Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie prowadzenia dziecięcego zespołu tanecznego (...)

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług w zakresie prowadzenia dziecięcego zespołu tanecznego (nauka tańca).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 11 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na prowadzeniu dziecięcego zespołu tanecznego (PKWiU 92.34.12) ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na prowadzeniu dziecięcego zespołu tanecznego (PKWiU 92.34.12).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług prowadzenia zespołu tanecznego ? nauka tańca dla dzieci (symbol PKWiU 92.34.12-00.00). Zainteresowany podkreśla, że za wstęp na przedstawienia dziecięcego zespołu tanecznego nie będzie pobierana opłata.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi w zakresie prowadzenia dziecięcego zespołu tanecznego (PKWiU 92.34.12) są zwolnione od podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT usługi prowadzenia dziecięcego zespołu tanecznego, jako usługi związane z kulturą nie wymagające wniesienia opłaty tytułem wstępu, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust.1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w powyższym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, to w myśl art. 8 ust. 1 każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usługi zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją nr 11 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 tj. związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ? z wyłączeniem:


nbspnbspnbspnbspnbspnbsp1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp6) działalności agencji informacyjnych,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp7) usług wydawniczych,
nbspnbspnbspnbspnbspnbsp8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że zamierza rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie prowadzenia zespołu tanecznego ? nauka tańca dla dzieci. Usługi te sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU nr 92.34.12-00.00 tj. usługi związane z działalnością sal balowych, dyskotek i instruktorów tańca. Podatnik nie zamierza pobierać opłat za wstęp na przedstawienia organizowane w zakresie świadczonych przez niego usług.


W świetle powyższej analizy przepisów należy stwierdzić, że usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika