Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości (...)

Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy (?), przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w B(?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w B(?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej?.

Powyższy wniosek uzupełniono pismem w dniu 8 grudnia 2008 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W latach 2005 ? 2006 Gmina (?) realizowała inwestycje pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w (?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej? obejmującą:

  • wymianę nawierzchni ulic i chodników oraz parkingów o łącznej pow. 21.545,31 m2,
  • oświetlenie iluminacyjne zabytkowych obiektów ? 90 szt. opraw i źródeł światła,
  • zasilenie oświetlenia iluminacyjnego ? dł. 346 m.

Przedsięwzięcie to było współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Wobec powyższego, (?) Urząd Wojewódzki w X jako ?Instytucja Pośrednicząca? zobowiązał Gminę, aby przekładała przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu, zaświadczenie dot. możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zrealizowana inwestycja pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w B(?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej? przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji projektu (październik 2006 r.) nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie będzie służyła wykonaniu czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina w odniesieniu do zrealizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina B(?) realizując przedsięwzięcie pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w B(?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej? jako organ władzy publicznej, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie jest podatnikiem, wobec tego na podstawie art. 86 ust. 1 powyższej ustawy, nie może odliczyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.

U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz 9 ww. ustawy, tj.:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacja otrzymana ze środków EFRR w ramach ZPORR stanowi dofinansowanie realizacji inwestycji pn. ?Rewitalizacja Starego Miasta w B(?) poprzez przebudowę infrastruktury technicznej?, polegającej na wymianie nawierzchni ulic, chodników i parkingów oraz oświetleniu iluminacyjnym zabytkowych obiektów, a także jego zasileniu. Realizacja inwestycji mieści się zatem w ramach zadań własnych wykonywanych przez Gminę. Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, nadto realizując przedsięwzięcie wykonuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami.

Reasumując, nabywane towary i usługi ? związane z realizacją ww. przedsięwzięcia ? nie służą czynnościom opodatkowanym, tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.


Należy zaznaczyć, że powołany przez Gminę przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestie dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług niektórych czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego reguluje § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika