Czy w przedmiotowej sprawie należy wystawiać faktury VAT?Jak należy oznaczać na nich premie oraz (...)

Czy w przedmiotowej sprawie należy wystawiać faktury VAT?
Jak należy oznaczać na nich premie oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. faktur?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono w dniu 27 maja 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł ze swoimi dostawcami umowy handlowe na mocy których, po przekroczeniu określonego progu obrotów miesięcznych, kwartalnych bądź rocznych, przysługuje Spółce premia pieniężna. W umowach tych zawarta jest także klauzula, że Zainteresowany zobowiązuje się do wystawienia faktury VAT dokumentującej udzielenie przysługującego bonusu pieniężnego. Rozliczenia premii pieniężnych za miesiąc styczeń Spółka dokonała wystawiając fakturę za usługę marketingową w miesiącu lutym 2009 r.

W uzupełnieniu wskazano następujące informacje:

Otrzymanych przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych nie można powiązać z konkretnymi dostawami, gdyż naliczane są one od łącznej wielkości uzyskanych obrotów po zakończonym kwartale, półroczu lub roku. Głównym warunkiem otrzymania przez Zainteresowanego premii jest terminowe regulowanie wszelkich zobowiązań płatniczych wobec dostawcy, dokonywanie systematycznych zakupów oraz posiadanie w ciągłej sprzedaży preparatów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawców.

Zawarte umowy o współpracę zawierają następujące warunki współpracy:

  1. odbiorca zobowiązuje się do posiadania w ofercie handlowej całego asortymentu dostawcy,
  2. odbiorca zobowiązuje się do rozprowadzania wśród klientów odbiorcy materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawcę,
  3. premia rozliczana jest w cyklu kwartalnym, półrocznym lub rocznym w ciągu 15 dni od zakończenia okresu,
  4. wysokość premii zależna jest od realizacji założonego budżetu na okresy kwartalne, półroczne lub roczne (poziom obrotów powyżej którego przysługuje premia ustalony jest pomiędzy stronami w momencie zawarcia umowy).


Zawarta umowa zawiera także klauzulę, że dostawca ma prawo skontrolowania czy warunki określone w pkt 1 i pkt 2 są spełnione. W przypadku nie wypełnienia powyższych warunków strony mają prawo do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest w treści faktury określenie ?usługa marketingowa? czy ?premia pieniężna za obrót?...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma znaczenia jakie sformułowanie zostanie użyte do określenia przedmiotu opodatkowania. Ważnym w tym wypadku jest fakt, iż uzyskana premia pieniężna za obrót stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zasady te zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Na mocy § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?. Na podstawie § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.


Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł ze swoimi dostawcami umowy handlowe na mocy których, po przekroczeniu określonego progu obrotów przysługuje Spółce premia pieniężna. Ponadto, Zainteresowany zobowiązał się do rozprowadzania wśród klientów odbiorcy materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów produkowanych i dystrybuowanych przez dostawcę. Rozliczenia premii pieniężnych za miesiąc styczeń Spółka dokonała wystawiając fakturę za usługę marketingową w miesiącu lutym 2009 r.

Uwzględniając powyższe, jak również opisany we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż faktura VAT, zgodnie z ww. § 5 ust. 1 rozporządzenia, powinna zawierać m. in. nazwę usługi (usług). Z uwagi na to, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nazwa usługi, zasadnym jest odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (http://sjp.pwn.pl/), nazwa oznacza ?wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś?. Ponadto, po ogólnej definicji pojęcia ?nazwa? słownik podaje definicje szczególnych rodzajów nazw ? nazwa jednostkowa to ?nazwa mająca tylko jeden desygnat?, nazwa ogólna to ?nazwa mająca więcej niż jeden desygnat?, nazwa pusta ?nazwa pozbawiona desygnatu? oraz nazwa szczegółowa ? ?nazwa dotycząca pojedynczych przedmiotów danego rodzaju lub poszczególnych cech danego przedmiotu?. Natomiast pojęcie desygnat oznacza ?przedmiot, osobę lub zjawisko, do których odnosi się dana nazwa?.

W związku z powyższym, nazwa usługi zawarta na fakturze VAT winna określać usługę (usługi) będącą przedmiotem świadczenia. A zatem, wskazanego przez Wnioskodawcę sposobu dokumentowania świadczonych usług nie można uznać za wypełniający wymagania ustanowione w przywołanych przepisach Ministra Finansów, bowiem z treści faktury winno wynikać, jaka konkretnie usługa, posiadająca własną nazwę była przedmiotem świadczenia, a w przypadku usług korzystających ze zwolnienia również symbol PKWiU.

Reasumując, wystawiając fakturę VAT dokumentującą konkretne zdarzenie gospodarcze, Zainteresowany zobowiązany jest zawrzeć w niej dane, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia, a jako nazwę usługi (bądź usług) zastosować nazwę, która najtrafniej określa zakres i charakter świadczonych usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek w zakresie premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne został rozstrzygnięty interpretacjami indywidualnymi z dnia 12 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-308/08-4/MT i ILPP1/443-308/08-6/MT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-308/09-4/MT, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-308/09-6/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika