Odliczenie podatku w związku z realizacją zadań własnych z zakresu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony (...)

Odliczenie podatku w związku z realizacją zadań własnych z zakresu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia ? bez daty ? (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ?Organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu środków krajowych lub unijnych? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ?Organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu środków krajowych lub unijnych?. Dnia 12 i 28 kwietnia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina przygotowuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dotacji na pokrycie kosztów sporządzania Planu i Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy, wraz z inwentaryzacją tych wyrobów i oceną oddziaływania na środowisko ww. Programu. W następnej kolejności Gmina zamierza wystąpić do ww. Funduszu z wnioskiem o udzielenie dotacji na pokrycie kosztów realizacji tegoż Programu, czyli kosztów usuwania wyrobów azbestowych z terenu Gminy. Obowiązek sporządzenia inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, sporządzenie planu i programu ich usuwania, oraz wsparcie procesu ich fizycznego usuwania przy pomocy środków finansowych ?zarówno krajowych jak i unijnych wynika z postanowień pkt 4.3? Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 stanowiącego Załącznik do Uchwały Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009 r. w którym zawarto m. in. następujące postanowienia. Na poziomie lokalnym zadania realizują samorządy: powiatowy i gminny, poprzez:

Samorząd gminny:

  1. gromadzenie przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta informacji o ilości, rodzaju i miejscu występowania wyrobów zawierających azbest oraz przekazywania jej do marszałka województwa z wykorzystaniem dostępnego narzędzia informatycznego,
  2. przygotowanie i aktualizacja programów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, także w ramach planów gospodarki odpadami,
  3. organizowanie szkoleń lokalnych w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości bez korzystania z usług wyspecjalizowanych firm,
  4. organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu na ten cel środków krajowych lub unijnych.


Planowane przedsięwzięcia wpisane są w zakres zadań własnych gminy (zadania z zakresu ochrony środowiska i unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ? t. j. Dz. u. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), a w świetle ww. przepisów oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wyłącza gminę w tym zadaniu z kręgu podatników VAT.

Wymienione powyżej przedsięwzięcia będą realizowane przez Gminę za pośrednictwem podmiotów zewnętrznych wyłonionych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ? t. j. Dz. u. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), i opodatkowane zostaną podatkiem VAT.

Gmina ubiegając się o dotację na ww. przedsięwzięcia zamierza zaliczyć podatek naliczony na przyszłych fakturach wystawionych Gminie jako koszt kwalifikowany. Aby tak się stało Wnioskodawca musi uzasadnić brak prawnej możliwości odliczenia podatku VAT i załączyć do wniosku kserokopię opinii organu podatkowego w tej sprawie.

Dnia 12 kwietnia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż realizacja zadania pn. ?Organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu środków krajowych lub unijnych? przez podmioty wyłonione w trybie zamówień publicznych następować będzie po uprzednim zawarciu umowy cywilnoprawnej z tymi podmiotami.

W dniu 28 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wyjaśniając, iż Gmina za usuwanie wyrobów zawierających azbest nie będzie pobierała opłat, a więc nie będzie w tym przypadku występował podatek VAT. Ponadto, wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w zakresie realizacji zadania pn. ?Organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu środków krajowych lub unijnych?, realizując zadanie własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. u. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w związku z tym czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za czynności związane z realizacją tego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie realizacji zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. u z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) obejmujących zadania z zakresu ochrony środowiska i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Nie wykonując w powyższym zakresie działalności opodatkowanej Gmina nie może dokonać odliczenia podatku VAT, ani ubiegać się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit..a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz w odniesieniu do niektórych czynności są objęte zwolnieniem od podatku VAT. Zgodnie natomiast z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m. in. sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 3 ww. ustawy, tj.:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dotacji na pokrycie kosztów realizacji tegoż Programu, czyli kosztów usuwania wyrobów azbestowych z terenu Gminy. Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, z zakresu ochrony środowiska i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Zadanie ? usuwania wyrobów azbestowych z terenu Gminy ? będzie realizowane przez podmioty wyłonione w trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych, i będzie zawierało podatek VAT. Gmina za usuwanie wyrobów zawierających azbest nie będzie pobierała opłat, natomiast wydatki związane z przedsięwzięciem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia mającego na celu usuwania z terenu Gminy wyrobów zawierających azbest. Powyższe wynika z faktu, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Realizowane przedsięwzięcie odnoszące się do zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym nie będzie bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie również miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, ponieważ w ramach realizowanego projektu nie będzie generowany żaden obrót i Zainteresowany nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu z nim związanych zatem Wnioskodawca nie będzie w tym zakresie wykonywał działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. z uwagi na fakt, iż przedsięwzięcie mające formę zorganizowanego usuwania wyrobów zawierających azbest nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy, zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za roboty i materiały związane z realizacją ww. przedsięwzięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące uznania Gminy za podatnika oraz braku możliwości odliczenia podatku VAT uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Stronę. Powołany bowiem przez Gminę art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Gmina nie jest organem władzy publicznej lecz jednostką samorządu terytorialnego.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ?Organizowanie usuwania wyrobów zawierających azbest przy wykorzystaniu środków krajowych lub unijnych?.

Rozstrzygnięcie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. ?Plan i Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy wraz z oceną oddziaływania na środowisko oraz inwentaryzacja tych obiektów? zostało wydane w interpretacji nr ILPP1/443-122/10-6/MK z dnia 29 kwietnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-122/10-6/MK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika