Prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących poniesienie wydatków (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących poniesienie wydatków na realizację finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej (?), przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu: 27 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu: 25 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu: 27 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2009 r. oraz pismem z dnia 27 maja 2009 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza przystąpić do konkursu o przyznanie środków na realizację projektu finansowanego ze środków ?Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Saksonia ? Rzeczpospolita Polska 2007 ? 2013? Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdy tylko konkurs zostanie ogłoszony.

Agencja przewiduje, że środki w ramach POWT, przyznawane będą w formie dotacji, pokrywającej część kosztów kwalifikowanych. Pozostała część kosztów będzie pokrywana jako udział Wnioskodawcy. Projekt obejmował będzie prowadzenie punktu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i Niemczech, organizację konferencji promocyjno ? informacyjnych, itp. przedsięwzięcia. Beneficjenci ostateczni, którymi będą przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem działalności gospodarczej na rynku niemieckim, nie będą ponosić żadnych opłat związanych z udziałem w Projekcie. Przewidywane jest również wydanie materiałów informacyjnych w formie książki z nadanym numerem ISBN, przeznaczonej do bezpłatnego rozpowszechniania wśród osób zainteresowanych tematyką współpracy gospodarczej polsko ? niemieckiej.

Zgodnie z zasadami realizacji tego typu projektów, rozliczenie dokonywane będzie na podstawie dokumentów rozliczeniowych wg ustalonych wzorów. Dotacja na realizację projektu zakwalifikowana zostanie w księgach rachunkowych Wnioskodawcy, jako pozostałe przychody operacyjne. Nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach wydatków kwalifikowanych, Wnioskodawca opłacał będzie wydatki dokumentowane m. in. fakturami VAT (np. zakup materiałów, usług). Według posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy, wśród dokumentów składanych w konkursie znajdzie się oświadczenie o kwalifikalności VAT. Zainteresowany zamierza określić w nim swój status podatnika i uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego. Skutkiem tego będzie nie uznanie VAT zapłaconego przy zakupach towarów i usług w tym Projekcie, jako kosztu kwalifikowanego.

Ponadto w piśmie uzupełniającym z dnia 25 maja 2009 r. Wnioskodawca oświadczył, że wydatki, o których mowa we wniosku związane są wyłącznie z realizacją opisanego projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących poniesienie wydatków na realizację finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Projektu, obejmującego prowadzenie punktu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i Niemczech, organizację konferencji promocyjno ? informacyjnych itp. przedsięwzięć oraz wydanie materiałów informacyjnych w formie książki z nadanym numerem ISBN, przeznaczonej do bezpłatnego rozpowszechniania wśród osób zainteresowanych tematyką współpracy gospodarczej polsko ? niemieckiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących poniesienie wydatków na realizację finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej Projektu obejmującego prowadzenie punktu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i Niemczech, organizację konferencji promocyjno ? informacyjnych itp. przedsięwzięć oraz wydanie materiałów informacyjnych w formie książki z nadanym numerem ISBN, przeznaczonej do bezpłatnego rozpowszechniania wśród osób zainteresowanych tematyką publikacji jest możliwe ze względu na przeznaczenie ponoszonych w ramach Projektu wydatków na wykonywanie czynności, które ? gdyby były rozliczane fakturą VAT ? podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji, gdy w oświadczeniu o statusie podatnika VAT, jakie złoży Wnioskodawca w ramach procedury przed przyznaniem środków na realizację projektu, znajduje się stwierdzenie, że Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług, podatek VAT określony w fakturach VAT, dokumentujących poniesienie wydatków na realizację tego projektu będzie uznawany za podatek naliczony podlegający odliczeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów ? w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz ? w przypadku świadczenia usług ? w art. 8 ust. 2 ustawy.


Przez dostawę towarów rozumie się również ? zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy ? przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.


Przepis art. 7 ust. 4 ustawy o VAT definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Wynika z powyższego, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem ? drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty. Skoro art. 7 ust. 3 cyt. ustawy zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością, prowadzi to do wniosku, że ust. 2 dotyczy nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane jak i nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca w art. 7 ust. 3 wyłączył z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega co do zasady każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towaru stanowiącego drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniającego warunki do uznania go za prezent o małej wartości lub próbkę. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać jego opodatkowania).

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.


Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza przystąpić do konkursu o przyznanie środków na realizację projektu finansowanego ze środków ?Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Saksonia ? Rzeczpospolita Polska 2007 ? 2013? Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt obejmował będzie prowadzenie punktu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i Niemczech, organizację konferencji promocyjno ? informacyjnych, itp. przedsięwzięć. Beneficjenci ostateczni, którymi będą przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem działalności gospodarczej na rynku niemieckim, nie będą ponosić żadnych opłat związanych z udziałem w Projekcie. Przewidywane jest również wydanie materiałów informacyjnych w formie książki z nadanym numerem ISBN, przeznaczonej do bezpłatnego rozpowszechniania wśród osób zainteresowanych tematyką współpracy gospodarczej polsko ? niemieckiej. Otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie ponosił wydatki dokumentowane m. in. fakturami VAT (np. zakup materiałów, usług), które związane będą wyłącznie z realizacją opisanego projektu.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług, polegające na prowadzeniu punktu informacyjnego, organizowaniu konferencji promocyjno ? informacyjnych i tym podobnych przedsięwzięć nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność wykonywanych czynności oraz fakt, iż nie będzie miał zastosowania w tym przypadku art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT nie będzie podlegało również wydanie w formie książki materiałów informacyjnych, bowiem ? jak wskazano wyżej ? stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania m. in. drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego, w odpowiedzi na zadane pytanie tut. Organ stwierdza, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT, dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, bowiem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika