Wykorzystanie przy ustaleniu przeznaczenia gruntu studium uwarunkowań i kierunków zabudowy, opodatkowanie (...)

Wykorzystanie przy ustaleniu przeznaczenia gruntu studium uwarunkowań i kierunków zabudowy, opodatkowanie działki 22% stawką VAT oraz ustalenie podmiotu występującego w roli podatnika przy dostawie gruntu Skarbu Państwa przez Starostę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Organem reprezentującym Powiat jest Zarząd. Zarząd Powiatu ogłosił przetarg na sprzedaż działki stanowiącej własność Powiatu, dla której studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie na tereny zabudowy wiejskiej posiadające zgodę na przeznaczenie nierolne i nieleśne. W ewidencji gruntów powyższa działka ma wskazane klasy użytków RV i PsIV, tzn. grunty orne i pastwiska trwałe. W dokumentach przetargowych zostało wskazane, że sprzedaż gruntu następuje na zasadach określonych w art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W związku z powyższym do ceny nabycia doliczony jest podatek VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto jest płatnikiem podatku VAT, w przypadku gdy przedmiotem sprzedaży jest działka stanowiąca własność Powiatu, Starostwo czy Powiat...

Zdaniem Wnioskodawcy, płatnikiem podatku VAT powinno być Starostwo jako organ powołany do obsługi Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, przez działalność gospodarczą, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie natomiast do treści ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). Stosownie do treści art. 26 ust. 2 cyt. ustawy, w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie. W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) należy stwierdzić, iż starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (powiatu i starostwa powiatowego) jest wyłącznie powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Zatem, z uwagi na to, że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, zarówno powiat, jak i starostwo powiatowe, w związku ze swoimi działaniami powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Uwzględniając fakt, iż w stosunku do całej działalności (a więc powiatu i starostwa powiatowego), podatnikiem podatku od towarów i usług jest powiat, w deklaracji tej powinien być podawany numer identyfikacji podatkowej tej osoby prawnej, w imieniu której wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj. numer nadany powiatowi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem postępowania przetargowego będzie działka stanowiącej własność Powiatu. Nieruchomość ? stosownie do zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ? przeznaczona jest pod zabudowę wiejską. W związku z powyższym do ceny nabycia doliczony jest podatek VAT w wysokości 22%.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz zdarzenia przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę należy wyjaśnić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat ? jako jednostka samorządu terytorialnego. W konsekwencji Wnioskodawca dokonując zbycia w drodze przetargu (czyli czynności cywilnoprawnej) działki należącej do Powiatu wykonuje czynność polegającą na zbyciu mienia objętego własnością Powiatu a nie Starostwa. Wyjaśnić należy, że Starostwo jako urząd realizuje zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej i występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu i na rzecz Powiatu. Skutkiem powyższego realizowana czynność stanowi działalność gospodarczą i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą działki odnosi się do Powiatu a nie do Starostwa Powiatowego.

Reasumując, sprzedaż (w drodze przetargu) nieruchomości będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu) jako realizowana w ramach czynności cywilnoprawnej, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym podmiotem występującym w roli podatnika podatku od towarów i usług wskazanego w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, będzie Powiat a nie Starostwo Powiatowe.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Powiatu. Wniosek w części dotyczącej określenia podatnika podatku VAT w związku z dostawą działki stanowiącej własność Skarbu Państwa został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. nr ILPP1/443-670/09-5/MK.

Natomiast w części wniosku dotyczącej:

  • zastosowania do dostawy działki stanowiącej własność Powiatu przeznaczonej pod zabudowę wiejską studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w związku z tym opodatkowania dostawy przedmiotowej działki 22% stawką podatku VAT, oraz
  • zastosowania do dostawy działki stanowiącej własność Skarbu Państwa, przeznaczonej pod funkcje mieszkalno-usługowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i w związku z tym opodatkowania dostawy przedmiotowej działki 22% stawką podatku VAT,

zostały wydane w dniu 1 września 2009 r. postanowienia nr ILPP1/443-670/09-2/MK i nr ILPP1/443-670/09-4/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/43-670/09-5/Mk, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika