Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę (...)

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 10.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismami z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) oraz 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 28.06.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka działa jako grupa producentów rolnych na podstawie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15.09.2000 r. Dnia 28.02.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych.

Spółka została utworzona przez 5 podmiotów (5 osób fizycznych), które prowadzą działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - hodowla kurczaków brojlerów.

Członkowie grupy producentów rolnych są płatnikami podatku dochodowego, wszyscy opłacają zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności. Nie prowadzą ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też na podstawie art. 24 ust. 4 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Grupą produktów, dla której została utworzona Spółka jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone - kurczaki. Każdy ze Wspólników posiada po 20% udziałów. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych, członkowie grupy (jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają do Spółki, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom (ubojniom drobiu). Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych kurczaków, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu kurczaków u swoich członków (Wspólników). Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych).

Na podstawie art. 2 ustawy o producentach rolnych, (...) celem założenia grupy producentów rolnych jest:

  • dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych,
  • poprawa efektywności gospodarowania,
  • planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości,
  • koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych,
  • ochrona środowiska naturalnego.

Powyżej przedstawione cele zostały powtórzone w § 2 umowy Spółki.

W piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, że wykaże przyznaną dotację jako dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz że dochód Grupy pochodzący ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona wydatkowany będzie na zakup środków produkcji (pasze) w roku podatkowym lub roku po nim następnym.

Natomiast w piśmie z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 28.06.2011 r.) Spółka doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego, wskazując:

(I) Podstawa prawna przyznania dotacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 07.03.2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.), § 6 ust. 3 pkt 1 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20.04.2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 ? 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 ze zm.), art. 35 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20.09.2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/1 z 21.10.2005 r. ze zm.), art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20.12.2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365/52 z 21.12.2006 r. ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

(II) Cel na jaki została pozyskana dotacja.

Zgodnie z art. 35 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20.09.2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/1 z 21.10.2005 r. ze zm.), wsparcie dla grup producentów rolnych:

  1. Udziela się w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grup producentów do celów:
    1. dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup;
    2. wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych;
    3. ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności.
  2. Wsparcia udziela się w postaci zryczałtowanej pomocy w formie rocznych rat przez okres pierwszych 5 lat przypadających po dacie, w której grupa producentów została uznana. Oblicza się je na podstawie rocznej produkcji grupy skierowanej na rynek do pułapu określonego w załączniku.
  3. Wsparcia udziela się grupom producentów, które zostały oficjalnie uznane przez właściwy organ Państwa Członkowskiego najpóźniej w dniu 31 grudnia 2013 r.

(III) Płatności przedmiotowej dotacji dokonała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie członkom Grupy zysku, osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków wyhodowanych przez wspólników (członków) i od nich zakupionych oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji kurczaków prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych...

W piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, że przedmiotem pytania jest zwolnienie przedmiotowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z ust. 9 i 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), tj. czy dochód podatkowy uzyskany z dotacji oraz sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z zakupem środków produkcji i przekazaniem ich członkom Grupy.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jednocześnie w zakresie zwolnienia od opodatkowania dochodu uzyskanego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków wydana została w dniu 22 czerwca 2011 r. interpretacja indywidualna nr ILPB4/423-79/11-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest przekazanie Wspólnikom (członkom) zysku w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji rolnej, osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z ARiMR po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działów specjalnych produkcji rolnej zawarta jest w art. 2 ust. 3 ustawy. W myśl powołanego przepisu ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Z zastrzeżeniem w ust. 3a, iż nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działy specjalne produkcji rolnej, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw w tekście umowy Spółki.

Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzoną w gospodarstwach jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach.

Bez wątpienia, w ocenie Wnioskodawcy, pozostaje również fakt, iż dochód pochodzący z wypłacanej grupom producentów rolnych przez ARiMR dotacji pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną w ramach działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach jej członków. Wielkość wypłacanej dotacji jest uzależniona od łącznej wielkości produkcji uzyskanej w ramach działów specjalnych w gospodarstwach członków grupy producentów sprzedanej za pośrednictwem grupy.

Co za tym idzie, dochodem Spółki osiągniętym ze sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy i sprzedanych za jej pośrednictwem, jest nie tylko zysk będący różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów rolnych, ale również zysk w postaci przyznanej grupie dotacji, ustalanej na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa została utworzona i wytworzonych w gospodarstwach Jej członków oraz sprzedanych odbiorcom niebędącym członkami grupy - zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się z podatku dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10. Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych lub szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Wobec powyższego, za kwotę zysku uzyskanego z marży na sprzedawanych kurczakach zakupionych od członków grupy oraz z dotacji należnej Spółce jako grupie producentów rolnych, Spółka może zakupić środki do produkcji kurczaków (np. paszę), które następnie przekaże swoim członkom bez powstawania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.

Powyższe stanowisko Wnioskodawca potwierdził w piśmie z dnia 09 czerwca 2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) stanowiącym Jego odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie tut. Organ pragnie wskazać, iż w interpretacji z dnia 22 czerwca 2011 r. nr ILPB4/423-79/11-5/ŁM stwierdzono, iż ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta tylko i wyłącznie dochód grupy producentów rolnych uzyskany ze sprzedaży produktów, dla których została ona powołana. Natomiast, z przedmiotowego zwolnienia nie korzysta dotacja przyznana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania.

Jednocześnie, zgodnie z art. 14c § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.

Wobec powyższego, stwierdza się co następuje.

Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.), program jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obejmuje grupy producentów rolnych.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 2 pkt 2 powyższej ustawy, właściwym w sprawach dotyczących przyznawania pomocy w drodze decyzji administracyjnej jest dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - w przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, 7 i 10.

Ponadto, stosownie do treści § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania ?Grupy producentów rolnych? objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550), wysokość udzielanej pomocy w danym roku prowadzenia działalności przez grupę ustala się na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa została utworzona, i wytworzonych w gospodarstwach jej członków oraz sprzedanych odbiorcom niebędącym członkami grupy.

Zatem obsługa wsparcia finansowego grup producentów odbywa się w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która pełni rolę akredytowanej agencji płatniczej.

Rozważając natomiast kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Od 2007 r. ? w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych ? środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym również przeznaczone na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, stanowią dochód budżetu państwa.

Przepis art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) stanowi bowiem, że środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?, Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich ? po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa ? są dochodami budżetu państwa.

W myśl art. 212 ustawy o finansach publicznych, środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich są, zgodnie z ustalonymi procedurami, wydatkowane przez agencje płatnicze, o których mowa w odrębnych przepisach.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych będzie wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa.

Przechodząc natomiast na grunt przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie zaś do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od dochodu są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, dotacja przyznana Wnioskodawcy przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB4/423-79/11-5/ŁM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika