Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie wkładu niepieniężnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie wkładu niepieniężnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi w Polsce działalność obejmującą produkcję i sprzedaż wysokiej klasy materiałów izolacyjnych z wełny mineralnej, wykorzystywanych jako izolacja cieplna, akustyczna i ognioochronna między innymi w budownictwie, przemyśle rafineryjnym, petrochemicznym i motoryzacyjnym.

Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystuje zarówno budynki, budowle, jak i wyposażenie niezbędne do wytwarzania oferowanych produktów, w szczególności specjalistyczne maszyny oraz części zamienne do tych maszyn.

Z uwagi na istotne obciążenie związane z obsługą techniczną i administracyjną posiadanych środków trwałych, planuje przeprowadzić restrukturyzację mającą na celu uproszczenie działalności w zakresie użytkowania i utrzymania posiadanych środków trwałych. W ramach planowanej restrukturyzacji, Wnioskodawca zamierza wnieść posiadane budynki, budowle lub ich części (dalej: ?Nieruchomości?) wraz z gruntem (dalej: ?Grunt?), na którym są posadowione (działkami ewidencyjnymi objętymi odpowiednimi księgami wieczystymi) i maszyny (dalej: ?Maszyny?) (Nieruchomości, Grunty i Maszyny, dalej łącznie: ?Środki Trwałe?) w formie wkładu niepieniężnego do założonej w tym celu spółki celowej - Spółki Komandytowej.

Zainteresowany zostanie komandytariuszem w Spółce Komandytowej, podczas gdy drugim wspólnikiem (komplementariuszem) będzie inna spółka kapitałowa mająca siedzibę w Polsce. W przyszłości możliwe jest przystąpienie do Spółki Komandytowej nowych wspólników.

Rozważane jest też wniesienie aportem, obok samych wskazanych wyżej środków trwałych, również posiadanych części zamiennych. Alternatywnie Spółka Komandytowa kupi od Wnioskodawcy części zamienne.

Celem wydzielenia Środków Trwałych do Spółki Komandytowej, oprócz wspomnianego uproszczenia działalności Spółki, jest zwiększenie skuteczności w zarządzaniu Środkami Trwałymi poprzez zapewnienie specjalizacji w tym zakresie. W konsekwencji, Spółka Komandytowa będzie odpowiedzialna przede wszystkim za:

  • kontrolę i zarządzanie całym zbiorem przejętych Środków Trwałych,
  • nadzór nad wszelkimi stosownymi aspektami prawnymi związanymi z posiadaniem zbioru Środków Trwałych,
  • utrzymywanie całego zbioru Środków Trwałych w stanie umożliwiającym ich prawidłową eksploatację, minimalizując ryzyko wystąpienia niespodziewanych przerw w produkcji, a w szczególności zapewnienie napraw Środków Trwałych w przypadku wystąpienia usterek oraz zabezpieczenie ich przed zniszczeniem,
  • planowanie remontów i modernizacji w celu zapewnienia ciągłości produkcji i odpowiedniego sprzętu pod względem jego stanu i zaawansowania technicznego,
  • odpłatne udostępnianie zbioru Środków Trwałych w ramach umowy cywilnoprawnej (leasing, najem, dzierżawa środków trwałych, których prawo do amortyzacji przysługiwać będzie Spółce Komandytowej) na rzecz Spółki, ale również innych podmiotów,
  • wymianę starych oraz zakup nowych Środków Trwałych.

Zarządzanie Środkami Trwałymi z poziomu innego podmiotu (Spółki Komandytowej) umożliwi Zainteresowanemu koncentrację na podstawowej działalności operacyjnej/produkcyjnej, przy jednoczesnej eliminacji nakładu pracy administracyjnej związanej z utrzymywaniem Środków Trwałych.

Spółka Komandytowa, po otrzymaniu aportu, będzie samodzielnie organizować proces zarządzania Środkami Trwałymi i będzie zmuszona zapewnić ich obsługę techniczną, administracyjną, informatyczną (odpowiedni system komputerowy) i księgową. W tym celu planowane jest, że Spółka Komandytowa zatrudni 1-2 wykwalifikowane osoby, które będą zajmowały się planowaniem remontów, monitorowaniem stanu Środków Trwałych, ich udostępnianiem itp. Niewykluczone, że Spółka Komandytowa zrekrutuje wspomniane osoby spośród obecnych pracowników Wnioskodawcy. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania, Spółka Komandytowa może również korzystać z usług podmiotów zewnętrznych (m.in. Spółki).

Zarówno Wnioskodawca jak i Spółka Komandytowa są/będą podatnikami VAT czynnymi.

Z uwagi na bardzo różnorodną historię poszczególnych Środków Trwałych, Spółka liczy się z tym, że w odniesieniu do Nieruchomości, w zależności od ich historii, aport może być zarówno opodatkowany VAT według stawki właściwej dla danej nieruchomości, zwolniony od podatku VAT, jak i zwolniony od podatku VAT z możliwością wyboru opcji opodatkowania VAT według stawki właściwej. W takim przypadku, Zainteresowany oraz Spółka Komandytowa złożą stosowne oświadczenie w celu skorzystania z opcji opodatkowania. Zagadnienie to jest przedmiotem odrębnego zapytania Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej.

Również traktowanie dostawy Maszyn może być zróżnicowane: dostawa części z nich będzie podlegała opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej Maszyny, część zaś może być zwolniona od podatku VAT z uwagi na fakt, że mogą one zostać zakwalifikowane jako używane w rozumieniu ustawy o VAT. Przedmiotem odrębnego wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego jest ustalenie traktowania w podatku VAT aportu posiadanych przez Spółkę Maszyn.

Spółka Komandytowa będzie wykorzystywać środki trwałe i części zamienne będące przedmiotem aportu w ramach swojej działalności, polegającej między innymi na wynajmowaniu/leasingowaniu Środków Trwałych do Spółki oraz ewentualnie do innych podmiotów. Czynności te będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Zarówno w przypadku opodatkowania VAT jak i zwolnienia od podatku VAT transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Środków Trwałych i Części Zamiennych do Spółki Komandytowej, Spółka udokumentuje dokonanie aportu fakturą(ami) VAT wystawioną(ymi) zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337).

Wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Komandytowej w postaci Środków Trwałych oraz Części Zamiennych odbędzie się w formie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce Komandytowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur(y) dokumentujących(ej) otrzymanie wkładu niepieniężnego w postaci Środków Trwałych i Części Zamiennych w stosunku do przedmiotów aportu, których wniesienie będzie podlegało VAT według stawki właściwej dla danego Środka Trwałego/Części Zamiennej (a nie będzie zwolnione od podatku VAT)...

Spółka wnosi to pytanie jako osoba, o której mowa w art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji Podatkowej, planująca utworzenie spółki (tj. Spółki Komandytowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce Komandytowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur(y) dokumentujących(ej) otrzymanie wkładu niepieniężnego w postaci Środków Trwałych i Części Zamiennych. Prawo do odliczenia podatku VAT przysługiwało będzie Spółce Komandytowej, gdy aport będzie podlegał opodatkowaniu VAT i nie będzie zwolniony od podatku VAT.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r. czynność wniesienia aportu jest opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych, tj. nie ma zastosowania dotychczasowe zwolnienie od podatku VAT.

W konsekwencji, przy dokonywaniu czynności wniesienia aportu aktywów (niebędęcych przedsiębiorstwem, ani jego zorganizowaną częścią), konieczna jest każdorazowa analiza przepisów ustawy o VAT, w celu ustalenia stawki podatku mającej zastosowanie do dostawy danego aktywa.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, Spółka Komandytowa, która będzie czynnym podatnikiem VAT, nabędzie Środki Trwałe/Grunty (i potencjalnie Części Zamienne) wraz z wyposażeniem, w drodze wkładu niepieniężnego. Spółka Komandytowa zamierza wykorzystywać przedmiot wkładu do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. w szczególności zamierza osiągać przychody z wynajmu/leasingowania Środków Trwałych podlegającego opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo Spółki Komandytowej do odliczenia podatku naliczonego, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów z dnia 16 kwietnia 2009 r. ?Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów)', dostępnej pod adresem internetowym: http://www.mf.gov.pl/dokument.php...const=3dzial=135id=170099typ=news).

W przytoczonej interpretacji, Ministerstwo Finansów wyraziło pogląd, iż w przypadku, gdy towary lub usługi zostaną wniesione do spółki w formie aportu (i zostaną opodatkowane) ?podatnikom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów bądź usług, na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług?.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 23 kwietnia 2009 r. (nr IPPP1/443-98/09-4/AP) stwierdził, iż ?skoro wnoszone przez Wnioskodawcę towary będą udokumentowane fakturami VAT zawierającymi podatek, nabywca po spełnieniu warunku wykorzystania przedmiotowych towarów do czynności opodatkowanych, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miał prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach (...)?.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 1 czerwca 2009 r. (nr IPPP1-443-339/09-4/PR).

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w stosunku do przedmiotów aportu, których wniesienie podlegało będzie VAT, Spółce Komandytowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie wkładu niepieniężnego, o ile aport będzie podlegał VAT i nie będzie zwolniony od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IPPP1-443-339/09-4/PR, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-98/09-4/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika