1) Czy słusznym będzie zmiana, którą zamierza wprowadzić Wnioskodawca w budżecie projektu skierowanego (...)

1) Czy słusznym będzie zmiana, którą zamierza wprowadzić Wnioskodawca w budżecie projektu skierowanego do WFOŚIGW, polegająca na uznaniu kosztu VAT jako kwalifikowanego dla X zgodnie z informacją opisaną we wniosku?
2) Czy jako podatnik podatku VAT Wnioskodawca będzie mógł doliczyć podatek VAT w ramach prowadzonej działalności, co będzie podstawą do zakwalifikowania bądź nie jako kosztu kwalifikowanego w realizowanym projekcie ze środków unijnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ODDZIAŁU, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z zakupem samochodów ratowniczo-gaśniczych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z zakupem samochodów ratowniczo-gaśniczych. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 21 kwietnia 2009 r. oraz 15 maja 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego i zadanego pytania oraz dopłatę brakującej opłaty.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym z oddziałów Związku Ochotniczych Straży Pożarnych ? organizacji pożytku publicznego ? posiadającym odrębną osobowość prawną. Zainteresowany jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) i innych ustaw oraz własnego statutu. Terenem działania jest obszar województwa. Nadrzędnym celem jest działanie na rzecz ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami.

Głównym przedmiotem działalności statutowej jest:

  1. współdziałanie z państwową strażą pożarną, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami,
  2. udzielanie pomocy OSP w wyposażaniu w sprzęt, zaopatrywaniu w mundury, oznaki i dystynkcje,
  3. organizowanie szkoleń,
  4. pozyskiwanie i gromadzenie środków finansowych.


Mienie Wnioskodawcy powstaje ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, środków pozyskanych przez instytucje ubezpieczeniowe i inne podmioty, ofiarności publicznej itp. Zainteresowany prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego przeznaczając w całości dochód podatkowy na działalność statutową.

Zainteresowany złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) wniosek na projekt realizowany ze środków unijnych związany bezpośrednio z działalnością statutową, tj. zakup 5 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych gdzie nabywcą będzie ochotnicza straż pożarna, płatnikiem Wnioskodawca, również w ramach tego projektu promocja projektu i audyt projektu ? nabywcą i płatnikiem będzie Zainteresowany. Wydatki w ramach ww. projektów będą w większości udokumentowane fakturami zawierającymi podatek VAT. Składając pierwszy wniosek do WFOŚiGW ? Wnioskodawca złożył oświadczenie o niekwalifikowalności podatku VAT, czyli nie zaliczenia go do kosztów kwalifikowanych projektu, a zatem możliwego do odzyskania. Po analizie sytuacji Zainteresowany uznał to za błąd, dlatego w kolejnych projektach kierowanych tym razem do WUP uznał koszty VAT za kwalifikowany ? czyli niemożliwy do odliczenia.

Z pisma uzupełniającego z dnia 21 kwietnia 2009 r. wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT głównie z tytułu sprzedaży umundurowania i sprzętu przeciwpożarowego, realizującym zadanie statutowe polegające na zabezpieczeniu gotowości bojowej Ochotniczych Straży Pożarnych.

Przeważająca część działalności Wnioskodawcy zaklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 91.33 ? usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Przedmiot działalności nieodpłatnej prowadzonej przez Wnioskodawcę został określony Uchwałą z dnia 5 maja 2004 r. Działalność nieodpłatną, zgodnie z ww. uchwałą mogą prowadzić: Związek i oddziały Związku. Statutowa działalność nieodpłatna jest sklasyfikowana wg PKWiU następująco: 22.15 ? druki gdzie indziej nie sklasyfikowane, 51.19 ? usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów różnego rodzaju, 72.60 ? usługi związane z informatyką pozostałe, 75.24 ? usługi ochrony przeciwpożarowej, 85.32 ? usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania, 91.33 ? usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane, 92.31 ? usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, 92.62 ? usługi związane ze sportem, pozostałe, 99.00 ? usługi świadczone przez organizacje i zespoły eksterytorialne.

Ogólne warunki i przedmiot prowadzonej przez X działalności gospodarczej zostały określone Uchwałą z dnia 5 maja 2004 r. Działalność gospodarcza, zgodnie z ww. uchwałą realizowana jest przez Związek i oddziały Związku. Przedmiotem tej działalności wg PKWiU są: ubrania robocze ? 18.21, ubiory wierzchnie pozostałe ? 18.22, bielizna ? 18.23, odzież i dodatki odzieżowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane ? 18.24, książki ? 22.11, gazety, magazyny i czasopisma ukazujące się rzadziej niż cztery razy w tygodniu ? 22.13, druki pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane ? 22.15, wyroby z tworzyw sztucznych pozostałe ? 25.24, usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów różnego rodzaju ? 51.19, usługi w zakresie handlu hurtowego odzieżą i obuwiem ? 51.

42, usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach, pozostałe ? 51.12, usługi w zakresie handlu detalicznego odzieżą ? 52.42, usługi hoteli ? 55.1, usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe ? 55.23, usługi gastronomiczne ? 55.30, usługi stołówkowe ? 55.51, usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym ? 65.22, usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek ? 70.20, usługi reklamowe ? 74.40, usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane ? 74.84, usługi szkolnictwa dla dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane ? 80.42.

Ponadto z pism uzupełniających wynika, iż właścicielami zakupionych samochodów ratowniczo-gaśniczych będą Ochotnicze Straże Pożarne (OSP). Faktury, gdzie nabywcą i płatnikiem będzie Odział będą obejmowały takie zadania jak promocja i audyt projektu. Przedmiotowy projekt planowany jest ze środków Unii Europejskiej przewidzianych dla Polski na lata 2007-2013.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jako podatnik podatku VAT Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT w ramach prowadzonej działalności, co będzie podstawą do zakwalifikowania bądź nie jako kosztu kwalifikowanego w realizowanym projekcie ze środków unijnych...
  2. Czy słusznym będzie zmiana, którą zamierza wprowadzić Wnioskodawca w budżecie projektu skierowanego do WFOŚiGW, polegająca na uznaniu kosztu VAT jako kwalifikowanego zgodnie z informacją opisaną we wniosku...


Zdaniem Wnioskodawcy, od nabywanych towarów i usług związanych z działalnością statutową nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wobec czego Zainteresowany za prawidłowe uznaje zakwalifikowanie kosztów podatku VAT ostatecznie poniesionych w ramach projektu współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ze środków UE za kwalifikowalny (tj. jako niemożliwy do odzyskania w żaden sposób).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wobec powyższego Zainteresowany w żaden sposób nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego, ponieważ związane z realizacją powyższych zadań nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności gospodarczej, która obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu towarów i usług do celów zarobkowych, tj. czynności opodatkowanych. Natomiast nabywane towary i usługi związane będą bezpośrednio z działalnością statutową zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, poz. 10 załącznika nr 4 do wymienionej ustawy. Podatek będzie stanowił koszt uzyskania przychodu bezpośrednio związany ze zwolnieniem od podatku dochodowego, a tym samym uznany za koszt statutowy. W związku z powyższym Wnioskodawca nie posiada możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług (VAT). Jednocześnie Zainteresowany uznał, iż podatek VAT jest wydatkiem kwalifikującym się do objęcia wsparciem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami co do zasady Zainteresowanemu nie przysługuje prawo jego późniejszego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług. Przy realizacji ww. zadania koszty będą liczone w kwotach brutto.


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika zaklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 91 usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Z przedstawionego we wniosku stanu wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży umundurowania i sprzętu przeciwpożarowego, złożył do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) wniosek na projekt realizowany ze środków unijnych związany bezpośrednio z działalnością statutową. Nabywane towary i usługi (5 samochodów ratowniczo-gaśniczych i usługi promocji i audyt) w ramach projektu będą związane bezpośrednio z działalnością statutową zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (poz. 10 załącznika nr 4 do powołanej ustawy). Właścicielem zakupionych samochodów będą Ochotnicze Straże Pożarne. Natomiast Wnioskodawca będzie tylko nabywcą i płatnikiem. Zainteresowany wskazuje we wniosku, iż nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności gospodarczej, która obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu towarów i usług do celów zarobkowych, tj. czynności opodatkowanych.

Zatem, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki określonej w art. 86 ust.

1 ustawy o VAT, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z zakupem samochodów ratowniczo-gaśniczych. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu związanego z: nieodpłatnym szkoleniem kierowców kat. C oraz nieodpłatnym szkoleniem z podstawowej obsługi komputerów dla członków ochotniczej straży pożarnej zostały zawarte w interpretacjach nr ILPP1/443-310/09-6/AI oraz ILPP1/443-310/09-7/AI z dnia 19 maja 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-,10/09-6/AI, interpretacja indywidualna

ILPP1/443-310/09-7/AI, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika