Stawka podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami.

Stawka podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Zainteresowany jest także zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

W roku 2009 Wnioskodawca na podstawie umowy sprzedaży nabył od spółki kapitałowej niezabudowaną działkę w miejscowości A, Gmina B, Powiat C, Województwo X o powierzchni 1,6632 ha. Sprzedaż ta została udokumentowana fakturą VAT, a Zainteresowany obniżył podatek należny o podatek naliczony określony w tej fakturze. Przedmiotowa działka oznaczona jest w ewidencji gruntów jako grunty orne, lecz zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy B z dnia 27 czerwca 2000 r., działka ta przeznaczona jest pod tereny lokalizacji składów i usług produkcyjnych nieuciążliwych.

Wnioskodawca postanowił wybudować na przedmiotowej działce halę magazynową z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne. W celu zrealizowania tego celu gospodarczego Zainteresowany uzyskał ostateczną decyzję Starosty C, zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę. Prace budowlane zostały wykonane przez firmę budowlaną, która to firma udokumentowała wykonane przez siebie usługi budowlane wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT. Zainteresowany obniżył podatek należny o podatek naliczony określony w fakturach stwierdzających wykonanie usług budowlanych. Obecnie, zabudowana nieruchomość wymaga jeszcze wykonania prac wykończeniowych. Po wykonaniu prac wykończeniowych Wnioskodawca zamierza:

  1. wydzielić część działki (około 5000 m2) i sprzedać zabudowaną działkę;
  2. wydzielić część działki z przeznaczeniem na drogę wewnętrzną dojazdową do drogi publicznej i sprzedać udział w tej działce.

Zainteresowany nie uzyskał jeszcze pozwolenia na użytkowanie przedmiotowej nieruchomości i nie wydzielił geodezyjnie działek.

Wnioskodawca zawarł dnia 6 listopada 2012 r. umowę przedwstępną dotyczącą:

  1. sprzedaży hali magazynowej z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne wraz z wydzieloną działką o powierzchni 5000 m2 i zobowiązał się w niej do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży w roku 2013;
  2. sprzedaży udziału w niezabudowanej działce, wykorzystywanej jako droga wewnętrzna dojazdowa do drogi publicznej i zobowiązał się w niej do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży w roku 2014.

Opisane przedsięwzięcie nie jest jedynym tego typu przedsięwzięciem, podjętym przez Zainteresowanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca ma zamiar wykonywania tego rodzaju czynności w sposób zorganizowany i powtarzalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona w opisie zdarzeń, dostawa hali magazynowej z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne na wydzielonej działce o powierzchni 5000 m2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według podstawowej stawki podatku, która obecnie wynosi 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, na postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. Jak wskazano w opisie zdarzenia, Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Należy też przyjąć, że dla czynności polegających na sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, Wnioskodawca będzie występował, jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) ? dalej jako ustawa o VAT. Sprzedaż nieruchomości zabudowanej stanowi odpłatną dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że dla dostawy przedmiotowych nieruchomości nie znajdzie zastosowania żadne z przewidzianych przepisami prawa zwolnień od podatku od towarów i usług.

Nie znajdzie bowiem tutaj zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż dostawa zabudowanej nieruchomości gruntowej zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ?rozumie się (...) oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej?.

Nabywca będzie pierwszym nabywcą nieruchomości zabudowanych. Przedmiotowe obiekty budowlane nie były wcześniej oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu ? nie były uprzednio przedmiotem umowy sprzedaży, najmu czy dzierżawy. Jak wskazano w opisie zdarzenia, na chwilę obecną przedmiotowe obiekty budowlane nie zostały jeszcze wykończone i nie uzyskano jeszcze pozwolenia na ich użytkowanie.

Nie znajdzie tutaj także zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż w opinii Wnioskodawcy przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie działki, na której wzniesiono budynek oraz na fakturach dokumentujących nabycie usług budowlanych potrzebnych do wytworzenia obiektów budowlanych.

Zdaniem Wnioskodawcy dla przedmiotowej dostawy znajdzie zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT na chwilę obecną także z uwzględnieniem art. 146a ustawy o VAT, czyli stawka 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie ?w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu? wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności ? może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Należy jednakże zauważyć, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności nie dochodzi do pierwszego zasiedlenia, gdyż czynność ta nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom ? po spełnieniu określonych warunków ? skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Jest także zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W roku 2009 Zainteresowany na podstawie umowy sprzedaży nabył od spółki kapitałowej niezabudowaną działkę o powierzchni 1,6632 ha. Sprzedaż ta została udokumentowana fakturą VAT, a Wnioskodawca obniżył podatek należny o podatek naliczony określony w tej fakturze. Przedmiotowa działka oznaczona jest w ewidencji gruntów jako grunty orne, lecz zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, działka ta przeznaczona jest pod tereny lokalizacji składów i usług produkcyjnych nieuciążliwych. Zainteresowany postanowił wybudować na przedmiotowej działce halę magazynową z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne. W celu zrealizowania tego celu gospodarczego Wnioskodawca uzyskał ostateczną decyzję Starosty, zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę. Prace budowlane zostały wykonane przez firmę budowlaną, która to firma udokumentowała wykonane przez siebie usługi budowlane wystawionymi na Zainteresowanego fakturami VAT. Wnioskodawca obniżył podatek należny o podatek naliczony określony w fakturach stwierdzających wykonanie usług budowlanych. Obecnie, zabudowana nieruchomość wymaga jeszcze wykonania prac wykończeniowych. Po wykonaniu prac wykończeniowych Zainteresowany zamierza m. in. wydzielić część działki (około 5000 m2) i sprzedać zabudowaną działkę. Wnioskodawca nie uzyskał jeszcze pozwolenia na użytkowanie przedmiotowej nieruchomości i nie wydzielił geodezyjnie działek. Zainteresowany zawarł dnia 6 listopada 2012 r. umowę przedwstępną dotyczącą sprzedaży hali magazynowej z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne wraz z wydzieloną działką o powierzchni 5000 m2 i zobowiązał się w niej do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży w roku 2013. Opisane przedsięwzięcie nie jest jedynym tego typu przedsięwzięciem, podjętym przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zainteresowany ma zamiar wykonywania tego rodzaju czynności w sposób zorganizowany i powtarzalny.

Wskazać należy, iż zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy ? opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy ? czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji sprzedaż nieruchomości wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, a sprzedawca wykonując te czynności występuje w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Ponadto, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane przez niego czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, podlegają opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane, a niektóre nie.

W rezultacie, Zainteresowany prowadząc działalność gospodarczą jako osoba fizyczna jest obowiązany w zakresie podatku VAT rozliczyć obrót uzyskany ze sprzedaży nieruchomości.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w odniesieniu do przedmiotowych budynków i budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak, to w którym momencie.

Jak wynika z opisu sprawy, nie doszło dotąd do wydania ww. budynków i budowli po ich wybudowaniu do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Wymagają one bowiem jeszcze wykonania prac wykończeniowych. Tym samym należy stwierdzić, iż w odniesieniu do tych obiektów nie doszło do pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy.

W związku z powyższym, dopiero sprzedaż opisanych budynków i budowli przez Wnioskodawcę, będzie spełniała definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 14 ustawy.

Zatem, dostawa wskazanych obiektów nie będzie spełniała przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy zatem w odniesieniu do ww. budynków i budowli przeanalizować warunki zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków lub budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunek zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy oznacza, iż mowa tutaj jest o prawie do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sposobem pozyskania budynków, budowli lub ich części, tj. ich nabyciem, jak również wybudowaniem.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Zainteresowanemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę przedmiotowych budynków i budowli.

Wobec powyższego, dostawa opisanych budynków i budowli nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie zostały bowiem spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie od podatku określone w tym przepisie.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż dostawa hali magazynowej z budynkiem biurowym i zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą techniczną: placem manewrowym, zbiornikiem retencyjnym i zbiornikiem na nieczystości płynne na wydzielonej działce o powierzchni 5000 m2, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, lecz będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki określonej w art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami. Natomiast kwestia dotycząca stawki podatku dla dostawy udziału w niezabudowanej działce została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2013 r. nr ILPP1/443-1098/12-3/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika