Czy wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy i Miasta zadania zlecone, podlegają opodatkowaniu (...)

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy i Miasta zadania zlecone, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla tych czynności?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Budżetowego, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na rzecz Gminy i Miasta? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na rzecz Gminy i Miasta. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Zakład Budżetowy jest jednostką organizacyjną Gminy i Miasta, działającą w formie zakładu budżetowego. Zakład Budżetowy jest podatnikiem podatku VAT. Gmina i Miasto jest również podatnikiem podatku VAT, posiada NIP, składa deklaracje VAT-7. Odrębnym podatnikiem VAT jest Urząd Gminy i Miasta. Wnioskodawca posiada statut nadany uchwałą Nr x Rady Miejskiej Gminy z dnia 25 czerwca 2009 r. Zgodnie z jego treścią Zakład Budżetowy jest zakładem użyteczności publicznej, którego celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności miasta i gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych z dziedziny gospodarki komunalnej z zachowaniem zasad ekonomiczności działania, w szczególności:

  1. zarząd nieruchomościami i budynkami stanowiącymi własność Gminy, zawieranie/rozwiązywanie umów o najem lokali mieszkalnych i użytkowych oraz innych pomieszczeń (garaży, komórek itp.) w oparciu o ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego i uchwały Rady Miejskiej Gminy,
  2. eksploatacja, konserwacja, remonty, wykonywanie przeglądów technicznych i innych wynikających z obowiązków określonych w prawie budowlanym w budynkach zarządzanych,
  3. eksploatacja komunalnych kotłowni centralnego ogrzewania oraz prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu, przesyłaniu, dystrybucji i sprzedaży ciepła,
  4. utrzymywanie czystości i porządku na administrowanych nieruchomościach, a także ulicach, chodnikach, placach i innych terenach gminnych lub obcych odpłatnie na zlecenie oraz usuwanie odpadów komunalnych stałych i ciekłych z nieruchomości i innych terenów publicznych odpłatnie,
  5. świadczenie usług w zakresie wywozu odpadów komunalnych stałych na wysypisko, a ciekłych do oczyszczalni ścieków celem ich oczyszczenia,
  6. eksploatacja Wysypiska Odpadów Komunalnych, w tym przyjmowanie, segregowanie i składowanie odpadów,
  7. eksploatacja studni ujęć wodnych (przepompowni), hydroforni, sieci wodociągowej i innych urządzeń oraz produkcja, uzdatnianie, przesyłanie, dystrybucja i sprzedaż wody,
  8. eksploatacja sieci kanalizacyjnej i innych urządzeń kanalizacyjnych, odprowadzanie ścieków komunalnych do oczyszczalni ścieków,
  9. eksploatacja oczyszczalni ścieków, w tym odbieranie i oczyszczanie ścieków komunalnych metodą mechaniczno-biologiczną,
  10. utrzymanie ulic, chodników i placów w mieście oraz dróg gminnych, w tym wykonywanie remontów cząstkowych nawierzchni, pionowe i poziome oznakowanie - odpłatnie na zlecenie,
  11. przebudowa i modernizacja nawierzchni dróg, ulic i chodników oraz wykonywanie innych usług w zakresie drogownictwa- odpłatnie na zlecenie,
  12. utrzymanie terenów zieleni komunalnej i zadrzewień, targowiska oraz wykonywanie innych zleconych przez Burmistrza Gminy i Miasta zadań ? za odpłatnością.


Z pisma z dnia 8 kwietnia 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż Gmina i Miasto nie jest jednostką budżetową, zakładem pomocniczym, ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy i Miasta zadania zlecone, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla tych czynności...

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo faktu, że Zakład Budżetowy nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej i że stosunki między Zakładem Budżetowym a Gminą nie mają charakteru cywilno-prawnego, w przypadku odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na rzecz Gminy powstaje obowiązek wystawiania faktury VAT oraz obowiązek stosowania podatku od towarów i usług według stawki obowiązującej dla danej dostawy towarów lub świadczenia usług.

O ile bowiem na gruncie prawa cywilnego Gmina i Zakład Budżetowy są jednym organizmem prawnym, albowiem tylko Gmina posiada osobowość prawną, a Zakład Budżetowy funkcjonuje ?wewnątrz? tej osoby prawnej, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług są dwoma odrębnymi podmiotami stosunku prawnego.

Gmina, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 192, poz. 1591 ze zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. w celu wykonywania zadania gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podatnikami.

Gmina nie jest więc jednostką budżetową, ani zakładem budżetowym. Dlatego do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą nie może mieć zastosowanie zwolnienie określone w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799).

Nie może mieć również zastosowania § 12 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia, ponieważ Zakład Budżetowy nie jest jednostką samorządu terytorialnego. w tej sytuacji, zdaniem Zainteresowanego, dotychczasowe jego działania są prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W art. 15 ust. 1 ustawy postanowiono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika więc, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Co do zasady podstawowa stawka podatku ? na mocy art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2?12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast, w świetle art. § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż ze zwolnienia korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 192, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy należą ? na mocy art. 6 ust. 1 ww. ustawy ? wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Urząd gminy (miasta) jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta), jako jednostka pomocnicza, służy do wykonywania zadań gminy (miasta) oraz do jej obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta), podmiotowość urzędu gminy (miasta). Zatem urząd gminy (miasta) działając w imieniu gminy (miasta) realizuje zadania własne gminy (miasta).

Zatem, odbiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie zawsze Gmina (Miasto), a nie Urząd Gminy (Miasta), gdyż to Miasto (Gmina) posiada osobowość prawną i może być podmiotem praw i obowiązków. Natomiast jednostki organizacyjne powołane prze Gminę bezpośrednio mają status odrębnego od Gminy podatnika podatku od towarów i usług.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy i Miasta, działającą w formie Zakładu Budżetowego. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT i wykonuje określone usługi na rzecz Gminy i Miasta, zlecone przez Gminę. Gmina i Miasto jest również podatnikiem podatku VAT, posiada NIP i składa deklaracje VAT-7. Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, Gmina i Miasto nie jest jednostką budżetową, zakładem pomocniczym, ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym, gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, lecz jest jednostką samorządu terytorialnego, to do usług świadczonych przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) na rzecz Gminy i Miasta nie może mieć zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 oraz pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem, ww. usługi wykonywane przez Zainteresowanego na rzecz tego podmiotu, wymienione w złożonym wniosku, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych z zastosowaniem właściwych stawek podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika