Który Numer Identyfikacji Podatkowej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych i ZUS-u w sprawach (...)

Który Numer Identyfikacji Podatkowej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych i ZUS-u w sprawach pracowniczych stosować: Urzędu Miasta czy Miasta?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy dla potrzeb podatku dochodowego do osób fizycznych i ZUS należy stosować numer NIP Urzędu Miasta czy Miasta ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy dla potrzeb podatku dochodowego do osób fizycznych i ZUS należy stosować numer NIP Urzędu Miasta czy Miasta.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 lipca 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję w sprawie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej dla Miasta ? Wnioskodawcy (dalej: Miasto). Z dniem 1 sierpnia br. Miasto, jednostka samorządu terytorialnego (gmina na prawach powiatu) zostało zarejestrowane jako podatnik VAT.


Do dnia 31 lipca br. podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta (dalej: Urząd). Zmian tych dokonano w związku z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej W Poznaniu.

Miasto realizuje zarówno zadania określone ustawą o samorządzie gminnym, jak i ustawą o samorządzie powiatowym. Funkcje organów sprawuje rada miejska oraz prezydent miasta. Jako samorządowa osoba prawna, wykonuje nałożone na nią zadania przy pomocy własnych jednostek organizacyjnych, głównie jednak przy pomocy Urzędu Miasta - art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Urząd ten pełni rolę aparatu pomocniczego, wykonuje zadania Miasta oraz służy do obsługi organizacyjno-technicznej gminy. Kierownikiem Urzędu, jako jednostki budżetowej jest Prezydent Miasta. On też zatrudnia pracowników urzędu.

Miasto wykonuje swoje czynności za pośrednictwem Urzędu Miasta i to Urząd Miasta jest zakładem pracy dla pracowników. Kierownikiem urzędu jest Prezydent Miasta i to on zawiera umowy o pracę, umowy zlecenia, wydaje zaświadczenia o zatrudnieniu i o wynagrodzeniu oraz podpisuje listy płac. Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest Urząd Miasta, tym samym Urząd Miasta rozlicza się z ZUS-em, z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. W dokumentach stosowana jest nazwa 'Urząd Miasta' oraz NIP Urzędu Miasta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Który Numer Identyfikacji Podatkowej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych i ZUS-u w sprawach pracowniczych stosować: Urzędu Miasta czy Miasta...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów kadrowo płacowych, (umowy o pracę, umowy zlecenia, wszelkie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, listy płac itp.) rozliczeń z Urzędem Skarbowym z tytułu pobierania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dla celów rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych z tytułu pobierania składek na ubezpieczenia społeczne stroną postępowania powinien być Urząd Miasta oraz stosowany powinien być NIP Urzędu Miasta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych, w którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP.

Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych ? podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków.

W myśl art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak stanowi art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m. in. w urzędzie gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Odnosząc powyższą analizę przepisów do sprawy będącej przedmiotem zapytania należy stwierdzić, że zakładem pracy dla pracowników samorządowych jest Urząd Miasta i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i rozliczeń z ZUS. W związku z powyższym Urząd Miasta jako płatnik nie może posługiwać się Numerem Identyfikacji Podatkowej Miasta, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń, stosować swój odrębny NIP.


W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy dla potrzeb podatku dochodowego do osób fizycznych i ZUS należy stosować numer NIP Urzędu Miasta czy Miasta.

W kwestii dotyczącej opodatkowania opłat pobieranych na podstawie ustawy o drogach publicznych, w dniu 1 grudnia 2009 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna znak ILPP1/443-1064/09-2/KG.

Ponadto informuje się, że w części dotyczącej odpowiedzi na pytanie: czy na dokumentach typu bilety z parkomatów, dowody wpłaty podatków, opłat i kar jako pobierający winno figurować Miasto czy Urząd Miasta, wydane zostało postanowienie z dnia 1 grudnia 2009 r. znak ILPP1/443-1064/09-4/KG odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-1064/09-2/KG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika