż ? (?) nie jest Jej zamiarem prowadzenie działalności transportowej (?)?.

Na marginesie należy również wskazać, iż usług transportowych nie można uznać za działalność pomocniczą realizowaną po to, by wspierać podstawową działalność Spółki. W takiej sytuacji bowiem oceniając przedmiot zwolnienia zostałaby dokonana rozszerzająca interpretacja zakresu zwolnienia. Wymienione usługi mogą być bowiem przedmiotem odrębnie prowadzonej samodzielnej działalności podstawowej.

Reasumując, ponieważ usługi transportu związane ze sprzedażą placów zabaw nie są wymienione w zezwoleniu udzielonym Spółce, dochody z tym związane nie podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64 ? 100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika