Opodatkowanie podatkiem VAT czynności polegającej na odpłatnym przekazaniu dokumentacji zawierającej (...)

Opodatkowanie podatkiem VAT czynności polegającej na odpłatnym przekazaniu dokumentacji zawierającej specyfikację istotnych warunków zamówienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na przekazaniu dokumentacji zawierającej specyfikację istotnych warunków zamówienia ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na przekazaniu dokumentacji zawierającej specyfikację istotnych warunków zamówienia.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2006 r. Nr 164, poz. 1163 ze zm), Miasto K. ogłaszając przetarg udostępnia na stronie internetowej specyfikację istotnych warunków zamówienia. Jednakże na wniosek wykonawcy zamawiający zobowiązany jest przekazać tę specyfikację w terminie 5 dni. Opłata jakiej można żądać za wydanie specyfikacji może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta K. nr X z dnia 24 stycznia 2007 r. odpłatnie jest wydawana specyfikacja istotnych warunków zamówienia licząca ponad 50 stron formatu A4, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może odstąpić od pobierania opłaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na wniosek wykonawcy za opłatą pokrywającą jednie koszty jej druku i przekazania należy opodatkować podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie jest czynnością o charakterze zarobkowym. Wynika z ustawowego obowiązku nałożonego przez ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych i jest jednym z elementów postępowania przetargowego, które prowadzi do skutecznego zawarcia umowy. Wchodzi w skład całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i nie można go wyodrębnić. Specyfikacja nie jest wytwarzana i udostępniana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lecz na potrzeby konkretnego wymaganego prawem postępowania i nie jest przedmiotem obrotu gospodarczego. W wyniku przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług na rzecz oferenta (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług). Wobec powyższego Podatnik stoi na stanowisku, że czynność polegająca na przekazaniu dokumentacji zawierającej specyfikację istotnych warunków zamówienia nie podlega opodatkowaniem podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, to w myśl art. 8 ust. 1 każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usługi zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy:

  • wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań,
  • wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Stosownie do przepisu art. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. 2006 r. Nr 164, poz. 1163 ze zm.), m.in. organy władzy publicznej nabywają towary i usługi w ramach zamówień publicznych. Udzielenie zamówienia publicznego, następuje generalnie w trybie postępowania przetargowego. Jednym z elementów takiego postępowanie ? zgodnie z art. 42 ust. 2 cyt. ustawy ? jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty tzw. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, za którą zamawiający może żądać opłaty pokrywającej wyłącznie koszty jej druku oraz przekazania. Treść powołanego przepisu zawiera, jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

Z danych przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że w ramach prowadzonego postępowania przetargowego, przekazuje odpłatnie wykonawcom specyfikacje istotnych warunków zamówienia (liczące ponad 50 stron formatu A4).

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów uznać należy, iż czynność polegająca na odpłatnym przekazaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieści się w zakresie cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami.

Wnioskodawca przekazując oferentom specyfikacje przetargowe za wynagrodzeniem, spełnia tym samym przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające zaliczyć tę czynność do kategorii usług, podlegających wg ogólnych zasad opodatkowaniu podatkiem VAT stawką 22%.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika