Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji (...)

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji pn. ?Remont świetlicy wiejskiej ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji pn. ?Remont ? ? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji pn. ?Remont ? ?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji z działania ?Małe projekty? na realizację operacji pn. ?Remont ? ?. W związku z zaistniałą sytuacją, niezbędna jest interpretacja indywidualna potwierdzająca, że Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT. Funkcjonowanie Wnioskodawcy finansowane jest ze składek członkowskich, dotacji, darowizn wpłaconych na jego rzecz, ofiarności publicznej. Korzystanie ze świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej jest nieodpłatne i służy całej lokalnej społeczności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji pn. ?Remont ? ??

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Realizując operację pn. ?Remont ? ? nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu VAT. Jego funkcjonowanie finansowane jest ze składek członkowskich, dotacji, darowizn wpłaconych na jego rzecz, ofiarności publicznej. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej jest własnością gminy S., na podstawie zawartej umowy został przekazany jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej na użytkowanie wieczyste. Korzystanie ze świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej jest nieodpłatne i służy całej lokalnej społeczności. W ramach zadania zostaną poniesione koszty zakupu okien i parapetów wraz z demontażem i montażem, farb do malowania, gładzi szpachlowej oraz karton gipsu oraz praca własna świadczona nieodpłatnie. Wszelkie prace i zakupy w ramach zadania będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Ochotniczą straż Pożarną. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji z działania ?Małe projekty? na realizację operacji pn. ?Remont ? ?. Funkcjonowanie Zainteresowanego finansowane jest ze składek członkowskich, dotacji, darowizn wpłaconych na jego rzecz, ofiarności publicznej. Korzystanie ze świetlicy wiejskiej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej jest nieodpłatne i służy całej lokalnej społeczności.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, nie jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji płatników tego podatku. Wyjaśnił również, iż zakupy towarów i usług związane z realizacja projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu będącego przedmiotem pytania.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie operacji pn. ?Remont ? ?.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika