Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji zadania inwestycyjnego.

Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Inwestycji , przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu: 1 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Inwestycji jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy, powołaną Uchwałą Rady do prowadzenia inwestycji w ramach inwestorstwa zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych.

Dodatkowo Uchwałą Rady, Zarząd Inwestycji uzyskał prawo do prowadzenia działalności w formie zastępstwa inwestorskiego na rzecz innych podmiotów niż Gmina i jest w tym zakresie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym nr NIP, odprowadzającym z tego tytułu podatek od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje na rzecz Gminy zadanie inwestycyjne pod nazwą: ?Przebudowa (?)? aplikowaną do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 ? 2013, Działanie 6.4 ?Turystyka kulturowa? oraz ze środków finansowych Gminy.

Faktury za wykonane prace wystawiane są przez wykonawców na podmiot o numerze NIP ? Zarząd Inwestycji. Zadanie polega na rewitalizacji niecki fontanny, budowy lodowiska po obwodzie niecki fontanny oraz budowy fontanny multimedialnej z układem zasilającym. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zarząd Zieleni ? jednostka budżetowa Gminy. Użytkownik będzie uzyskiwał dochody ze sprzedaży biletów.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd Inwestycji ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu prowadzonej działalności o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach za wykonane prace budowlane w ramach zadania ?Przebudowa (?)? aplikowaną do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 ? 2013, Działanie 6.4 ?Turystyka kulturowa? oraz Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty podatku od towarów i usług zawarte w fakturach za wykonane prace budowlane, wystawionych za Zarząd Inwestycji nie podlegają odliczeniu, ponieważ jednostka nie prowadzi w tym zakresie działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl przepisu art. 2 ust.

1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego Gminy, powołaną Uchwałą Rady do prowadzenia inwestycji w ramach inwestorstwa zastępczego w imieniu i na rzecz Gminy i jej jednostek organizacyjnych. Obecnie Zainteresowany realizuje zadanie inwestycyjne pn.: ?Przebudowa (?)? aplikowaną do współfinansowania przez Unię Europejską ze Środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 ? 2013, Działanie 6.4 ?Turystyka kulturowa? oraz ze środków finansowych Gminy. Faktury VAT w związku tą inwestycją wystawiane są przez wykonawców na Zarząd Inwestycji.

Po zakończeniu zadania inwestycyjnego użytkownikiem i gospodarzem obiektu będzie Zarząd Zieleni ? jednostka budżetowa Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie ? jak wskazuje Zainteresowany, czyli Zarząd Inwestycji ? warunku tego nie spełnia, ponieważ nie prowadzi on w tym zakresie działalności opodatkowanej, a użytkownikiem i gospodarzem uzyskującym przychody z ww. obiektu będzie Zarząd Zieleni.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika