Czy wniesienie (zwiększenie) wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej (...)

Czy wniesienie (zwiększenie) wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej jest czynnością podlegającą podatkowi od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wniesienia wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej za czynność podlegającą podatkowi VAT ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wniesienia wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej za czynność podlegającą podatkowi VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka przystąpiła do spółki komandytowej, jako jej wspólnik ? komandytariusz. Tytułem wkładu do spółki komandytowej rozważa wniesienie wkładu w postaci gotówki lub rzeczy (w tym nieruchomości) lub praw majątkowych. Możliwe jest także późniejsze podwyższenie wkładów oraz ich obniżanie, jak również zmiana sumy komandytowej. Ponadto, rozważa się udzielenie pożyczki spółce komandytowej przez Spółkę lub inny podmiot ? osobę prawną, z którą Spółka jest powiązana kapitałowo lub osobę fizyczną, z którą Spółka jest powiązana rodzinnie (powiązania rodzinne między akcjonariuszami Spółki lub członkami jej organów a pożyczkodawcą).

Dopuszcza się także możliwość sprzedaży ogółu lub części praw i obowiązków w spółce komandytowej przez Spółkę. Spółka komandytowa będzie dokonywała wypłat zysku do Spółki. Możliwa jest również likwidacja spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie (zwiększenie) wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej jest czynnością podlegającą podatkowi od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu do spółki komandytowej nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (a contrario art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Powyższe wynika z poniższych powodów.

Wniesienie (zwiększenie) wkładu w postaci gotówki i rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej nie powoduje przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie podmiotu wnoszącego, stąd też nie ma tu potrzeby rozpoznawania kosztu uzyskania przychodu. Wniesienie wkładu do spółki komandytowej w zamian za jej udziały, stanowi podwyższenie majątku spółki komandytowej i nie powoduje powstania przychodu, gdyż takie wniesienie nie wiąże się z odpłatnym zbyciem. Wniesienie wkładu jest formą alokacji majątku pomiędzy Spółką a spółką komandytową, w ramach której prowadzona jest działalność gospodarcza. Pojęcie ?odpłatny? oznacza taki, za który się płaci, wymagający zapłacenia, wymagający zwrotu kosztów. Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej nie pociąga za sobą otrzymania przez wnoszącego tak rozumianej odpłatności, gdyż nie wiąże się z otrzymaniem od spółki komandytowej ekwiwalentu. Osoba wnosząca wkład otrzymuje w zamian udziały w spółce, ale nie sposób określić, co w takim przypadku stanowiłoby przychód i jaka jest jego wartość (a contrario art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również między innymi przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Bezpośrednim skutkiem dokonania wkładu niepieniężnego jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem wkładu na odbiorcę. Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci rzeczy stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zaś wniesienie aportu w postaci praw do wartości niematerialnych i prawnych na rzecz otrzymującego aport, spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w ww. art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Dla rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej odpłatności czynności wniesienia składników majątku (rzeczy lub prawa majątkowego) w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki prawa handlowego kluczowe znaczenie będzie miało pojęcie ?odpłatności? i odpowiedź na pytanie, czy obejmuje ona wartość udziałów wydanych w zamian za wniesione składniki majątku. Należy stwierdzić, że w tej sytuacji dochodzi do zamiany świadczeń: dostawa towarów w zamian za udziały lub świadczenie usług w zamian za udziały.

W odniesieniu do transakcji barterowych ukształtował się na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pogląd, zgodnie z którym, aby świadczenia te mogły zostać uznane jako dokonane odpłatnie, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dokonywanymi wymiennie czynnościami,
  • istnienie możliwości określenia wartości świadczonych usług lub dostarczanych towarów w pieniądzu.

W odniesieniu do wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu), obie wymienione przesłanki są spełnione, co pozwala stwierdzić, że wspomniana czynność ma charakter odpłatny.

Wobec powyższego, nie ma żadnego powodu, by wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu), będącego przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy jego przedmiotem jest przedsiębiorstwo albo zorganizowana część przedsiębiorstwa ? te podlegają bowiem wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 ustawy.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust.1 ww. ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prawo majątkowe nie stanowi towaru w rozumieniu przepisów ustawy, a zatem transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci prawa nie może być kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów.

Jednakże biorąc pod uwagę wskazywaną definicję usługi zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy, należy przyjąć, iż wniesienie praw do Spółki osobowej jest opodatkowane podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka przystąpiła do spółki komandytowej, jako jej wspólnik - komandytariusz. Tytułem wkładu do spółki osobowej, Wnioskodawca zamierza wnieść gotówkę lub rzeczy (w tym nieruchomości) lub prawa majątkowe.

Zatem w przedmiotowej sprawie nastąpi dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz spółki komandytowej.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy, w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że wniesienie (zwiększenie) wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej będzie czynnością podlegającą podatkowi od towarów i usług.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone, dotyczy to w szczególności wniesienia wkładu w postaci gotówki.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej uznania wniesienia wkładu w postaci rzeczy lub prawa majątkowego do spółki komandytowej za czynność podlegającą podatkowi VAT.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-365/10-2/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-365/10-3/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-365/10-4/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-365/10-5/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-365/10-6/MC, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika