Opodatkowanie i prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji

Opodatkowanie i prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dale: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 28 maja 2009 r. Gmina podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan zagospodarowania przestrzennego obejmuje głównie tereny inwestycyjne pod działalność komercyjną, jak i pod budownictwo jednorodzinne.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży poszczególnych działek objętych planem zagospodarowania przestrzennego (przy czym jedna z działek została już przez Gminę sprzedana).

Transakcje sprzedaży poszczególnych działek Gmina ujmuje (będzie ujmować) w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu powyższych dostaw Gmina wykazuje (wykaże) w składanych deklaracjach VAT-7.

W celu przekonania potencjalnych nabywców do zakupu działek, Gmina ponosi wydatki inwestycyjne związane z uzbrojeniem terenu. Inwestycja ta obejmuje następujące etapy:

  1. Wykonanie robót drogowych w pasie drogi wojewódzkiej przyległej do terenu inwestycyjnego oraz robót związanych z budową nawierzchni z kostki betonowej dróg ? prace te obejmują wykonanie:
    1. rowów,
    2. przepustu,
    3. nawierzchni zjazdu z kostki betonowej z drogi wojewódzkiej do terenu inwestycyjnego,
    4. zabezpieczeń i oznakowań na drodze wojewódzkiej oraz na terenie inwestycyjnym,
    5. drogi wewnętrznej na przedmiotowym terenie (droga gminna, która będzie drogą publiczną) wraz z oświetleniem,
    6. placów postojowych w pasie drogowym drogi gminnej,
    7. chodników w pasie drogowym drogi gminnej.
  2. Wykonanie systemu odprowadzania wód deszczowych z terenu inwestycyjnego ? prace te obejmują wykonanie:
    1. kanalizacji deszczowej grawitacyjnej (budowa kanałów z rur kanalizacyjnych, studni rewizyjnych z kręgów betonowych, studzienek ściekowych),
    2. kanalizacji deszczowej tłocznej (ułożenie rur kanalizacyjnych, wbudowanie studni kontrolnych i rozpoznawczych),
    3. separatora z osadnikiem piasku,
    4. przepompowni wód deszczowych wraz z zasileniem,
    5. zbiornika retencyjnego i infiltracyjnego.
  3. Wykonanie instalacji sieci elektrycznych przyłączających teren inwestycyjny do pobliskiego systemu energetycznego już istniejącego ? prace te obejmują wykonanie przyłącza kablowego do zbiornika retencyjnego oraz wykonanie oświetlenia drogowego w pasie drogi gminnej.

Ponoszone przez Gminę wydatki dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców.

Gmina podjęła decyzję o poniesieniu wszystkich powyższych wydatków w celu przekonania inwestorów do nabycia przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę. Gmina ma bowiem świadomość, iż w skali kraju i województwa istnieje niezwykle duża podaż tego typu terenów. Jak wynika z doświadczenia Gminy, potencjalni inwestorzy każdorazowo dokonują dokładnego rozeznania właściwości terenów, porównują je, negocjują, przedstawiają swoje żądania, etc. Uzależniają oni nabycie działek m. in. właśnie od stopnia ich uzbrojenia.

Innymi słowy, gdyby nie chęć sprzedaży działek na terenie inwestycyjnym, Gmina nie poniosłaby przedmiotowych wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną (komercyjną lub jednorodzinną) stanowi czynność opodatkowaną VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną (komercyjną lub jednorodzinną) stanowi czynność opodatkowaną VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej: ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Z kolei przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż ma on zastosowanie m. in. do gruntu rozumianego na kanwie ww. ustawy jako rzecz. Konsekwentnie, sprzedaż działek dla celów opodatkowania VAT powinna być traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Dodatkowo Gmina pragnie nadmienić, iż w jej ocenie w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przewidujący zwolnienie od opodatkowania VAT dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanego przepisu wynika bowiem w sposób jednoznaczny, iż przedmiotowe zwolnienie od VAT nie dotyczy sytuacji, w których sprzedawany grunt jest przeznaczony pod zabudowę.

Jednocześnie, w celu stwierdzenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy odwołać się do przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (dalej ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym), w której uregulowane zostały zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jak Gmina natomiast wskazała w opisie sprawy, przedmiotowe grunty w planie zagospodarowania przestrzennego zostały oznaczone jako tereny inwestycyjne bądź tez tereny przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną.

Ponadto, jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa m. in. w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 23%.

Zatem w ocenie Gminy, w przypadku gdy zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego dana działka przeznaczona jest pod zabudowę, jej odpłatna dostawa nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania, przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i konsekwentnie podlega opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki tego podatku (obecnie 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że interpretacji udzielono w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zadanego w tym wniosku pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie były rozstrzygane.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną.

Natomiast odpowiedzi na pytanie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczące przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego załatwiono interpretacją z dnia 20 sierpnia 2012 r. nr ILPP1/443-477/12-3/AW.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika