Czy Gmina ma i będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnych, (...)

Czy Gmina ma i będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnych, skoro to nie Gmina będzie dostawcą wody i odbiorcą ścieków i nie ona będzie wystawiała faktury VAT za świadczone usługi, pomimo, że usługi świadczone będą przy korzystaniu z majątku gminy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy P. przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu: 12 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji wodno-kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji wodno-kanalizacyjnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina stara się o uzyskanie dofinansowania z Funduszu Spójności na budowę kanalizacji sanitarnej w ośmiu miejscowościach, rozbudowę dwóch oczyszczalni ścieków oraz na budowę sieci wodociągowej w trzech miejscowościach. Gmina, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje powyższe inwestycje budowlane za pomocą wykonawców, którym zapłaci wynagrodzenie za usługi budowlane obejmujące podatek VAT.

Gmina jest członkiem Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji Wiejskich we W., który przejął zadania własne gmin w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odbiór ścieków na terenie gmin członków Związku. Związek utworzył Zakład Usług Wodnych jako zakład budżetowy, który administruje i eksploatuje majątkiem wodociągowo-kanalizacyjnym gmin wchodzących w skład ww. Związku. Zakład Usług Wodnych na podstawie zatwierdzonych taryf nalicza odbiorcom opłaty za dostawę wody i za odprowadzanie ścieków wystawiając faktury VAT.

Po zakończeniu inwestycji powstały majątek w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej w formie umowy użyczenia, zostanie przekazany do Związku Międzygminnego, a administrowanie tym majątkiem wodociągowo - kanalizacynym wykonywał będzie Zakład Usług Wodnych. Tak więc po realizacji nowych inwestycji cały majątek wodociągowo-kanalizacyjny przekazany zostanie w celu eksploatacji w bezpłatne użytkowanie Zakładowi Usług Wodnych, jednakże właścicielem nowo powstałego majątku, będzie nadal gmina i ona uzyska dofinansowanie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma i będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT od inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnych, skoro to nie Gmina będzie dostawcą wody i odbiorcą ścieków i nie ona będzie wystawiała faktury VAT za świadczone usługi, pomimo, że usługi świadczone będą przy korzystaniu z majątku gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu przyszłego, Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT, ponieważ faktury za sprzedaż wody oraz za zrzut ścieków wystawiał będzie Zakład Usług Wodnych i to ten podmiot będzie się rozliczał z urzędem skarbowym w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacja otrzymana w ramach Funduszu Spójności będzie stanowiła dofinansowanie na realizację inwestycji wodno-kanalizacyjnych na terenie gminy. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie ? jak wskazuje Podatnik warunku tego nie spełnia, ponieważ faktury za sprzedaż wody oraz za zrzut ścieków wystawiał będzie Zakład Usług Wodnych i to ten podmiot będzie się rozliczał z urzędem skarbowym w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika