Uznanie nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu (...)

Uznanie nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 24 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 kwietnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: ?Przeciwdziałanie wykluczeniu ?? w ramach Priorytetu 8 ? Społeczeństwo informacyjne ? zwiększanie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3. ? Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu ? elnclusion, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie ?zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności?.

Zgodnie z zasadami naboru wniosków o dofinansowanie projektów o wsparcie w ramach Działania 8.3 PO IG ubiegać się mogły:

  • JST,
  • grupy JST ? konsorcja, związki, stowarzyszenia i porozumienia,
  • konsorcja JST lub ww. grup JST z organizacjami pozarządowymi.

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

Zgodnie z uszczegółowieniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Beneficjent, tj. Gmina, będzie kierować swoje działania do 80 gospodarstw domowych (według definicji GUS), spełniających następujące warunki określone w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej:

  • gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,
  • gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,
  • dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych, typowana do otrzymania wsparcia we współpracy ze szkołą oraz/lub ośrodkami pomocy społecznej,
  • osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym grupę docelową projektu doprecyzowano w następujący sposób:

  1. Dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej (70 gospodarstw domowych), które:
    • zamieszkują gm.,
    • są uczniami w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
    • nie posiadają sprzętu komputerowego lub posiadają zestawy niepełne bądź zniszczone, nienadające się do użytkowania,
    • nie posiadają dostępu do Internetu,
    • żyją w gospodarstwach domowych spełniających kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej (dochód na osobę nie przekracza kwoty 351 zł na osobę) oraz w art. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych (dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504 zł, a w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583,00 zł).
  2. 10 jednoosobowych gospodarstw domowych, które:
    • zamieszkują gm.,
    • są uprawnione do wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,
    • nie posiadają komputera i dostępu do Internetu,
    • stanowią gospodarstwo domowe spełniające kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej ? dochód nie przekracza kwoty 477 zł,
    • posiadają orzeczoną niepełnosprawność w stopniu znacznym lub umiarkowanym.

Wsparcie jakiego Gmina będzie udzielać grupie docelowej projektu polegać będzie przede wszystkim na:

  • organizacji szkoleń z zakresu obsługi komputera oraz sieci Internet dla uczestników projektu (osoby fizyczne),
  • zakupie zestawów komputerowych i ich przekazaniu w użyczenie grupie docelowej (umowy użyczenia sprzętu),
  • wyłonieniu dostawcy/dostawców Internetu do mieszkań osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),
  • wniesieniu opłaty aktywacyjnej i opłacaniu abonamentu (24 m-ce) z tytułu dostawy Internetu w mieszkaniach osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),
  • zakupie sprzętu komputerowego (laptop) w celu zapewnienia przez pracownika gminy wsparcia technicznego uczestnikom projektu w związku z użyczonym sprzętem komputerowym oraz dostarczanym Internetem.

Wszystkie wyżej wymienione działania będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu Gminy (15%). Wszystkie świadczenia będą nieodpłatne dla uczestników projektu.

W uzupełnieniu z dnia 8 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskując o dofinansowanie projektu pn.: ?Przeciwdziałanie wykluczeniu ?? i przystępując do jego realizacji, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Gmina będzie działać w obszarze spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonym ustawami na rzecz innych podmiotów. Poprzez realizację projektu Gmina zamierza skutecznie ograniczyć na swoim terenie zjawisko wykluczenia cyfrowego z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności dzięki czemu zwiększy szanse rozwojowe dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych oraz wspomoże reintegrację społeczną schorowanych osób, samotnie gospodarujących o niskich dochodach. Tym samym dążyć będzie do budowy społeczeństwa informacyjnego oraz przeciwdziała negatywnym skutkom wykluczenia cyfrowego w postaci wykluczenia społecznego i zawodowego, co leży w interesie powszechnym i przynosi korzyści społeczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 punkt 3a ustawy, działalności w zakresie telekomunikacji są ujęte w katalogu zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić działania mające na celu pobudzenie lub agregację popytu użytkowników na usługi związane z szerokopasmowym dostępem do Internetu, w szczególności edukacyjne i szkoleniowe, polegające na wyposażeniu konsumentów w telekomunikacyjne urządzenia końcowe lub sprzęt komputerowy lub finansowaniu konsumentom kosztu usług telekomunikacyjnych.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Biorąc pod uwagę, że jednym z kryteriów dostępu do projektu dla grup docelowych jest kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 182) oraz w art. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.), Gmina, poprzez realizację projektu, wspomagać będzie gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej oraz gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych.

Laptop, który w ramach projektu zostanie zakupiony do Urzędu Gminy nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Zostanie zakupiony celem wyposażenia nowo utworzonych stanowisk pracy ds. informatyzacji i administracji oraz ds. szkoleń komputerowych, a więc stanowisk bezpośrednio związanych z realizacją projektu zaplanowanych w nim działań, tj.:

  1. przeszkolenia uczestników projektu z obsługi komputera i sieci Internet,
  2. zapewnienia uczestnikom projektu wsparcia technicznego w bieżącym użytkowaniu sprzętu, w tym diagnozowanie usterek, współpraca z serwisem gwarancyjnym oraz udzielanie porad z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi i kanałów informacyjnych,
  3. czynności organizacyjno-administracyjnych w projekcie (odbiory dostarczonego sprzętu komputerowego oraz usług dostawy Internetu, korespondencja, sprawozdawczość, monitoring i kontrola uczestników projektu, administrowanie stroną internetową projektu, archiwizacja dokumentacji, itp.).

Laptop będzie służył wyłącznie do ww. celów przez okres dwóch lat realizacji projektu, a następnie pięć lat jego trwałości. Po tym okresie, jeżeli jego dotychczasowe zużycie oraz parametry techniczne pozwolą na dalsze użytkowanie, pozostanie w Wydziale Współpracy Europejskiej i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Gminy i służył będzie do realizacji zadań polegających na opracowywaniu dokumentacji aplikacyjnej celem uzyskania dofinansowania projektów ze środków zewnętrznych. Nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne użyczenie zestawów komputerowych uczestnikom projektu będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, bezpłatnego użyczenia zestawów komputerowych uczestnikom projektu nie można uznać za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Opisane wyżej użyczenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ Gmina wykonując ww. czynności nie występuje jako podatnik podatku VAT (zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołane wyżej unormowania wskazują, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  1. w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa ? użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia ? w całości lub w części ? podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  2. w przypadku świadczenia usług ? świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: ?Przeciwdziałanie wykluczeniu ?? w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie ?zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności?.

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

Zgodnie z uszczegółowieniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Beneficjent, tj. Gmina, będzie kierować swoje działania do 80 gospodarstw domowych, spełniających warunki określone w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej.

Wsparcie jakiego Gmina będzie udzielać grupie docelowej projektu polegać będzie przede wszystkim na:

  • organizacji szkoleń z zakresu obsługi komputera oraz sieci Internet dla uczestników projektu (osoby fizyczne),
  • zakupie zestawów komputerowych i ich przekazaniu w użyczenie grupie docelowej (umowy użyczenia sprzętu),
  • wyłonieniu dostawcy/dostawców Internetu do mieszkań osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),
  • wniesieniu opłaty aktywacyjnej i opłacaniu abonamentu (24 m-ce) z tytułu dostawy Internetu w mieszkaniach osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),
  • zakupie sprzętu komputerowego (laptop) w celu zapewnienia przez pracownika gminy wsparcia technicznego uczestnikom projektu w związku z użyczonym sprzętem komputerowym oraz dostarczanym Internetem.

Wszystkie wyżej wymienione działania będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu Gminy (15%). Wszystkie świadczenia będą nieodpłatne dla uczestników projektu.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż przystępując do jego realizacji będzie działać w obszarze spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonym ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują działalność w zakresie telekomunikacji. Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należą sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy regulujących zasady używania rzeczy. Przez umowę użyczenia, zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 6 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Treść powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy.

Aby zatem uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie w użyczenie zestawy komputerowe uczestnikom projektu, zatem nie uzyska żadnego wynagrodzenia. W związku z tym nie będzie można przedmiotowych czynności uznać za odpłatne i tym samym nie będą stanowiły one usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Natomiast, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, musi ono służyć celom innym, niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie ww. zestawów komputerowych, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie do nieodpłatnego używania ? odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Bowiem, nieodpłatne oddanie przedmiotowych zestawów komputerowych odbędzie się w związku z zadaniami Wnioskodawcy (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Reasumując, czynność nieodpłatnego oddania w użyczenie zestawów komputerowych uczestnikom projektu nie będzie stanowiła odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, ani nieodpłatnego świadczenia usług, podlegających opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, przedmiotowa czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana w stanowisku Zainteresowanego.

Zaznacza się, że art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., określał, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego użyczenia zestawów komputerowych za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego została wydana odrębna interpretacja z dnia 23 kwietnia 2013 r., nr ILPP1/443-57/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika