1. Czy usługi dzierżawy kąpieliska miejskiego świadczone przez Gminę na rzecz podmiotu zewnętrznego (...)

1. Czy usługi dzierżawy kąpieliska miejskiego świadczone przez Gminę na rzecz podmiotu zewnętrznego będą podlegały opodatkowaniu VAT?2. Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie oraz remont kąpieliska miejskiego, będącego przedmiotem dzierżawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie i remont kąpieliska ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie i remont kąpieliska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy znajduje się otwarte kąpielisko miejskie, które na podstawie umowy dzierżawy zostało przez Gminę odpłatnie udostępnione zewnętrznemu podmiotowi ? osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Gmina ponosi bieżące wydatki związane z utrzymaniem kąpieliska, w szczególności Gmina planuje remont nieszczelnej niecki. Nakłady na realizację tej inwestycji Gmina planuje sfinansować ze środków własnych. Ponoszone wydatki na utrzymanie oraz remont są dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Z tytułu świadczenia usług dzierżawy kąpieliska, Gmina wystawia faktury VAT, które ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie oraz remont kąpieliska miejskiego, będącego przedmiotem dzierżawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie oraz remont kąpieliska miejskiego będącego przedmiotem dzierżawy.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej: ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu dzierżawy kąpieliska miejskiego Gmina będzie podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane będą na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej przez Gminę z podmiotem zewnętrznym. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, usługa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od VAT. Zatem, w opinii Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie spełniony.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazano powyżej, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną i w konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika, zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy będzie istnieć zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na remont oraz utrzymanie kąpieliska z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W szczególności, w przypadku gdyby obiekt kąpieliska ze względu na zły stan techniczny, nie nadawał się do prowadzenia działalności, podmiot zewnętrzny mógłby zrezygnować z jego dzierżawienia. Zatem również drugi ze wskazanych warunków odliczenia podatku będzie spełniony.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji z dnia 12 listopada 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-1494/10/EJ, która dotyczyła realizacji przez Gminę inwestycji dotyczącej budowy obiektu krytej pływalni przeznaczonej do wydzierżawienia. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż ?dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym?.

Podobne stanowisko zajął:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-901/11-4/MW wskazał, iż ?z uwagi na fakt, iż część przedmiotu inwestycji, tj. boiska, budynki obsługujące boiska, instalacje wewnętrzne, infrastruktura towarzysząca znajdująca się na nieruchomości będącej przedmiotem czynności opodatkowanych (najem, dzierżawa), będzie służyła Gminie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług w takim zakresie w jakim zakupy są związane z inwestycją w powyższym zakresie?.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, stwierdzając w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2011 r., sygn. IPTPP1/443-633/11-4/MW, iż ?wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z rozbudową Wodociągu termalnego, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym?.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 4 października 2011 r., sygn. IBPP4/443-1264/11/EJ, który uznał, iż ?Zarówno w trakcie trwania inwestycji jak i po jej zakończeniu obiekt będzie generował wyłącznie obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Głównymi źródłami przychodów będą: umowy najmu, dzierżawy, (?) zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą ???.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utrzymanie i remont kąpieliska. Odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego w analogicznym zakresie udzielono interpretacją z dnia 27 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-318/12-3/AW. Natomiast odpowiedzi na pytania w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług dzierżawy kąpieliska miejskiego dotyczące przedstawionego stanu faktycznego załatwiono interpretacją z dnia 27 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-318/12-2/AW, a w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego interpretacją z dnia 27 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-318/12-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika