Czy kwota przyznanego odszkodowania stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w (...)

Czy kwota przyznanego odszkodowania stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wykonaniu czynności wymienionej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu: 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy przeniesieniu z mocy prawa prawa własności gruntu za odszkodowaniem ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania przy przeniesieniu z mocy prawa prawa własności gruntu za odszkodowaniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. u. Nr 80, poz. 721 ze zm.), art. 129 ust. 1, art. 130, art. 132 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 5, art. 134 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce komunalnej (Dz. u. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. u. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz decyzji Starosty zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, Starosta wydał decyzję ustalającą odszkodowanie za prawo własności i prawo użytkowania wieczystego działek gruntu należących do Wnioskodawcy, które z mocy prawa przeszły na własność Powiatu pod drogę powiatową. Podstawą ustalenia wysokości odszkodowania jest wartość rynkowa nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego. Na podstawie ww. decyzji Wnioskodawca wystawił fakturę za czynność wymienioną w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przyjmując za podstawę opodatkowania kwotę przyznanego odszkodowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota przyznanego odszkodowania stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wykonaniu czynności wymienionej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota przyznanego odszkodowania, stanowiąc wynagrodzenie za przeniesienie prawa własności i prawa użytkowania wieczystego gruntu na własność Powiatu jest obrotem ? wartością netto ? w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem czynności wymienionej w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. u. Nr 80, poz. 721 ze zm.), art. 129 ust. 1, art. 130, art. 132 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 5, art. 134 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce komunalnej (Dz. u. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. u. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz decyzji Starosty zezwalającej na realizację inwestycji drogowej, Starosta wydał decyzję ustalającą odszkodowanie za prawo własności i prawo użytkowania wieczystego działek gruntu należących do Wnioskodawcy, które z mocy prawa przeszły na własność Powiatu pod drogę powiatową. Podstawą ustalenia wysokości odszkodowania jest wartość rynkowa nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego. Na podstawie ww. decyzji Wnioskodawca wystawił fakturę za czynność wymienioną w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przyjmując za podstawę opodatkowania kwotę przyznanego odszkodowania.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Powołany przepis przewiduje, że podstawą opodatkowania jest obrót netto (?kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku?).

Niezwykle istotny z punktu widzenia określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. u. Nr 97, poz.

1050 ze zm.), który stanowi, że ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Przytoczony przepis oznacza, że wszędzie tam, gdzie strony nie określiły wprost, czy umówiona przez nie cena jest kwotą brutto czy netto, przyjmuje się, że jest to cena brutto, a zatem cena obejmująca podatek od towarów i usług. Podobne uwagi można odnieść do kwoty odszkodowania wypłacanego na podstawie przepisów ustawy i ustalanego w operacie szacunkowym przez rzeczoznawcę majątkowego. Operat szacunkowy jest opinią autorską rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości, a zasady jego sporządzania zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. u. Nr 207, poz. 2109 ze zm.). Informacja o tym, czy wartość oszacowana przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie jest wartością uwzględniającą podatek od towarów i usług, czy też nie, powinna być zawarta w treści operatu. Natomiast wobec braku w operacie szacunkowym informacji w tym zakresie, kwotę odszkodowania należy traktować jako kwotę brutto.

Reasumując, kwota przyznanego odszkodowania uwzględnia kwotę należnego podatku od towarów i usług i tym samym stanowi wartość brutto.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika