Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej w zakresie (...)

Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej w zakresie naliczonego podatku VAT z 7% na 22%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej zmieniającej stawkę podatku VAT ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej zmieniającej stawkę podatku VAT. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 22 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca podpisał umowę nr (?) z firmą W. S.A. na realizację robót zbrojarskich przy budowie budynku apartamentowego. Na żądanie Zainteresowanego firma W. pismem z dnia 23 maja 2007 r. powiadomiła Wnioskodawcę, że realizowany obiekt jest zakwalifikowany jako PKOB 1122 i należy stosować stawkę VAT 7%.

Dnia 14 maja 2008 r. po zakończeniu robót został podpisany wspólny protokół zakończenia i bezusterkowego odbioru robót. Dnia 23 października 2008 r. firma W. zwróciła się do Wnioskodawcy o korektę wszystkich dotychczas wystawionych faktur poprzez zmianę stawki VAT z 7% na 22% z uwagi na to, że na jej wniosek, Prezydent Miasta wydał zmianę pozwolenia na budowę dotyczącą tego samego obiektu, tj. budynku mieszkalno-usługowego.

Z ww. pisma z dnia 23 października 2008 r. wynika, iż w dniu 8 maja 2008 r. wydano decyzję o zmianie pozwolenia na budowę zmieniającą sposób użytkowania części obiektu budowlanego z funkcji mieszkalnej na funkcję mieszkalno-usługową.

Z dodatkowych danych ? przesłanych przez Wnioskodawcę ? wynika, iż w związku ze zmianą pozwolenia na budowę nastąpiła zmiana klasyfikacji obiektu z PKOB 1122 (budynek mieszkalno-usługowy) na PKOB 1220 (budynek biurowy).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktur korygujących w zakresie naliczonego podatku VAT z 7% na 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest zobowiązany do wystawienia faktur korygujących albowiem zmiana pozwolenia na budowę nastąpiła po zakończeniu i odbiorze realizowanych robót zbrojarskich.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów (na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według art. 2 pkt 6 cyt. ustawy towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).


Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Na podstawie art. 41 ust. 12c ww. ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.


Zatem, o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, w oparciu o dodany od 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.


Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego ? zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy ? rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonał prace zbrojarskie związane z budową budynku sklasyfikowanego w PKOB 1122. Zainteresowany na ww. prace stosował 7% stawkę podatku VAT (zgodnie ze wskazaniami inwestora). Prace zostały zakończone protokołem zdawczo-odbiorczym (14 maja 2008 r.). Następnie w październiku 2008 r. Wnioskodawca otrzymał pismo od inwestora, w którym Spółka zwróciła się o korektę wszystkich dotychczas wystawionych faktur poprzez zmianę stawki VAT z 7% na 22% z uwagi na to, że na jej wniosek, Prezydent Miasta wydał zmianę pozwolenia na budowę dotyczącą przedmiotowego obiektu z PKOB 1122 ? budynek mieszkalno-usługowy ? na PKOB 1220 ? budynek biurowy. Z wniosku wynika również, iż zmiana klasyfikacji PKOB nastąpiła przed ostatecznym zakończeniem i odbiorem prac zbrojarskich.

Zatem, w sytuacji powyższej prawidłowym będzie wystawienie faktur korygujących zmieniających stawkę podatku VAT z 7% na 22%. Zmienione zostało bowiem przeznaczenie przedmiotowego obiektu. Decyzja o zmianie pozwolenia nastąpiła w trakcie budowy. Tym samym obiekt sklasyfikowany wg PKOB 12 w klasie 1220 ? budynki biurowe ? nie może korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku.

Uregulowania dotyczące przypadków, w których podatnicy zobowiązani są do wystawiania faktur korygujących zawarte zostały w § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z § 17 ust. 1 powołanego rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Reasumując, Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktur korygujących w zakresie naliczonego podatku VAT z 7% na 22%, w związku ze zmianą przeznaczenia budynku, która nastąpiła w trakcie budowy przedmiotowego obiektu.

Tut. Organ informuje, iż ww. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2008 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), a kwestie dotyczące faktur korygujących uregulowane zostały w § 13 i § 14.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika