Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 10.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka działa jako grupa producentów rolnych na podstawie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15.09.2000 r. Dnia 28.02.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych.

Spółka została utworzona przez 5 podmiotów (5 osób fizycznych), które prowadzą działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - hodowla kurczaków brojlerów.

Członkowie grupy producentów rolnych są płatnikami podatku dochodowego, wszyscy opłacają zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności. Nie prowadzą ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też na podstawie art. 24 ust. 4 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Grupą produktów, dla której została utworzona Spółka jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone - kurczaki. Każdy ze Wspólników posiada po 20% udziałów. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych, członkowie grupy (jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają do Spółki, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom (ubojniom drobiu). Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych kurczaków, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu kurczaków u swoich członków (Wspólników). Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych).

Na podstawie art. 2 ustawy o producentach rolnych, (...) celem założenia grupy producentów rolnych jest:

  • dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych,
  • poprawa efektywności gospodarowania,
  • planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości,
  • koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych,
  • ochrona środowiska naturalnego.

Powyżej przedstawione cele zostały powtórzone w § 2 umowy Spółki.

W piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, że wykaże przyznaną dotację jako dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz że dochód Grupy pochodzący ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona wydatkowany będzie na zakup środków produkcji (pasze) w roku podatkowym lub roku po nim następnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie członkom Grupy zysku, osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków wyhodowanych przez wspólników (członków) i od nich zakupionych oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji kurczaków prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych...

W piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, że przedmiotem pytania jest zwolnienie przedmiotowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z ust. 9 i 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), tj. czy dochód podatkowy uzyskany z dotacji oraz sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z zakupem środków produkcji i przekazaniem ich członkom Grupy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków. Jednocześnie w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest przekazanie Wspólnikom (członkom) zysku w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji rolnej, osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z ARiMR po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działów specjalnych produkcji rolnej zawarta jest w art. 2 ust. 3 ustawy. W myśl powołanego przepisu ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Z zastrzeżeniem w ust. 3a, iż nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działy specjalne produkcji rolnej, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw w tekście umowy Spółki.

Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzoną w gospodarstwach jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach.

Bez wątpienia, w ocenie Wnioskodawcy, pozostaje również fakt, iż dochód pochodzący z wypłacanej grupom producentów rolnych przez ARiMR dotacji pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną w ramach działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach jej członków. Wielkość wypłacanej dotacji jest uzależniona od łącznej wielkości produkcji uzyskanej w ramach działów specjalnych w gospodarstwach członków grupy producentów sprzedanej za pośrednictwem grupy.

Co za tym idzie, dochodem Spółki osiągniętym ze sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy i sprzedanych za jej pośrednictwem, jest nie tylko zysk będący różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów rolnych, ale również zysk w postaci przyznanej grupie dotacji, ustalanej na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa została utworzona i wytworzonych w gospodarstwach Jej członków oraz sprzedanych odbiorcom niebędącym członkami grupy - zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się z podatku dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10. Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych lub szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Wobec powyższego, za kwotę zysku uzyskanego z marży na sprzedawanych kurczakach zakupionych od członków grupy oraz z dotacji należnej Spółce jako grupie producentów rolnych, Spółka może zakupić środki do produkcji kurczaków (np. paszę), które następnie przekaże swoim członkom bez powstawania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca potwierdził w piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym Jego odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

W myśl art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się przy tym wydatki na:

  1. zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,
  2. szkolenie członków grupy producentów rolnych.


Natomiast na podstawie ust. 10 cytowanego art. 17 ww. ustawy, przepisy ust. 1b, 1e i 1f nie mają zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 49.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Powołane przepisy ustanawiają następujące przesłanki materialnoprawne objęcia dochodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tym zwolnieniem:

  1. podatnik ma status grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy,
  2. dochód został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,
  3. dochód został wydatkowany na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom tej grupy lub na szkolenie członków tej grupy,
  4. wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym lub roku po nim następującym.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych działającą na podstawie ustawy z dnia 15.09.2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. Dnia 28.02.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych. Tym samym, pierwszy z warunków zwolnienia został przez Spółkę spełniony.

Odnośnie drugiego warunku skorzystania z omawianego zwolnienia wskazać należy, iż grupą produktów, dla której został utworzony Wnioskodawca jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone ? kurczaki. Członkowie Grupy (Jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają Wnioskodawcy, który następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom (ubojniom drobiu). Wobec tego i ten z warunków należy uznać za spełniony, bowiem Wnioskodawca uzyskuje dochody ze sprzedaży kurczaków.

Odnosząc się natomiast do trzeciego z wymienionych powyżej warunków korzystania ze zwolnienia, należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ? podobnie, jak ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw ? nie definiuje kategorii ?środków produkcji?. Wobec powyższego, w celu wyjaśnienia tego pojęcia, konieczne jest odniesienie się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. ?Środki produkcji? to przedmioty, którymi człowiek posługuje się w procesie pracy (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.). Jest to więc ogół środków pracy (maszyn, urządzeń, narzędzi itp.) oraz przedmiotów pracy (surowców, materiałów, półproduktów) stwarzających warunki niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego.

Przez ?środki produkcji?, o których mowa w art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zatem rozumieć zarówno materiały potrzebne do produkcji rolnej (np. materiał siewny, sadzonki, materiał zarodowy, pasze, nawozy itp.), jak i trwałe składniki majątkowe wykorzystywane w toku procesu produkcyjnego realizowanego przez członków grupy producentów rolnych (np. maszyny, urządzenia, sprzęt rolniczy, palety itp.).

Zatem, wydatkowanie przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży kurczaków na rzecz Jego członków poprzez zakup środków produkcji (w niniejszej sprawie na zakup paszy) i ich przekazanie członkom stanowi podstawę uznania, że spełniony został trzeci z warunków.

Ponadto, w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż Jego dochód pochodzący ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona wydatkowany będzie na zakup środków produkcji (pasze) w roku podatkowym lub roku po nim następującym. Tym samym, ostatni warunek również należy uznać za spełniony.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, iż tylko i wyłącznie z przedmiotowego zwolnienia korzysta dochód grupy producentów rolnych uzyskany ze sprzedaży produktów, dla których została ona powołana. Skoro zatem Spółka sprzedaje kurczaki, to tylko dochód z tego tytułu może korzystać ze zwolnienia.

Reasumując, dochód osiągnięty przez Spółkę ze sprzedaży kurczaków zakupionych od Jej członków oraz wydatkowany na zakup środków do produkcji kurczaków (pasze), przekazanych następnie członkom grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, wolny jest od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB4/423-79/11-7/ŁM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika