Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z funduszy unijnych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z funduszy unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wielkp XXX reprezentowanej przez Pana J.S. przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu do Biura KIP: 26 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu do Biura KIP: 14 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu ?Kształtowanie innowacyjnej(?)? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu ?Kształtowanie innowacyjnej(?)?.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Projekt ?Kształtowanie innowacyjnej(?)? realizowany jest w ramach działania ZPORR, którego celem jest tworzenie założeń i bazy rozwoju innowacyjności oraz wsparcia przedsiębiorczości w regionie Wielkopolski. Projekt obejmuje trzy bloki działań:

  • blok badawczo-rozwojowy, w ramach którego przeprowadzone zostaną badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie regionalnych uwarunkowań ekonomiczno-społecznych powstania stref wysokiej specjalizacji produktowej w W.,
  • blok edukacyjny, obejmujący działania promocyjno-innowacyjne i szkoleniowe wśród potencjalnych uczestników projektu (firm MXX, samorządów i ośrodków wspierania przedsiębiorczości), działających w regionie W.,
  • blok wdrożeniowy, realizujący założenia formalne, merytoryczne, strategiczne, organizacji i funkcjonowania klastrów w ramach polityki regionalnej.

Celem projektu nie jest tworzenie warunków powstania struktur ani rozwiązań wymagających trwałego finansowania po zakończeniu wsparcia Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Wytworzone w ramach projektu metodologia, zalecenia i opracowania mają służyć jako dobre wzorce. Działania te noszą znamiona projektu badawczo-rozwojowego a nie komercyjnego.Wnioskodawca oświadczył, że zakupy dokonane z funduszy unijnych nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w związku z realizacją przedmiotowego projektu uprawniony jest do obniżenia stawki podatku od nabywanych usług i odliczenia podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Izba nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków (kosztów) sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków Budżetu Państwa. Wnioskodawca uważa również, że nie jest uprawniony do obniżenia stawki podatku od nabywanych usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dotacja otrzymana ze środków ZPORR stanowi dofinansowanie na realizację projektu polegającego na tworzeniu założeń i bazy rozwoju innowacyjności oraz wsparcia przedsiębiorczości w rejonie W.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 cyt. ustawy warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ zakupione towary wykorzystywane do stworzenia metodologii, zaleceń i opracowań służących jako dobre wzorce dla podmiotów ubiegających się o pomoc z funduszy unijnych nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od nabywanych usług. Co prawda § 6 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) przewiduje zastosowanie 0% stawki podatku VAT do usług nabywanych ze środków pomocowych, ale skorzystanie z tej preferencji obwarowane jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z opisu stanu faktycznego nie wynika, aby umowa o dofinansowanie wydatków związanych z przedmiotowym projektem zawarta była przed 1 maja 2004 r. oraz aby dotyczyła źródeł wymienionych w § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia. Zainteresowany nie spełnia warunków, o których mowa wyżej, zatem w tej sytuacji podmioty świadczące na jego rzecz usługi służące realizacji ww. projektu nie mają prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia.


Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu. Nie ma również możliwości korzystania z 0% stawki podatku VAT przy zakupie świadczonych na jego rzecz usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika