Stawka podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego.

Stawka podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada zawartą umowę z dostawcą ? producentem na dostawę produktów pod marką własną Spółki. Umowa dotyczy wyprodukowania wraz z opakowaniami i dostawą do Zainteresowanego wskazanych produktów. W ramach tej umowy dostawca produkuje (w tym pakuje oraz dostarcza) dla Wnioskodawcy towar ?nadzienie kawowe?, które składa się z: syropu glukozowo-fruktozowego, wody, cukru, mleka w proszku, tłuszczu roślinnego, ekstraktu kawy, substancji zagęszczających, barwnika, soli, substancji konserwujących.

Dostawca kwalifikuje sprzedaż w ramach dostawy wg stawki podstawowej 23% VAT. Spółka dokonuje dalszego obrotu tymi towarami pod marką własną. W związku z wątpliwościami co do wysokości stawki VAT dla dostaw towaru ?nadzienie kawowe?, Zainteresowany podając wyczerpujące dane wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego dla towaru ?nadzienie kawowe?. Pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował ?nadzienie kawowe? do PKWiU 10.89.19.0 ? ?pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Takie przyporządkowanie wskazuje, że na podstawie poz. 48 zał. nr 3 do ustawy o VAT, dostawa ?nadzienia kawowego? powinna być opodatkowana preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie przez Spółkę ? m. in. w oparciu o uzyskaną klasyfikację Urzędu Statystycznego w Łodzi ? dostaw ?nadzienia kawowego? do poz. 48 zał. nr 3 do ustawy o VAT i na podstawie art. 41 ust. 2 stosowanie do niej opodatkowania wg stawki 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro bezsporne jest, a potwierdzone stanowiskiem Urzędu Statystycznego w Łodzi, przyporządkowanie ?nadzienia kawowego? do grupowania PKWiU 10.89.19.0 ? ?pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane?, właściwe jest zastosowanie do dostaw tego towaru stawki podatkowej w wysokości 8%, ponieważ wynika ona z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT ? poz. 48 zał. nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary ? według art. 2 pkt 6 ustawy ? rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego ?Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%?, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 ?pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%?.

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ? nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania ? konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, z objaśnienia ?1? do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada zawartą umowę z dostawcą ? producentem na dostawę produktów pod marką własną Spółki. Umowa dotyczy wyprodukowania wraz z opakowaniami i dostawą do Zainteresowanego wskazanych produktów. W ramach tej umowy dostawca produkuje (w tym pakuje oraz dostarcza) dla Wnioskodawcy towar ?nadzienie kawowe?, które składa się z: syropu glukozowo-fruktozowego, wody, cukru, mleka w proszku, tłuszczu roślinnego, ekstraktu kawy, substancji zagęszczających, barwnika, soli, substancji konserwujących. Dostawca kwalifikuje sprzedaż w ramach dostawy wg stawki podstawowej 23% VAT. Spółka dokonuje dalszego obrotu tymi towarami pod marką własną. W związku z wątpliwościami co do wysokości stawki VAT dla dostaw towaru ?nadzienie kawowe? Zainteresowany podając wyczerpujące dane wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego dla towaru ?nadzienie kawowe?. Pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował ?nadzienie kawowe? do PKWiU 10.89.19.0 ? pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane. Takie przyporządkowanie wskazuje, że na podstawie poz. 48 zał. nr 3 do ustawy o VAT, dostawa ?nadzienia kawowego? powinna być opodatkowana preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż sprzedaż produktu o nazwie ?nadzienie kawowe?, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 10.89.19.0, stosownie do art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy ? opodatkowana jest wg stawki 8%.

Należy podkreślić, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego w stanie faktycznym. Natomiast kwestia dotycząca stawki podatku VAT dla dostawy nadzienia kawowego w zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2012 r. nr ILPP1/443-139/11-5/NS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika