Prawo do odlzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji zadania w ramach PROW 2007-2013.

Prawo do odlzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji zadania w ramach PROW 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. ? (...)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. ? (...)?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Towarzystwo (...) (dalej: Stowarzyszenie) o statusie organizacji pożytku publicznego jest zgodnie ze statusem i odpowiednimi przepisami, zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju miejscowości. W maju 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 - Małe Projekty na operację pt. ,,(...)?. Została podpisana umowa z Samorządem Województwa na to przedsięwzięcie, a do końca roku 2012 złożony zostanie wniosek o płatność. Impreza sportowa, która odbyła się w ramach operacji skierowana była dla wszystkich mieszkańców, ale i dla osób z całego obszaru LGD. Służyła integracji i promocji sportu, produktów lokalnych, lokalnej twórczości. Impreza była bezpłatna i każdy kto chciał, mógł w niej uczestniczyć. Koszty poniesione w ramach ww. operacji są obciążone podatkiem VAT, którego jako organizacja pożytku publicznego, Towarzystwo (...) nie będzie mogło odzyskać, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższą operacją Towarzystwo (...) ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent, tj. Towarzystwo (...), nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ jest organizacją OPP, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie będzie z operacji czerpać zysków, a efekt inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Natomiast, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ? Towarzystwo (...) o statusie organizacji pożytku publicznego jest, zgodnie ze statusem i odpowiednimi przepisami, zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju miejscowości. W maju 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek na działanie z osi PROW 2007-2013 - Małe Projekty na operację pt. ,,(...)?. Została podpisana umowa z Samorządem Województwa na to przedsięwzięcie, a do końca roku 2012 złożony zostanie wniosek o płatność. Impreza sportowa, która odbyła się w ramach operacji skierowana była dla wszystkich mieszkańców, ale i dla osób z całego obszaru LGD. Służyła integracji i promocji sportu, produktów lokalnych, lokalnej twórczości. Impreza była bezpłatna i każdy kto chciał mógł w niej uczestniczyć. Koszty poniesione w ramach ww. operacji są obciążone podatkiem VAT, którego jako organizacja pożytku publicznego, Towarzystwo (...) nie będzie mogło odzyskać, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Ponadto - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca nie będzie czerpać zysków z operacji, a efekt inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług dokonane w celu realizacji projektu nie mają związku ze sprzedażą, a dotyczą tylko realizowanej operacji. Wskazać przy tym należy, iż przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ani z odpłatną dostawą towarów ani z odpłatnym świadczeniem usług. Tym samym brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) - obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca w związku z realizacją operacji pn. ? (...)? nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika