Czy jednostka samorządu terytorialnego może odzyskać podatek VAT w związku z realizacją projektu (...)

Czy jednostka samorządu terytorialnego może odzyskać podatek VAT w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta - Urzędu Miasta, reprezentowanego przez pełnomocnika Panią , przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?(....) Centrum Kontaktu z Mieszkańcami? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ?(....) Centrum Kontaktu z Mieszkańcami?. Dnia 25 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o informacje w zakresie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Miasta jest jednostką organizacyjną Miasta. Miasto jako osoba prawna planuje rozpoczęcie realizacji projektu ? Centrum Kontaktu z Mieszkańcami?, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV (Społeczeństwo Informacyjne), Działalnie IV. 2 (E - usługi publiczne). Projekt realizowany będzie w latach 2009-2010.

Wnioskodawca zakłada, że realizacja projektu ?(....)Centrum Kontaktu z Mieszkańcami? polegać będzie na wdrożeniu spójnego systemu obsługującego kontakty obywatela z Urzędem poprzez wszystkie dostępne kanały kontaktowe, w tym:

  • kontakt elektroniczny ? w tym wybrane sprawy poprzez formularze elektroniczne, na portalu e-(....), pocztę elektroniczną i elektroniczne komunikatory, fax,
  • kontakt telefoniczny (w tym rejestrację zgłoszeń poza godzinami pracy Urzędu),
  • samoobsługę mieszkańców za pomocą urzędomatów / infomatów,
  • dokumenty papierowe przekazywane do kancelarii (osobiście, pocztą lub kurierem),
  • kontakt bezpośredni w nowo zaprojektowanej ?przyjaznej? sali operacyjnej,
  • kontakt bezpośredni w furtkach miejskich.

W ramach realizowanej inwestycji Miasto poniesie koszty związane m. in. z zakupem urządzeń oraz sprzętu komputerowego i oprogramowania, przeprowadzeniem szkoleń pracowników, a także koszty związane z zarządzaniem projektem oraz wymaganą przy projektach współfinansowanych ze środków unijnych promocją projektu.

Projekt nie będzie generował dochodu i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z elektronicznych usług publicznych.

Dnia 25 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wskazując, iż ww. projekt należy do zadań gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Nie jest to zadanie objęte ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Inwestycja zarówno w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ z tytułu świadczonych usług publicznych nie będą pobierane żadne opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto jako Beneficjent ubiegający się o uzyskanie dofinansowania ze środków UE ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z planowaną inwestycją...

Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało ? przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 533 ze zm.) ? prawo do odliczenia podatku należnego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust.

6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy ? w świetle art. 7 ust. 1 cyt. ustawy ? zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W tym też celu gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o VAT). Jak stanowi art. 11a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Powyższe odnosi się również do relacji prezydent miasta ? urząd miasta.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe miasta i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości miasta podmiotowość urzędu miasta. Zatem urząd miasta działając w imieniu miasta realizuje zadania własne miasta i w tym zakresie jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Miasto (Urząd Miasta) planuje realizację projektu ? w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (....) na lata 2007-2013 ? pn. ?(....) Centrum Kontaktu z Mieszkańcami?. Przedmiotowy projekt stanowi zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt nie będzie generował dochodu i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z elektronicznych usług publicznych. Inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, bowiem od świadczonych usług publicznych nie będą pobierane opłaty.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Miasto (Urząd Miasta) nie będzie miało prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację inwestycji pn. ?(....) Centrum Kontaktu z Mieszkańcami?, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. brak jest związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Miasto (Urząd Miasta) czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika