Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne transakcyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne transakcyjne ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne transakcyjne. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jako producent płyt i wyrobów drewnopochodnych, dostarcza towary nabywcom krajowym i zagranicznym. W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży. Warunkiem długotrwałej i dobrze układającej się współpracy z odbiorcami towarów jest w obecnych warunkach gospodarczych stosowanie systemu przyznawania tym podmiotom premii pieniężnych. Spółka zdecydowała się m. in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (dystrybutorów, sieci handlowych) poprzez system tzw. premii pieniężnych w ramach, którego wyróżnia roczne premie pieniężne oraz premie pieniężne transakcyjne (bonusy, rabaty).

Premia transakcyjna (bonus, rabat).

Obok premii rocznych, Spółka również w ramach zawieranych umów z kontrahentami udziela premii pieniężnych transakcyjnych (bonusy, rabaty), obniżających cenę transakcyjną towaru lub usługi, mających formę bonifikaty, upustu, uznanej reklamacji, skonta, itp. Warunki udzielania premii pieniężnych transakcyjnych dla kontrahentów zwykle ustalane są w umowach zawieranych z kontrahentami, zdarza się jednak, że warunki te dla konkretnego odbiorcy wynikają z korespondencji mailowej z danym podmiotem.

Premie transakcyjne powiązane są z konkretnymi dostawami realizowanymi przez Spółkę. W przypadku premii pieniężnej transakcyjnej, kwota udzielonego rabatu, bonusu ujęta jest w fakturze VAT dokumentującej transakcję. Jeżeli premia ta zostaje udzielona po zrealizowaniu transakcji, Spółka dokumentuje ją wystawiając fakturę korygującą. Wypłacona kwota w przypadku premii pieniężnej transakcyjnej, zmniejsza wartość przychodu z tytułu sprzedaży towaru lub usługi.

W uzupełnieniu z dnia 8 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Przyznanie premii pieniężnej oraz premii pieniężnej transakcyjnej jest rodzajem wynagrodzenia za świadczenie usług o charakterze marketingowym (oznaczenie PKWiU 73.11.12) oraz zobowiązaniem do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki.
    W zakresie działań marketingowych, kontrahent jest zobowiązany do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki.
    Umowa pomiędzy Spółką a kontrahentem określa zadeklarowany poziom zakupu poszczególnych produktów, które kontrahent zobowiązany jest udostępniać do sprzedaży we wszystkich posiadanych punktach sprzedaży. Kontrahent zobligowany jest do aktywnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych prowadzonych przez Spółkę. W umowie został zawarty zapis lojalnościowy dotyczący niepodpisywania umów handlowych z firmami konkurencyjnymi, niemniej zgodnie z warunkami umowy, kontrahent może uzupełnić asortyment sprzedażowy o produkty firm konkurencyjnych, udzielając Spółce deklaratywnie informacje o rodzaju i wielkości asortymentu.
    Kontrahent zobligowany jest do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.
  2. Spółka udziela premii pieniężnych transakcyjnych obniżających cenę konkretnej dostawy towaru, mających formę bonusu, bonifikaty, upustu, skonta, itp. Tym samym nie istnieje uzależnienie przyznania premii pieniężnej transakcyjnej od okresu.
  3. Udzielenie premii pieniężnej transakcyjnej (bonusu, rabatu) zróżnicowana jest m. in. od ilości i rodzaju zakupionego asortymentu, a w przypadku skonta przy dokonaniu przedpłaty uzależniona jest od braku przeterminowanych należności z tytułu zakupów.
  4. Podstawą naliczenia przyznanych premii jest zarówno ocena kontrahenta, jak i ilość zakupionego towaru. Wysokość premii pieniężnej możliwej do uzyskania przez kontrahenta jest indywidualnie określona w zawartych umowach. Kontrahent otrzymuje w zależności od jakości kooperacji ze Spółką oraz poziomu ilości zakupionych towarów wynagrodzenie. Umowy zawierają ściśle określone warunki jakie należy spełnić aby otrzymać premie.
  5. Przyznanie ww. premii pieniężnej uzależnione jest od pisemnej oceny współpracy z kontrahentem w zakresie m. in.:
    • zakupu ilości według odpowiedniego progu,
    • braku przeterminowanych należności,
    • spełnienia zobowiązań marketingowych na rzecz Spółki,
    • udziału w promocji nowości,
    • czynnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych.
  6. Warunki umowy nie wydzielają odpłatności za wykonywane na rzecz Spółki działania mające na celu intensyfikacje sprzedaży. Niemniej warunki umowy nakładają na kontrahenta prowadzenie bieżące działań marketingowych, o których wspomniano w odpowiedzi na pytanie 1.
    Dodatkowo Spółka wspiera swoich kontrahentów uczestnicząc w kosztach poniesionych na rzecz zakupu ekspozycji informacji dotyczących oferty sprzedaży, np. banery, szyldy, bilbordy, reklama na pojazdach, itp.
  7. W przypadku nieprzestrzegania przez kontrahenta warunków umowy, kontrahent traci prawo do premii niezależnie od pisemnej oceny współpracy oraz ilości zakupionego towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących premię pieniężną transakcyjną (bonus, rabat)?

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna transakcyjna (bonus, rabat) jest związana z konkretną dostawą (dostawami), a zatem powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy, której dotyczy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Tym samym premia pieniężna transakcyjna obniża podstawę opodatkowania, jaką jest kwota należna (pomniejszona o podatek VAT).

Premia pieniężna transakcyjna (bonus, rabat) przyznana po sprzedaży i wystawieniu faktury, która zawiera wartość transakcji bez uwzględnienia udzielonej premii pieniężnej (bonusu, rabatu), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministerstwa Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, zawierającą w myśl § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2;
  3. okres do którego odnosi się udzielony rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA?.

W opinii Spółki, wystawione faktury korygujące są podstawą do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania. Dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania możliwe jest pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korekty przez nabywcę ? stosownie do zapisów art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W uzupełnieniu z dnia 8 lutego 2012 r. Spółka doprecyzowała przedstawione stanowisko w sprawie, poprzez powtórzenie powyższego, iż premia pieniężna transakcyjna (bonus, rabat) jest związana z konkretną dostawą (dostawami), a zatem powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Premia pieniężna transakcyjna (bonus, upust) ma bezpośredni wpływ na wartość konkretnej dostawy partii towaru, której dotyczy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) konkretnej dostawy partii towaru. Tym samym kwota udzielonej premii pieniężnej transakcyjnej jest uwzględniona w cenie towaru na fakturze dokumentującej dokonanie sprzedaży. Zdaniem Spółki udzielenie premii pieniężnej transakcyjnej najpóźniej do momentu udokumentowania fakturą VAT skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania, od której liczony jest podatek VAT.

W sytuacji, gdy premia pieniężna transakcyjna (bonus, rabat) przyznawana jest po sprzedaży konkretnej dostawy towaru lub usługi i wystawieniu faktury dokumentującej transakcję, która zawiera wartość transakcji bez uwzględnienia udzielonej premii pieniężnej (bonusu, rabatu), wówczas ujęcie udzielonej po sprzedaży premii pieniężnej transakcyjnej (bonusu, rabatu) wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których, nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

W opinii Spółki w sytuacji, gdy udzielenie premii pieniężnej transakcyjnej do konkretnej dostawy towaru lub usługi ma miejsce po faktycznej dostawie i udokumentowaniu tego faktu fakturą, wówczas wystawione faktury korygujące są podstawą do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania. Zdaniem Spółki dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania możliwe jest pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korekty przez nabywcę ? stosownie do zapisów art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że ?świadczenie usług? oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów?. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Zatem jeżeli wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, jednakże wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to w tej sytuacji należy stwierdzić, iż otrzymana premia stanowią zapłatę za świadczenie usług w związku z wykonywaniem ww. świadczeń.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży.

Warunkiem długotrwałej i dobrze układającej się współpracy z odbiorcami towarów jest w obecnych warunkach gospodarczych stosowanie systemu przyznawania tym podmiotom premii pieniężnych transakcyjnych (bonusy, rabaty). Ww. premie ? zdaniem Spółki ? obniżają cenę transakcyjną towaru lub usługi, mają formę bonifikaty, upustu, uznanej reklamacji, skonta, itp. Warunki udzielania premii pieniężnych transakcyjnych dla kontrahentów zwykle ustalane są w umowach zawieranych z kontrahentami, zdarza się jednak, że warunki te dla konkretnego odbiorcy wynikają z korespondencji mailowej z danym podmiotem. Zatem nie istnieje uzależnienie przyznania premii pieniężnej transakcyjnej od okresu.

Premie transakcyjne powiązane są z konkretnymi dostawami realizowanymi przez Spółkę. Ponadto ? zdaniem Wnioskodawcy ? przyznanie premii pieniężnej transakcyjnej jest rodzajem wynagrodzenia za świadczenie usług o charakterze marketingowym (oznaczenie PKWiU 73.11.12) oraz zobowiązaniem do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki.

W zakresie działań marketingowych, kontrahent jest zobowiązany do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki.

Umowa pomiędzy Spółką a kontrahentem określa zadeklarowany poziom zakupu poszczególnych produktów, które kontrahent zobowiązany jest udostępniać do sprzedaży we wszystkich posiadanych punktach sprzedaży. Kontrahent zobligowany jest do aktywnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych prowadzonych przez Spółkę. Kontrahent zobligowany jest do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.

Udzielenie premii pieniężnej transakcyjnej (bonusu, rabatu) zróżnicowana jest m. in. od ilości i rodzaju zakupionego asortymentu, a w przypadku skonta przy dokonaniu przedpłaty uzależniona jest od braku przeterminowanych należności z tytułu zakupów.

Podstawą naliczenia przyznanych premii jest zarówno ocena kontrahenta, jak i ilość zakupionego towaru. Wysokość premii pieniężnej możliwej do uzyskania przez kontrahenta jest indywidualnie określona w zawartych umowach. Kontrahent otrzymuje w zależności od jakości kooperacji ze Spółką oraz poziomu ilości zakupionych towarów wynagrodzenie. Umowy zawierają ściśle określone warunki jakie należy spełnić aby otrzymać premie.

Przyznanie ww. premii pieniężnej uzależnione jest od pisemnej oceny współpracy z kontrahentem w zakresie m. in.:

  • zakupu ilości według odpowiedniego progu,
  • braku przeterminowanych należności,
  • spełnienia zobowiązań marketingowych na rzecz Spółki,
  • udziału w promocji nowości,
  • czynnego uczestnictwa w akcjach wyprzedażowych.

Warunki umowy nie wydzielają odpłatności za wykonywane na rzecz Spółki działania mające na celu intensyfikacje sprzedaży. Niemniej warunki umowy nakładają na kontrahenta prowadzenie bieżące działań marketingowych.

Dodatkowo Spółka wspiera swoich kontrahentów uczestnicząc w kosztach poniesionych na rzecz zakupu ekspozycji informacji dotyczących oferty sprzedaży, np. banery, szyldy, bilbordy, reklama na pojazdach, itp.

W przypadku nieprzestrzegania przez kontrahenta warunków umowy, kontrahent traci prawo do premii niezależnie od pisemnej oceny współpracy oraz ilości zakupionego towaru.

Z powyższego wynika zatem, iż oprócz zobowiązania się kontrahentów do dokonywania zakupów towarów o określonej ilości i określonym rodzaju w firmie Wnioskodawcy, podejmują oni również ? na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów handlowych ? czynności mające na celu intensyfikacje poziomu sprzedaży poprzez prowadzenie działań marketingowych. Kontrahent zobowiązany jest bowiem do prowadzenia wspólnej działalności reklamowo-promocyjnej w zakresie działań wizualizacyjnych i sprzedażowych, realizacji inicjatyw Spółki w tym zakresie, jak i tworzenia oraz aktualizacji ekspozycji produktów Spółki, łącznie z obowiązkiem posiadania w stałej dostępności materiałów reklamowych Spółki, w tym wzorników i katalogów oraz stałej i systematycznej aktualizacji własnej strony internetowej, prezentującej pełną ofertę asortymentową Spółki. Kupujący zobowiązany jest również do prowadzenia wspólnej polityki wraz ze Spółką w zakresie sprzedaży, jawności warunków handlowych stosowanych wobec swoich klientów, współpracy w zakresie utrzymania i rozwoju rynku oraz informowania o działaniach mających na celu pozyskanie nowych odbiorców, konsultacji planów rozwojowych dotyczących otwierania nowych punktów handlowych.

Zatem w tej sytuacji otrzymana przez kontrahenta premia pieniężna transakcyjna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii pieniężnej transakcyjnej jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania dodatkowe podejmowane przez kontrahenta należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonane usługi dodatkowe kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej transakcyjnej.

W świetle powyższego zachowanie podmiotu (kontrahenta) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną transakcyjną), obejmujące ? oprócz dokonywania określonej ilości i rodzaju zakupów w firmie Wnioskodawcy ? wykonanie czynności dodatkowych w postaci działań marketingowych oraz poprzez zobowiązanie się do dokonywania zakupów pełnego asortymentu towarów Spółki, zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących udzieloną premię pieniężną transakcyjną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W przedmiotowej sprawie wynagrodzenie ? jak wskazuje Wnioskodawca ? jest wypłacane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (m. in. usługi marketingowe, reklamowe, promocyjne itp.), tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie w postaci ww. premii pieniężnej transakcyjnej.

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzieloną premię pieniężną transakcyjną, w myśl zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jeżeli nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne transakcyjne. Natomiast, w kwestii dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielenia premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne została wydana odrębna interpretacja z dnia 16 marca 2012 r., nr ILPP1/443-1560/11-4/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika