Czy działalność spółki cywilnej prowadzonej przez techników dentystycznych w ramach wykonywania (...)

Czy działalność spółki cywilnej prowadzonej przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu: 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług świadczonych przez techników dentystycznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług świadczonych przez techników dentystycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od sierpnia 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej w zakresie protetyki stomatologicznej (techniki dentystycznej). Wspólnicy są technikami dentystycznymi, posiadają dwa odrębne zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i nie zatrudniają pracowników. Praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług w ramach wykonywania zawodu (PKWiU 33.10.17). W roku 2007 zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług ww. czynności były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%. Nowelizacja ustawy o VAT dokonana z dniem 1 stycznia 2008 r. zwalnia od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów przez dentystów i techników dentystycznych. Przepis art. 43 ust.1 pkt 14 ustawy o VAT interpretowany był przez Urząd Skarbowy (?) w sposób dla Spółki niekorzystny.

Ze względu na formę prawną, tzn. prowadzenie działalności w ramach spółki cywilnej Wnioskodawca został pozbawiony prawa do stosowania zwolnienia od podatku VAT i od dnia 1 stycznia 2008 r. opodatkował świadczone usługi stawką podstawową 22%. Ze zwolnienia mogli skorzystać protetycy prowadzący działalność gospodarczą indywidualnie, jednoosobowo. Zdaniem Strony, stosowanie 22% stawki jest błędem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność spółki cywilnej prowadzonej przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 43 ust.1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług mówi o zwolnieniu od podatku VAT świadczenia usług w ramach wykonywania zawodu i nie uzależnia przyznania zwolnienia od formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Z przepisu tego nie wynika także, że usługi te korzystają ze zwolnienia tylko wtedy, gdy będą świadczone przez podatnika (technika dentystycznego), prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. Nie została wskazana jakakolwiek forma, w jakiej powinna być prowadzona działalność gospodarcza. Forma wykonywania działalności gospodarczej nie stanowi więc kryterium różnicującego stawkę podatkową. Wspólnicy są technikami dentystycznymi, świadczą osobiście usługi w ramach wykonywania zawodu i nie zatrudniają pracowników. Wspólnicy są przedsiębiorcami - osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej. Dlatego też, ze względu na zasadę równości, Strona uważa, że nie ma uzasadnienia wprowadzenie zróżnicowania następstw podatkowych w zależności od formy prawnej wykonywanej działalności gospodarczej. Zdaniem Strony, Spółka ma prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług protetycznych wykonywanych w ramach prowadzonej spółki cywilnej. Na poparcie swojej tezy Spółka powołuje stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 1404/08. W wyroku Sąd odwołuje się do prawa wspólnotowego (art. 132 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. UE serii L Nr 371 str. 1 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Pod pojęciem towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT dla dostawy towarów i świadczonych usług, zgodnie z art. 41 ust. 1, wynosi 22% - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do tejże ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust.

12 i art. 114 ust. 1. Wśród towarów opodatkowanych powyższą stawką podatku, pod pozycją 101 załącznika nr 3, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 33.10.17 ? sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane ? z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych.

Powyższy zapis oznacza, iż z dniem 1 stycznia 2008 r. sztuczne zęby i protezy dentystyczne zostały wyłączone z opodatkowania obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług na podstawie ww. poz. załącznika nr 3.

W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2008 r. dostawa sztucznych zębów i protez dentystycznych podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, tj. 22%.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, z 7% stawki podatku korzystają - bez względu na symbol PKWiU - wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika ? poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Ponadto, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Wyjaśnić zatem należy, iż wprowadzona do ustawy od dnia 1 stycznia 2008 r. regulacja zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy, wskazuje iż zwolnienie od podatku świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia np. w sytuacji dostawy protezy dentystycznej przez spółkę cywilną, której wspólnikami są technicy dentystyczni.

Powyższe zwolnienie należy traktować jako zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby ? technika dentystycznego ? przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, której wspólnikami są osoby fizyczne będące technikami dentystycznymi, którzy świadczą osobiście usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy o VAT (PKWiU 33.10.17), nie zatrudniając pracowników.

Reasumując, Spółka cywilna prowadząc działalność gospodarczą w zakresie protetyki stomatologicznej (techniki dentystycznej) polegającej na świadczeniu usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika