1) Czy jednostka budżetowa Miasta, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów (...)

1) Czy jednostka budżetowa Miasta, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonująca na zlecenie Gminy na rzecz miejskich jednostek budżetowych nieodpłatnego przekazywania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, pozostających w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, korzysta w tym zakresie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.)?
2) Czy jednostka budżetowa Miasta, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonująca na zlecenie Gminy nieodpłatnego przekazywania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz Urzędu Miasta podlega w tym zakresie przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług ? jest:

  • nieprawidłowe ? w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz miejskich jednostek budżetowych,
  • prawidłowe ? w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz Urzędu Miasta.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz jednostek budżetowych oraz Urzędu Miasta. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 czerwca 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej Wnioskodawca) mając na względzie potrzebę obniżenia kosztów funkcjonowania administracji miejskiej, zamierza wdrożyć program centralizacji zakupów i usług miejskich jednostek budżetowych. Optymalizacja wydatków w jednostkach miejskich zostanie uzyskana poprzez scentralizowanie zakupu standardowych materiałów i usług, objęcie ich procedurami przetargowymi i uzyskanie w ten sposób oszczędności wynikających z zarządzania dużymi partiami. Obsługa miejskich jednostek organizacyjnych (innych jednostek budżetowych) oraz Urzędu Miasta (jednostki budżetowej) w zakresie centralnego zaopatrzenia, tj. prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów towarów i usług, będzie statutowym przedmiotem działalności tzw. Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki (zwanym dalej CUW ? nazwa ?robocza? planowanej do utworzenia jednostki). Jednostka ta zostanie utworzona w formie jednostki budżetowej (art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych), której wydatki będą pokrywane bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody będą odprowadzane na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Wnioskodawcy). Jednostka ta, jako miejska jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będzie posiadała odrębny od Wnioskodawcy status podatnika VAT, posiadać będzie własny NIP oraz składać będzie odrębne rozliczenia deklaracyjne dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT.

W ramach realizacji zadań statutowych CUW oraz programu centralizacji zakupów miejskich jednostek organizacyjnych CUW, poszczególne jednostki organizacyjne Miasta nie mogłyby samodzielnie realizować swoich zakupów, nie posiadałyby także środków w planach finansowych na ich realizację. Środki finansowe zostaną bowiem umieszczone w planie finansowym jednostki realizującej centralne zaopatrzenie. Poszczególne zamówienia na np. meble, art. biurowe, art. spożywcze wpływać będą do CUW. CUW w imieniu Wnioskodawcy (gmina posiada osobowość prawną) podpisze umowy z konkretnymi dostawcami. Faktyczny odbiór następować będzie w siedzibie tej jednostki organizacyjnej, która złożyła zapotrzebowanie, faktura natomiast będzie wystawiana przez wykonawcę na CUW.

W ewidencji księgowej dostawy realizowane dla zaspokojenia potrzeb jednostek organizacyjnych przez CUW będą ujmowane jako nieodpłatne przekazanie.

W uzupełnieniu z dnia 30 czerwca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie doszło jeszcze do nabycia towarów, które następnie mają zostać przekazane nieodpłatnie jednostkom budżetowym (w tym Urzędowi Miasta) oraz nieodpłatnego świadczenia usług na ich rzecz. W opisie własnego stanowiska, Wnioskodawca stwierdził, iż w jego opinii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług przez CUW w zakresie przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zadań. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisu tego wynika wprost, że uprawnienie to przysługuje wyłącznie w sytuacji wystąpienia związku dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W przypadku braku takiego związku, a tak jest niewątpliwie w sytuacji nabycia towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych od tego podatku, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje.

Przekazywane jednostkom budżetowym (w tym Urzędowi Miasta) towary będą służyć do wykonywania przez pracowników tych jednostek (pracowników samorządowych) obowiązków służbowych.

Zdefiniowana art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jednostka budżetowa, a w takiej formie zostanie powołany CUW, nie jest przedsiębiorstwem. Jest to odrębna od zdefiniowanego w art. 551 Kodeksu Cywilnego przedsiębiorstwa, forma organizacyjna sektora finansów publicznych nieposiadająca osobowości prawnej. Świadczone przez CUW nieodpłatne usługi na rzecz innych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy (jednostek budżetowych, w tym Urzędu Miasta) będą należały do jego zadań statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jednostka budżetowa Miasta, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonująca na zlecenie Gminy na rzecz miejskich jednostek budżetowych nieodpłatnego przekazywania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług, pozostających w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, korzysta w tym zakresie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.)...
  2. Czy jednostka budżetowa Miasta, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonująca na zlecenie Gminy nieodpłatnego przekazywania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz Urzędu Miasta podlega w tym zakresie przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Według art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostki organizacyjne, o których mowa w tym przepisie, to między innymi jednostki budżetowe, prowadzące gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), powoływane w celu wykonywania określonych zadań przez radę gminy. Taką jednostką będzie Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki.

Za pomocą miejskich jednostek organizacyjnych gmina wykonuje zadania wynikające z rozdziału 2 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z czym zadania Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki będą pozostawały w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, ponieważ będą polegały na obsłudze ww. jednostek w zakresie centralnego zapatrzenia.

CUW będzie podpisywał umowy z konkretnymi dostawcami w imieniu Zainteresowanego (gmina posiada osobowość prawną), a za działania CUW Gmina ponosić będzie pełną odpowiedzialność, ponieważ CUW jako jednostka budżetowa na podstawie art. 11 ustawy o finansach publicznych, pokrywać będzie swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta, a pobrane dochody będzie odprowadzać na rachunek dochodów budżetu Miasta, w związku z czym Gmina jako osoba prawna za działania CUW odpowiadać będzie całym swoim majątkiem. CUW działając w imieniu Gminy korzystał będzie z jej osobowości prawnej, ponieważ jako jednostka budżetowa nie będzie posiadał zdolności do czynności prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazania towarów i usług przez CUW na rzecz pozostałych miejskich jednostek organizacyjnych będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ad. 2

W myśl art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą organu wykonawczego gminy.

W interpretacji z dnia 2 października 2008 r., nr ILPP1/443-667/08-2/Al Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził m. in., że ?(...) podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (gminy i urzędu gminy) jest wyłącznie gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług, gmina i urząd powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej), tj. NIP nadany gminie oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług?.

Na podstawie art. 11 ustawy o finansach publicznych, samorządowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że CUW (gminna jednostka budżetowa), będzie działała na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i w ramach budżetu tej jednostki. Nie jest zatem możliwe, aby Gmina (Urząd Gminy) świadczyła usługi lub dokonywała dostaw towarów na własną rzecz. Relacja pomiędzy gminą a CUW nie będzie mieć zatem charakteru cywilnoprawnego. Między gminą a jej jednostką organizacyjną, jaką będzie CUW (jednostka budżetowa), nie może być zawarta umowa cywilnoprawna, która podlegałaby opodatkowaniu w związku z wyłączeniem wynikającym z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Tym samym w zakresie, w jakim CUW będzie wykonywał zlecone jej przez macierzystą gminę zadania w zakresie zapatrzenia Urzędu Miasta, nie będzie dokonywał dostaw towarów ani świadczenia usług w rozumieniu art. 7 ust. 2, art. 8 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te nie będą podlegały zatem przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie przepisom rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.

W związku z powyższym, skoro wykonywanie zadań przez jednostkę budżetową na rzecz gminy pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów usług, to w konsekwencji wartość przekazanych nieodpłatnie Urzędowi Miasta przez CUW towarów i usług nie będzie obrotem w rozumieniu art. 29 tej ustawy, zaś rozliczenie pomiędzy tymi jednostkami winno się odbywać na podstawie innych dokumentów niż faktury, o których mowa w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowanie dla pytań 1 i 2.

W stosunku do czynności, o których mowa w pytaniach 1 i 2 nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług przez CUW w zakresie przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zadań. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisu tego wynika wprost, że uprawnienie to przysługuje wyłącznie w sytuacji wystąpienia związku dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W przypadku braku takiego związku, a tak jest niewątpliwie w sytuacji nabycia towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych od tego podatku, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz miejskich jednostek budżetowych,
  • prawidłowe ? w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz Urzędu Miasta.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów ? w art. 7 ust. 2 oraz ? w przypadku świadczenia usług ? w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3 ustawy). Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy ? opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy ? czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami ? stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy ? są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Mając na uwadze powyższe przepisy zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, czyli podmiot będący podatnikiem podatku VAT zobowiązany jest do prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 192, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy należą ? na mocy art. 6 ust. 1 ww. ustawy ? wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy wskazać, iż zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, dotyczy jednostek samorządu terytorialnego i możliwe jest tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez jednostkę samorządu terytorialnego umów cywilnoprawnych.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności (art. 11 ust. 2 powołanej ustawy).

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego ? gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Tworząc jednostkę budżetową, zgodnie z art. 12 ust. 2 cyt. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca mając na względzie potrzebę obniżenia kosztów funkcjonowania administracji miejskiej, zamierza wdrożyć program centralizacji zakupów i usług miejskich jednostek budżetowych. Obsługa miejskich jednostek organizacyjnych (innych jednostek budżetowych) oraz Urzędu Miasta (jednostki budżetowej) w zakresie centralnego zapatrzenia, tj. prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów towarów i usług, będzie statutowym przedmiotem działalności tzw. Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki ? CUW. Jednostka ta zostanie utworzona w formie jednostki budżetowej. Jednostka ta, jako miejska jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będzie posiadała odrębny od Wnioskodawcy status podatnika VAT, posiadać będzie własny NIP oraz składać będzie odrębne rozliczenia deklaracyjne dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT.

Poszczególne zamówienia na np. meble, art. biurowe, art. spożywcze wpływać będą do CUW. CUW w imieniu Wnioskodawcy (gmina posiada osobowość prawną) podpisze umowy z konkretnymi dostawcami. Faktyczny odbiór następować będzie w siedzibie tej jednostki organizacyjnej, która złożyła zapotrzebowanie, faktura natomiast będzie wystawiana przez wykonawcę na CUW. W ewidencji księgowej dostawy realizowane dla zaspokojenia potrzeb jednostek organizacyjnych przez CUW będą ujmowane jako nieodpłatne przekazanie.

Wnioskodawca wskazał, iż w jego opinii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług przez CUW. Przekazywane jednostkom budżetowym (w tym Urzędowi Miasta) towary będą służyć do wykonywania przez pracowników tych jednostek (pracowników samorządowych) obowiązków służbowych. Świadczone przez CUW nieodpłatne usługi na rzecz innych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy (jednostek budżetowych w tym Urzędu Miasta) będą należały do jego zadań statutowych.

W kontekście powyższego należy zatem stwierdzić, iż utworzone w formie jednostki budżetowej CUW będzie gminną jednostką organizacyjną. Nowopowstałe Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki będzie podatnikiem podatku VAT, działającym na podstawie statutu i posiadającym własny NIP, a swoje wydatki będzie pokrywało bezpośrednio z budżetu, zaś uzyskane dochody będzie odprowadzało na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Odpowiadając na zadane pytania należy stwierdzić, iż:

Ad. 1

Zgodnie z wyżej cyt. przepisami, utworzone przez Wnioskodawcę Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki jako jednostka budżetowa, będzie stanowiło odrębny od jednostek samorządu terytorialnego podmiot sfery budżetowej.

Ustawodawca w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy, postanowił iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów, jak i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, niezależnie od tego czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, jednakże z zastrzeżeniem zawartym w art. 6 pkt 2 ustawy. W myśl powołanego artykułu, przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Natomiast, w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, ustawodawca zrównał z czynnościami odpłatnymi niektóre czynności nieodpłatne, szczegółowo jednak sprecyzował warunki determinujące opodatkowanie tych czynności.

W przedmiotowej sprawie należy jednak stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie towarów przez CUW na rzecz miejskich jednostek budżetowych w celu wykonywania przez ich pracowników obowiązków służbowych, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będą spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (zakupy będą dokonywane w celu ich nieodpłatnego przekazania, czyli poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez CUW do wykonywania czynności opodatkowanych).

Natomiast, w przypadku kiedy CUW będzie świadczył nieodpłatne usługi dla miejskich jednostek budżetowych, to czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na ich nieodpłatny charakter oraz fakt, iż nie będą spełnione dyspozycje wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Bowiem nieodpłatne świadczenie usług będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki działalnością (wykonywanie własnych zadań statutowych).

W związku z powyższym CUW, będące jednostką budżetową i dokonujące nieodpłatnego przekazania towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz miejskich jednostek budżetowych, wykonuje czynności, które jako nie objęte zakresem art. 5 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem czynności te nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z powołanego § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, lecz są wyłączone z opodatkowania tym podatkiem. Ponadto, należy wskazać, iż zwolnienie określone w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia obejmuje tylko i wyłącznie czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego, a nie jednostki budżetowe.

Ponieważ nieodpłatne czynności wykonywane przez CUW na rzecz miejskich jednostek budżetowych nie korzystają ze zwolnienia ? jak to wskazał Zainteresowany ? na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Ad. 2

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku należy stwierdzić, iż jednostka budżetowa CUW, będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, dokonująca nieodpłatnego przekazania towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy oraz nieodpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, na rzecz Urzędu Miasta, występuje jako odrębny od Urzędu Miasta podmiot gospodarczy. Zatem w przedmiotowej sprawie będą występowały dwie strony tych czynności.

Ponadto należy wskazać, iż na gruncie prawa podatkowego dostawa towarów i świadczenie usług występuje pomiędzy dwoma podmiotami, rozróżnianymi przez przepisy prawa jako dostawca towaru i jego odbiorca, a także jako świadczący usługę i jej odbiorca, a zatem w umowie muszą występować co najmniej dwie strony.

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie będzie występował jeden i ten sam podmiot, bowiem dostawcą towaru oraz usługodawcą będzie CUW, natomiast odbiorcą będzie Urząd Miasta.

Należy jednak stwierdzić, iż w analizowanej sprawie nieodpłatne przekazanie towarów przez CUW na rzecz Urzędu Miasta w celu wykonywania przez jego pracowników obowiązków służbowych, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będą spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (zakupy będą dokonywane w celu ich nieodpłatnego przekazania, czyli poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez CUW do wykonywania czynności opodatkowanych).

Natomiast, w sytuacji kiedy CUW będzie świadczył nieodpłatne usługi dla Urzędu Miasta, to czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na ich nieodpłatny charakter oraz fakt, iż nie będą spełnione dyspozycje wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Bowiem nieodpłatne świadczenie usług będzie odbywało się w związku z prowadzoną przez Centrum Usług Wspólnych ds. Logistyki działalnością (wykonywanie własnych zadań statutowych).

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Urzędu Miasta nie będzie opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie będą spełnione dyspozycje wynikające z art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie wyłączenia z opodatkowania nieodpłatnych czynności wykonywanych przez CUW na rzecz Urzędu Miasta uznano za prawidłowe, jednakże częściowo w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Zainteresowanego.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika