Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów (...)

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. ?(?)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. ?(?)?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.), w którym przeredagowano opis zdarzenia przyszłego oraz pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r.).

Przygotowanie i realizacja projektu ma na celu promocję aktywnego wypoczynku. Teren LSR obfituje w tzw. ? (...)?, czyli grupy skałek umożliwiające uprawianie wspinaczki skalnej zarówno rekreacyjnie, jak i na różnym poziomie sportowym. Bardzo często stali mieszkańcy nie korzystają z możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu, jaką daje wskazany teren. Turyści odwiedzający opisane góry, również nie są świadomi tych atutów. Poprzez serię prelekcji, warsztatów ?(...)?, szkoleń ?(...)? i imprez rekreacyjnych wskazane zostaną te możliwości. Bazą do przygotowania i realizacji projektu będzie wieloletnie doświadczenie alpinistyczne i podróżnicze Wnioskodawczyni (Instruktor Wspinaczki Skalnej i Taternictwa Polskiego Związku Alpinizmu, Instruktor Sportu ? Wspinaczka Wysokogórska UKFiS). Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, planowane są bezpłatne prelekcje, warsztaty i szkolenia w ośmiu szkołach średnich i ośmiu domach kultury oraz imprezy rekreacyjne w dwóch grupach skalnych na terenie LSR. Projekt ma rozbudzić zainteresowanie innowacyjną na tym terenie aktywnością jaką jest wspinaczka skalna i stanowić alternatywę dla wielogodzinnego spędzania czasu przed telewizorem lub komputerem. Ma również stanowić inspirację do podróżowania dla dzieci i młodzieży ze wsi i małych miasteczek. Dotychczasową barierą w organizacji tego typu imprez był brak sprzętu komputerowego oraz audio wideo. Zakup ww. sprzętu pozwoli na przeprowadzenie projektu i jego kontynuację w przyszłości. Na opisanym terenie nie ma możliwości wypożyczenia wszystkich elementów w jednym miejscu i w dowolnym czasie. Aby uczestnicy mogli spróbować swych sił we wspinaczce, zostaną zorganizowane dwie imprezy rekreacyjne. Tam pod okiem doświadczonych instruktorów będzie można również pokonać most linowy i zjechać kolejką tyrolską. W skałkach po każdym pokazie będzie prowadzona akcja ?czyste skały? gdzie uczestnicy będą uczeni jak dbać o środowisko naturalne. Temat ten będzie również poruszany na wszystkich prelekcjach. Aby dotrzeć do jak największej ilości osób wydrukowane zostaną materiały reklamowe oraz stworzona strona internetowa. Długofalowy efekt projektu to: wzrost liczby osób, które uprawiają wspinaczkę, poszerzenie oferty turystycznej i jej promocja, zwiększenie atrakcyjności terenu LSR.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, oś IV LEADER w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie Małych Projektów pn. ?(?)?.

Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 27 kwietnia 2012 r.).

Czy Zainteresowana na: zakup sprzętu komputerowego oraz audio wideo, usługi np. opracowanie prezentacji multimedialnych, przygotowanie materiałów reklamowych, zakup materiałów biurowych, organizację imprez rekreacyjnych, opłatę za modem i dostęp do Internetu, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się ona czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe Zainteresowana nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni nadal nie będzie miała obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści powołanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż teren LSR obfituje w tzw. ?(...)?, czyli grupy skałek umożliwiające uprawianie wspinaczki skalnej zarówno rekreacyjnie, jak i na różnym poziomie sportowym. Bardzo często stali mieszkańcy nie korzystają z możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu, jaką daje wskazany teren. Turyści odwiedzający opisane góry, również nie są świadomi tych atutów. Poprzez serię prelekcji, warsztatów ?(...)?, szkoleń ?(...)? i imprez rekreacyjnych wskazane zostaną te możliwości. Bazą do przygotowania i realizacji projektu, który ma na celu promocję aktywnego wypoczynku, będzie wieloletnie doświadczenie alpinistyczne i podróżnicze Wnioskodawczyni ? Instruktora Wspinaczki Skalnej i Taternictwa Polskiego Związku Alpinizmu, Instruktora Sportu ? Wspinaczka Wysokogórska UKFiS. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, planowane są bezpłatne prelekcje, warsztaty i szkolenia w ośmiu szkołach średnich i ośmiu domach kultury oraz imprezy rekreacyjne w dwóch grupach skalnych na terenie LSR. Projekt ma rozbudzić zainteresowanie innowacyjną na tym terenie aktywnością jaką jest wspinaczka skalna i stanowić alternatywę dla wielogodzinnego spędzania czasu przed telewizorem lub komputerem. Ma również stanowić inspirację do podróżowania dla dzieci i młodzieży ze wsi i małych miasteczek. Dotychczasową barierą w organizacji tego typu imprez był brak sprzętu komputerowego oraz audio wideo. Zakup ww. sprzętu pozwoli na przeprowadzenie projektu i jego kontynuację w przyszłości. Na opisanym terenie nie ma możliwości wypożyczenia wszystkich elementów w jednym miejscu i w dowolnym czasie. Aby uczestnicy mogli spróbować swych sił we wspinaczce, zostaną zorganizowane dwie imprezy rekreacyjne. Tam pod okiem doświadczonych instruktorów będzie można również pokonać most linowy i zjechać kolejką tyrolską. W skałkach po każdym pokazie będzie prowadzona akcja ?czyste skały? gdzie uczestnicy będą uczeni jak dbać o środowisko naturalne. Temat ten będzie również poruszany na wszystkich prelekcjach. Aby dotrzeć do jak największej ilości osób wydrukowane zostaną materiały reklamowe oraz stworzona strona internetowa. Długofalowy efekt projektu to: wzrost liczby osób, które uprawiają wspinaczkę, poszerzenie oferty turystycznej i jej promocja, zwiększenie atrakcyjności terenu LSR. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, oś IV LEADER w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie Małych Projektów pn. ?(?)?.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowana nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto ? jak wskazała Wnioskodawczyni ? zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania, będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Zainteresowana nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ?(?)? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, bowiem ? jak wynika z opisu sprawy ? zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym bądź własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ? rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika