Czy jeżeli przedmiot wkładu jest wyceniony przez rzeczoznawcę wraz z należnym podatkiem VAT (brutto), (...)

Czy jeżeli przedmiot wkładu jest wyceniony przez rzeczoznawcę wraz z należnym podatkiem VAT (brutto), wówczas faktura dokumentująca dokonanie wkładu niepieniężnego do S.K. powinna zawierać wartość sprzedaży netto równą części wartości wkładu niepieniężnego określonego w umowie S.K., odpowiadającą części wartości rynkowej przedmiotu wkładu oszacowanej przez rzeczoznawcę bez podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktura VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktury VAT faktura VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi w Polsce działalność obejmującą produkcję i sprzedaż wysokiej klasy materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej, wykorzystywanych jako izolacja cieplna, akustyczna i ognioochronna m.in.: w budownictwie, przemyśle rafineryjnym, petrochemicznym i motoryzacyjnym.

Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystuje zarówno budynki, budowle, jak i wyposażenie niezbędne do wytwarzania oferowanych produktów, w szczególności specjalistyczne maszyny oraz części zamienne do tych maszyn.

Z uwagi na istotne obciążenie związane z obsługą techniczną i administracyjną posiadanych środków trwałych, planuje przeprowadzić restrukturyzację mającą na celu uproszczenie działalności w zakresie użytkowania i utrzymania posiadanych środków trwałych. w ramach planowanej restrukturyzacji, Wnioskodawca zamierza wnieść posiadane budynki, budowle lub ich części wraz z gruntem na którym są posadowione oraz maszyny (dalej łącznie: środki trwałe) w formie wkładu niepieniężnego do założonej w tym celu spółki celowej - Spółki Komandytowej.

Zainteresowany zostanie komandytariuszem w Spółce Komandytowej, podczas gdy drugim wspólnikiem (komplementariuszem) będzie inna spółka kapitałowa mająca siedzibę w Polsce. w przyszłości możliwe jest przystąpienie do Spółki Komandytowej nowych wspólników.

Rozważane jest też wniesienie aportem, obok samych wskazanych wyżej środków trwałych, również posiadanych części zamiennych. Alternatywnie Spółka Komandytowa kupi od Wnioskodawcy części zamienne.

Celem wydzielenia środków trwałych do Spółki Komandytowej, oprócz wspomnianego uproszczenia działalności Spółki, jest zwiększenie skuteczności w zarządzaniu środkami trwałymi poprzez zapewnienie specjalizacji w tym zakresie. w konsekwencji, Spółka Komandytowa będzie odpowiedzialna przede wszystkim za:

  • kontrolę i zarządzanie całym zbiorem przejętych środków trwałych,
  • nadzór nad wszelkimi stosownymi aspektami prawnymi związanymi z posiadaniem zbioru środków trwałych,
  • utrzymywanie całego zbioru środków trwałych w stanie umożliwiającym ich prawidłową eksploatację, minimalizując ryzyko wystąpienia niespodziewanych przerw w produkcji, a w szczególności zapewnienie napraw środków trwałych w przypadku wystąpienia usterek oraz zabezpieczenie ich przed zniszczeniem,
  • planowanie remontów i modernizacji w celu zapewnienia ciągłości produkcji i odpowiedniego sprzętu pod względem jego stanu i zaawansowania technicznego,
  • odpłatne udostępnianie zbioru środków trwałych w ramach umowy cywilnoprawnej (leasing, najem, dzierżawa środków trwałych, których prawo do amortyzacji przysługiwać będzie Spółce Komandytowej) na rzecz Spółki, ale również innych podmiotów,
  • wymianę starych oraz zakup nowych środków trwałych.


Zarządzanie środkami trwałymi z poziomu innego podmiotu umożliwi Zainteresowanemu koncentrację na podstawowej działalności operacyjnej-produkcyjnej, przy jednoczesnej eliminacji nakładu pracy administracyjnej związanej z utrzymywaniem środków trwałych.

Spółka Komandytowa, po otrzymaniu aportu, będzie samodzielnie organizować proces zarządzania środkami trwałymi i będzie zmuszona zapewnić ich obsługę techniczną, administracyjną, informatyczną (odpowiedni system komputerowy) i księgową. w tym celu planowane jest, że Spółka Komandytowa zatrudni 1-2 wykwalifikowane osoby, które będą zajmowały się planowaniem remontów, monitorowaniem stanu środków trwałych, ich udostępnianiem itp. Niewykluczone, że Spółka Komandytowa zrekrutuje wspomniane osoby spośród obecnych pracowników Wnioskodawcy. w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania, Spółka Komandytowa może również korzystać z usług podmiotów zewnętrznych.

Zarówno Wnioskodawca jak i Spółka Komandytowa są/będą podatnikami VAT czynnymi.

Z uwagi na bardzo różnorodną historię poszczególnych środków trwałych, Spółka liczy się z tym, że w odniesieniu do nieruchomości, w zależności od ich historii, aport może być zarówno opodatkowany VAT według stawki właściwej dla danej nieruchomości, zwolniony od VAT, jak i zwolniony od VAT z możliwością wyboru opcji opodatkowania VAT według stawki właściwej. w takim przypadku Zainteresowany oraz Spółka Komandytowa złożą stosowne oświadczenie w celu skorzystania z opcji opodatkowania.

Również traktowanie dostawy maszyn może być zróżnicowane: dostawa części z nich będzie podlegała opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej maszyny, część zaś może być zwolniona od VAT z uwagi na fakt, że mogą one zostać zakwalifikowane jako używane w rozumieniu ustawy o VAT.

Spółka Komandytowa będzie wykorzystywać środki trwałe i części zamienne będące przedmiotem aportu w ramach swojej działalności, polegającej m.in. na wynajmowaniu /leasingowaniu środków trwałych do Spółki oraz ewentualnie do innych podmiotów. Czynności te będą podlegać opodatkowaniu VAT.

Wniesieniu wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej w postaci środków trwałych oraz części zamiennych odbędzie się w formie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy jeżeli przedmiot wkładu jest wyceniony przez rzeczoznawcę wraz z należnym podatkiem VAT (brutto), wówczas faktura dokumentująca dokonanie wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej powinna zawierać wartość sprzedaży netto równą części wartości wkładu niepieniężnego, określonego w umowie Spółki Komandytowej, odpowiadającą części wartości rynkowej przedmiotu wkładu, oszacowanej przez rzeczoznawcę bez podatku VAT...
  2. Ponadto, czy faktura stwierdzająca dokonanie aportu powinna zawierać kwotę podatku od wartości sprzedaży netto (a więc należny podatek VAT według stawki właściwej dla danego środka trwałego bądź części zamiennej)...


Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przedmiot wkładu jest wyceniony przez rzeczoznawcę wraz z należnym podatkiem VAT (brutto), wówczas faktura dokumentująca czynność dokonania wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej powinna zawierać wartość sprzedaży netto równą części wartości wkładu niepieniężnego, określonego w umowie Spółki Komandytowej, odpowiadającą części wartości rynkowej przedmiotu wkładu, oszacowanej przez rzeczoznawcę, w kwocie netto, tj. bez podatku VAT. Ponadto, faktura stwierdzająca dokonanie aportu powinna zawierać kwotę podatku od wartości sprzedaży netto (a więc należny podatek VAT według stawki właściwej dla danego środka trwałego bądź części zamiennej). w takiej sytuacji, należność za przedmiot wkładu powiększona o należny podatek VAT będzie uiszczona na rzecz Spółki przez Spółkę Komandytową w całości w formie udziału w Spółce Komandytowej.

Poniżej Spółka prezentuje przykład obrazujący prezentowane przez nią stanowisko.

Przed dokonaniem wkładu Spółka zleci rzeczoznawcy przeprowadzenie wyceny wartości rynkowej przedmiotu wkładu. Dla celów niniejszego przykładu, założyła ona, iż wartość rynkowa wraz z podatkiem VAT zostanie ustalona jako 122 jednostki. w ustalonej w ten sposób wartości rynkowej powiększonej o należny podatek VAT, ujęty jest należny podatek VAT według stawki 22% (dla celów niniejszego przykładu założono, że aport danego przedmiotu wkładu będzie opodatkowany według stawki VAT w wysokości 22%, tj. wyniesie 22 jednostki). Wartość rynkowa przedmiotu wkładu z podatkiem VAT (tj. 100 jednostek plus podatek VAT w odpowiedniej wysokości - np. 22 jednostki, łącznie 122 jednostki) będzie stanowić wartość wkładu Spółki w Spółce Komandytowej, określonego w umowie Spółki Komandytowej.

Zdaniem Zainteresowanego, w powyższym przykładzie, faktura dokumentująca wniesienie wkładu powinna zostać wystawiona na kwotę brutto równą 122 jednostki (tj. całkowitą wartość wkładu Spółki w Spółce Komandytowej, który zostanie ustalony w umowie Spółki Komandytowej i pokryty poprzez dokonanie wkładu).

W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione powyżej stanowisko również znajduje oparcie w przepisach ustawy o VAT oraz rozporządzenia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje przy tym wartość rynkową wkładu środków trwałych oraz części zamiennych do Spółki Komandytowej, ustaloną przez rzeczoznawcę, uwzględniającą zobowiązanie Spółki Komandytowej wobec Spółki z tytułu należnego podatku VAT - zgodnie z ustaleniami stron transakcji.

Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową - zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy - rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.

Odniesienie się przez ustawodawcę do ?całkowitej kwoty?, którą nabywca ?musiałby zapłacić? za dany towar lub usługę, oznacza odniesienie do kwoty brutto - jest to bowiem jedyna kwota, którą należy ?zapłacić?. w przedmiotowym przypadku ?zapłata? będzie polegać na przystąpieniu Spółki do Spółki Komandytowej jako wspólnika i czerpaniu z tego tytułu określonych korzyści ekonomicznych.

W świetle powyższego, Zainteresowany stoi na stanowisku, iż w sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedmiotu aportu bez podatku VAT. w opisanym powyżej przykładzie, podstawa opodatkowania powinna zostać skalkulowana jako różnica pomiędzy 122 jednostkami (całkowita wartość rynkowa z podatkiem VAT wkładu w Spółce Komandytowej otrzymanego przez Spółkę w zamian za aport) a 22 jednostkami (kwota podatku należnego przy założeniu, że zastosowanie znajdzie 22% stawka podatku) i powinna być równa 100 jednostkom.

Odnosząc powyższe do zasad wystawiania faktur zawartych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337), Spółka stoi na stanowisku, iż poszczególne elementy faktury dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego powinny przedstawiać się następująco: wartość sprzedaży powinna równać się całkowitej wartości wkładu Spółki w Spółce Komandytowej, ustalonej w umowie Spółki Komandytowej pomniejszonej o kwotę należnego podatku VAT (tj. powinna opiewać na 100 jednostek); faktura powinna wyszczególniać kwotę należnego podatku VAT, wynikającą z dostawy środków trwałych oraz części zamiennych w drodze wkładu (przy założeniu, że dostawa w ramach aportu będzie opodatkowana 22% stawką podatku VAT, faktura powinna wykazywać 22 jednostki podatku VAT należnego), kwota należności ogółem powinna równać się wartości sprzedaży brutto (tj. wartości wkładu niepieniężnego środków trwałych oraz części zamiennych powiększonej o kwotę podatku VAT).

W przypadku gdy aport będzie zwolniony od podatku VAT, faktura powinna również wskazywać przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy o VAT, na podstawie którego zwolnienie zostało zastosowane.

Zdaniem Zainteresowanego, nie można przyjąć, że w omawianym przypadku wartość wkładu niepieniężnego oszacowana przez rzeczoznawcę (a więc już uwzględniająca podatek VAT) mogła być dodatkowo powiększana o podatek należny VAT (a więc, że wartość sprzedaży netto stanowiłaby 122, zaś należny podatek VAT 27).

W analizowanym przypadku Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w celu ustalenia podstawy opodatkowania należy zastosować zasady analogicznie jak w przypadku zwykłej dostawy towaru (np. sprzedaży nieruchomości). w konsekwencji, jeżeli cena (wartość towaru) jest ustalona w kwocie brutto wówczas należny podatek należy obliczyć metodą ?w stu?, gdyż cena zawiera już wartość podatku VAT.

Przykładowo, Spółka sprzedając budynek wyceniony przez rzeczoznawcę z uwzględnieniem podatku VAT i tak byłaby zobowiązana do wyszczególnienia na fakturze zarówno wartości netto budynku pochodzącej z wyceny (pomniejszając wycenę o skalkulowany przez rzeczoznawcę podatek VAT, tj.

zgodnie z wcześniejszym przykładem liczbowym - 100 jednostek) jak i kwoty podatku VAT należnego dla danej transakcji (przykładowo 22 jednostki). Wynika to z faktu, że rzeczoznawca dokonując wyceny, nie jest w stanie skalkulować jego rzeczywistej wysokości (choćby z powodu możliwości dokonania przez Spółkę wyboru zwolnienia lub opodatkowania dostawy budynku podatkiem VAT). w konsekwencji, należność ogółem na fakturze równałaby się wartości netto sprzedaży powiększonej o kwotę należnego podatku VAT, tj 122 jednostki (a jeśli transakcja będzie zwolniona od VAT faktura powinna wskazywać przepis albo odwołanie do aktu wydanego na podstawie ustawy o VAT, w myśl której zwolnienie zostało zastosowane). Wykazanie w takim wypadku na fakturze kwoty należności netto równej 122 jednostkom, zaś podatku należnego równego 27 jednostkom prowadziłoby do zawyżenia podatku należnego dla danej transakcji. Jako że dla celów podatku VAT, zarówno aport jak i sprzedaż stanowią dostawę towarów, faktury dokumentujące obie transakcje powinny być wystawiane w analogiczny sposób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. w szczególności dotyczy to sposobu rozliczeń dokonywanych między stronami transakcji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia aportem środków trwałych oraz części zamiennych, wystawienia faktury VAT oraz w zakresie podstawy opodatkowania, w dniu 10 grudnia 2009 r. wydane zostały odrębne interpretacje odpowiednio o numerach: ILPP1/443-1117/09-2/BD, ILPP1/443-1117/09-3/BD oraz ILPP1/443-1117/09-4/BD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-1117/09-2/BD , interpretacja indywidualna

ILPP1/443-1117/09-3/BD, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-1117/09-4/BD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika