Czy prawidłowo są wystawiane faktury VAT na Starostwo Powiatowe (jako jednostki działającej w imieniu (...)

Czy prawidłowo są wystawiane faktury VAT na Starostwo Powiatowe (jako jednostki działającej w imieniu i na rzecz Powiatu) z NIP-em Powiatu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu (?), przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 22 października 2010 r., Biura KIP w Lesznie 26 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu: 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. o własne stanowisko w sprawie i dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w (..), decyzją z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej nadał Powiatowi (?) NIP (?) oraz w dniu 21 października 2003 r. potwierdził dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług - Powiat (?).

Decyzją w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 21 stycznia 1999 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w (?) nadał Starostwu Powiatowemu w (?) NIP (?) oraz w dniu 7 lipca 2000 r. potwierdził dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego przez podatnika podatku od towarów i usług - Starostwo Powiatowe w (?).

Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w (?) - pismo nr PP II 0711/67/09 z dnia 26 października 2009 r., jednostkami samorządu terytorialnego mającymi ? w świetle art. 165 ust. 1 Konstytucji RP, art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.) ? osobowość prawną są: gmina, powiat i województwo.

Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.), osoba prawna działa poprzez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie. Na gruncie powyższych przepisów wyłania się problem podmiotowości prawno-podatkowej organów samorządowych. Pomimo bowiem, iż samorządowe osoby prawne nie mają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu, to podatnikiem podatku od towarów i usług może być wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego mająca osobowość prawną, a zatem mieszcząca się w kategorii podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. gmina, powiat, województwo.

Z treści tego pisma wynika, że rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług podlegają jednostki samorządu terytorialnego, natomiast nie ich organy. w przedmiotowym przypadku podatnikiem podatku od towarów i usług jest Powiat (?), a nie urząd go obsługujący, tj. Starostwo Powiatowe w (?).

Od dnia 1 czerwca 2010 r. w zakresie rozliczeń podatku VAT, Starostwo Powiatowe posługuje się NIP-em Powiatu (?), a w zakresie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych posługuje się numerem NIP Starostwa Powiatowego w (?).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo są wystawiane faktury VAT na Starostwo Powiatowe w (?) (jako jednostki działającej w imieniu i na rzecz Powiatu) z NIP-em Powiatu (...)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w piśmie uzupełniającym z dnia 8 grudnia 2010 r., Starostwo Powiatowe w (?) jako jednostka działająca w imieniu i na rzecz Powiatu, prawidłowo wystawia faktury VAT stosując NIP Powiatu (?)...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy), który w myśl art. 33 tej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. u. Nr 128, poz. 861) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

Starostwo Powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Wobec powyższego, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) ? tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. a zatem rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług powinien dokonać Powiat, jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawą opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?.

Stosownie do przepisów § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in.:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.


W efekcie, zarówno wystawiane, jak i otrzymywane faktury VAT, powinny zawierać nazwę oraz być oznaczone NIP osoby prawnej, w tym przypadku Powiatu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w (?) , decyzją z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej nadał NIP Powiatowi (?), natomiast decyzją z dnia 21 stycznia 1999 r. nadał NIP Starostwu Powiatowemu w (?).

Od dnia 1 czerwca 2010 r. w zakresie rozliczeń podatku VAT, Starostwo Powiatowe posługuje się NIP-em Powiatu (?), a w zakresie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, posługuje się numerem NIP Starostwa Powiatowego w (?).

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego sprawy należy stwierdzić, że podmiotem występującym w roli podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy będzie Powiat, a nie Starostwo. Zatem dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) ? tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że faktury VAT wystawiane na Starostwo Powiatowe w (?) (jako jednostki działającej w imieniu i na rzecz Powiatu) z NIP-em Powiatu (?) nie są wystawione prawidłowo, bowiem faktury VAT powinny być wystawiane na Powiat z NIP-em Powiatu.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT.

Rozstrzygnięcie dotyczące zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie nadania numeru identyfikacji podatkowej, zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-1153/10-4/BD w dniu 13 stycznia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-1153/10-4/BD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika