Zwolnienie pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

Zwolnienie pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług świadczonych przez zakład budżetowy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług świadczonych przez zakład budżetowy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 marca 2010 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym utworzonym z dniem 1 stycznia 2009 r. Zakład jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany świadczy usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania ścieków, usługi z zakresu remontów, modernizacji i rozbudowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, remontów, modernizacji i rozbudowy dróg i chodników, konserwacji urządzeń komunalnych, usługi transportowo-sprzętowe, usługi polegające na zimowym utrzymaniu dróg, prowadzeniu konserwacji oświetlenia ulicznego.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Gminnego Zespołu Obsługi Szkół (GZOS) usługę transportową polegającą na dowozie dzieci do szkół. GZOS działa jako czynna jednostka organizacyjna.

Zainteresowany świadczy również usługi np. rozbudowy sieci wodociągowych, utrzymania dróg, konserwacji oświetlenia na rzecz Urzędu Gminy.

Urząd Gminy oraz Gmina posiadają odrębne numery NIP. Faktury wystawione są na Urząd Gminy.

W złożonym w dniu 24 marca 2010 r. uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany oświadczył, iż:

  • Gminny Zespół Obsługi Szkół jest jednostką budżetową, natomiast Urząd Gminy jest jednostką budżetową obsługującą Gminę, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje wydatki poprzez Urząd Gminy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy są regulowane (płacone) przez Urząd Gminy (Urząd zasilany w środki pieniężne przez Gminę),
  • świadczone usługi na rzecz GZOS zgodnie z klasyfikacją PKWiU objęte są symbolem 49.39.31 (usługa transportowa ? wynajem autokaru) ? 7% stawka VAT. Usługi świadczone na rzecz Urzędu Gminy (gminne zadania i inwestycje wodociągowe, drogowe, elektryczne) obejmują usługi objęte stawką 22%, np. rozbudowa, budowa sieci wodociągowych ? PKWiU 42.21.23, kopanie rowów ? PKWiU 45.11.21 oraz zimowe odśnieżanie dróg ? 7% stawka VAT ? PKWiU 90.00.30.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem, Wnioskodawca dokonując sprzedaży na rzecz GZOS oraz Urzędu Gminy może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne. Pierwszy ze wskazanych podmiotów działa na zasadach jednostek budżetowych, w związku z czym należy zwolnić od podatku sprzedaż usług transportowych dokonanych na rzecz GZOS (dowóz dzieci do szkół). Natomiast sprzedaż na rzecz Urzędu Gminy należy opodatkować podatkiem VAT, gdyż sprzedaż na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku. Urząd jest jednostką powołaną do obsługi Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Jednocześnie w ust. 3 tego artykułu ustawodawca wskazuje, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady podstawowa stawka podatku ? na mocy art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2?12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.

u. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów ?jednostka budżetowa? czy ?zakład budżetowy?, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W myśl postanowień art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m. in. jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi ? zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 ww. ustawy ? są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia, określonego w § 12 ust. 1 pkt 12 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają m. in. usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 192, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy należą ? na mocy art. 6 ust. 1 ww. ustawy ? wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

W myśl natomiast art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  8. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  9. cmentarzy

   - mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy, jako jednostka pomocnicza, służy do wykonywania zadań gminy oraz do jej obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy, podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy.

Ponadto należy stwierdzić, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numeru NIP, sporządzane i wystawiane w związku z czynnościami przypisanymi prawnie gminom, powinny być sygnowane nazwą i NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, tj. w takim przypadku nazwą i numerem NIP Gminy. Urząd Gminy, w ramach realizacji zadań Gminy, nie jest uprawniony ani do wystawienia, ani do otrzymania faktur VAT (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany świadczy usługi w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania ścieków, usługi z zakresu remontów, modernizacji i rozbudowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, remontów, modernizacji i rozbudowy dróg i chodników, konserwacji urządzeń komunalnych, usługi transportowo-sprzętowe, usługi polegające na zimowym utrzymaniu dróg, prowadzeniu konserwacji oświetlenia ulicznego.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Gminnego Zespołu Obsługi Szkół (GZOS) usługę transportową polegającą na dowozie dzieci do szkół. GZOS działa jako czynna jednostka organizacyjna i jest jednostką budżetową.

Zainteresowany świadczy również usługi np. rozbudowy sieci wodociągowych, utrzymania dróg, konserwacji oświetlenia na rzecz Urzędu Gminy, który jest jednostką budżetową obsługującą Gminę, czyli jednostkę samorządu terytorialnego.

Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 12 ust.

1 pkt 13 powołanego rozporządzenia jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będący zakładem budżetowym świadcząc usługi na rzecz jednostek budżetowych (GZOS) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jednakże, skoro Gmina (będąca faktycznym odbiorcą usług) nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym, ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej to do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym) a Gminą (Urzędem Gminy) nie może mieć zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów.

Na przedstawioną kwalifikację prawnopodatkową nie może mieć wpływu ?adresat? faktur (Urząd Gminy) wystawianych przez Zainteresowanego, ponieważ faktura powinna odzwierciedlać stronę podmiotową danej transakcji (sprzedawca i nabywca).

Należy zauważyć, iż odbiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest zawsze Gmina, nie zaś Urząd Gminy, gdyż to Gmina posiada osobowość prawną i może być podmiotem praw i obowiązków.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, w przypadku usług świadczonych na rzecz Gminy, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze w tym zakresie na zasadach ogólnych, mając jednocześnie na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 8 ust. 3 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując sprzedaży usług transportowych (dowóz dzieci do szkół) na rzecz Gminnego Zespołu Obsługi Szkół może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. z kolei, usługi wykonywane przez Zainteresowanego na rzecz Urzędu Gminy, wymienione w złożonym wniosku, nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika