W zakresie zmiany numeracji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz umieszczania symbolu PKWiU na (...)

W zakresie zmiany numeracji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz umieszczania symbolu PKWiU na fakturze VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zmiany numeracji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz umieszczania symbolu PKWiU na fakturze VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zmiany numeracji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz umieszczania symbolu PKWiU na fakturze VAT. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiot obejmuje pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (66.19.Z) oraz działalność pomocniczą finansową gdzie indziej nie sklasyfikowaną. Działalność Wnioskodawczyni polega na pośredniczeniu przy zakupie udziałów i akcji spółek rynku prywatnego, a więc negocjowaniu umów, zawieraniu umów, dokonywaniu płatności, składaniu stosownych oświadczeń woli i wiedzy. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz treści załącznika nr 4, zwolnione od podatku VAT są usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem usług doradztwa finansowego ? PKWiU 67.13.10-00.20. Działalność Zainteresowanej nie stanowi doradztwa finansowego, co zresztą wynika z treści wpisu w ewidencji działalności gospodarczej. Stosownie do treści rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r., Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie zawiera już numeru 67.13.10-00.20, który w myśl ustawy o VAT był zwolniony od podatku VAT.

Zgodnie z kluczem powiązań zawartym w nowej klasyfikacji PKWiU, dotychczasowy numer 67.13.10 obejmuje dziesięć odrębnych rodzajów działalności stanowiących szeroko rozumiane pośrednictwo finansowe. Działalności te są objęte numerami od 66.12.13.0 do 66.19.99.0 Wśród tych numerów są usługi związane z doradztwem finansowym - 66.19.91.0.

Z pisma z dnia 26 marca 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż zgodnie z PKWiU z roku 1997 symbole świadczonych usług przez Wnioskodawczynię są następujące:

  • 67.13.10-00.90 ? usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • 65.23.10-00.00 ? usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradztwa podatkowego na rzecz klientów i nie posiada uprawnień doradcy podatkowego. Działalność Zainteresowanej polega na podejmowaniu czynności pomocniczych przy zakupie akcji, nie będącymi stricte pośrednictwem przy zakupie akcji. Wnioskodawczyni nie jest stroną transakcji, ani nie figuruje jako pośrednik. Działalność ogranicza się do występowania jako pełnomocnik przy procedurze rejestracji w odpowiednim i do tego uprawnionym biurze maklerskim i weryfikacji, czy akcje są wolne od wszelkich wad prawnych, a także czy istnieją jakiekolwiek ograniczenia w rozporządzaniu nimi i do występowania do emitenta o zgodę w rozporządzaniu akcjami, o ile taka zgoda jest wymagana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy poprzez zmianę PKWiU rozszerzeniu uległ zakres usług nie objętych zwolnieniem od podatku VAT, skoro dotychczasowy PKWiU 67.13.10 nie zwolniony od podatku VAT, zgodnie z kluczem powiązań, obecnie został zastąpiony przez dziesięć innych numerów, czy też w dalszym ciągu nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT jedynie usługi doradztwa finansowego, które obecnie mają symbol 66.19.91.0....
  2. Czy warunkiem zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawczynię usług od podatku VAT jest określenie w wystawionej fakturze VAT podstawy tego zwolnienia, czyli w przypadku Wnioskodawczyni podanie właściwego numeru PKWiU, czy też o zwolnieniu od podatku VAT przesądza jedynie przedmiot świadczonej usługi określonej na fakturze VAT, bez konieczności podawania jego numeru...


Zdaniem Wnioskodawczyni, należy przyjąć, że usługami niepodlegającymi zwolnieniu od podatku VAT są jedynie usługi doradztwa finansowego, które w ustawie o podatku od towarów i usług są oznaczone nieaktualnym już numerem PKWiU 67.13.10, jako pozostałe usługi finansowe. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są natomiast zwolnione od podatku VAT, gdyż załącznik nr 4 do ustawy o VAT spod tego zwolnienia wyłącza jedynie doradztwo finansowe. Gdyby bowiem przyjąć, że poprzez zmianę PKWiU, tj. rozszerzenie i zmianę zakresu dotychczasowego numeru 67.13.10, zmienił się również zakres usług niezwolnionych od podatku VAT, oznaczałoby to, iż poprzez zmianę rozporządzenia w sprawie PKWiU, zmieniona została ustawa o podatku od towarów i usług. Byłoby to niezgodne z Konstytucją, gdyż aktem niższego rzędu (rozporządzeniem) nie można zmieniać aktu wyższego rzędu (ustawy). w ocenie Zainteresowanej zwolnione od podatku VAT są zatem nadal usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem określonego w załączniku nr 4 do ustawy o VAT doradztwa finansowego, które obecnie zgodnie z PKWiU obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. ma numer 66.19.91.0.

W związku ze zmianą numeracji PKWiU ? w ocenie Wnioskodawczyni ? warunkiem zwolnienia świadczonych przez nią usług nie jest podanie na fakturze właściwego numeru PKWiU świadczonej usługi, ale jedynie wystarczające jest określenie przedmiotu tej usługi, która jest zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów ? stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy ? należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? (Dz. u. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Na podstawie § 1 tego rozporządzenia, do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej wprowadzona została Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiąca załącznik do ww. rozporządzenia.

Jednakże na podstawie § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)(Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja j ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


Użycie przez ustawodawcę oznaczenia ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiot obejmuje pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych oraz działalność pomocniczą finansową gdzie indziej nie sklasyfikowaną. Działalność Zainteresowanej polega na pośredniczeniu przy zakupie udziałów i akcji spółek rynku prywatnego, a więc negocjowaniu umów, zawieraniu umów, dokonywaniu płatności, składaniu stosownych oświadczeń woli i wiedzy, podejmowaniu czynności pomocniczych przy zakupie akcji, nie będącymi stricte pośrednictwem przy zakupie akcji. Zainteresowana nie jest stroną transakcji, ani nie figuruje jako pośrednik. Działalność ogranicza się do występowania jako pełnomocnik przy procedurze rejestracji w odpowiednim i do tego uprawnionym biurze maklerskim i weryfikacji, czy akcje są wolne od wszelkich wad prawnych, a także czy istnieją jakiekolwiek ograniczenia w rozporządzaniu nimi i do występowania do emitenta o zgodę w rozporządzaniu akcjami, o ile taka zgoda jest wymagana. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z roku 1997, symbole świadczonych przez Wnioskodawczynię usług są następujące:

  • 67.13.10-00.90 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • 65.23.10-00.00 jako usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradztwa podatkowego na rzecz klientów i nie posiada uprawnień doradcy podatkowego.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny sprawy oraz klasyfikację statystyczną przedstawioną przez Zainteresowaną oraz w świetle obowiązującego stanu prawnego należy stwierdzić, iż o ile usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie stanowią usług w zakresie zarządzania akcjami lub udziałami we spółkach lub związkach, korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy czynności związane z pośredniczeniem przy zakupie udziałów i akcji spółek rynku prywatnego korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast, jak stanowi art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Szczegółowe warunki jakim winny odpowiadać wystawiane przez podatnika faktury, zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Natomiast, na podstawie § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.


Odnosząc opisany stan faktyczny sprawy do powyższych przepisów stwierdzić należy, iż wystawiane przez Zainteresowaną faktury VAT dokumentujące dokonanie opisanych we wniosku czynności winny uwzględniać postanowienia art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również zawierać elementy wymienione w normie § 5 ust. 1 i ust. 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w tym m. in. informację o: symbolu wskazanej usługi ? określonego w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej albo podstawie prawnej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zgodnie z przepisem ustawy, aktu wydanego na podstawie ustawy, albo dyrektywy).

Skoro więc, zwolnienie dla przedmiotowych czynności wynika z symboli statystycznych mieszczących się w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, Wnioskodawczyni winna wskazywać te symbole w wystawianych fakturach VAT.

Należy jednak zauważyć, iż sam brak symbolu świadczonej usługi na fakturze VAT ? w przypadku gdy zakres realizowanej czynności uprawnia do zastosowania zwolnienia i Wnioskodawczyni potrafi dowieść ich klasyfikacji ? nie może stanowić wyłącznej przesłanki pozbawienia podatnika prawa do zastosowania zwolnienia.

Zatem:

  1. w oparciu o § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do dnia 31 grudnia 2010 r., Wnioskodawczyni dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług winna stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Wprowadzenie więc z dniem 1 stycznia 2009 r. ?nowej? Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie spowodowało zmian w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
    Natomiast usługi świadczone przez Zainteresowaną mieszczące się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z roku 1997 pod symbolami PKWiU: 67.13.10-00.90 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane oraz 65.23.10-00.00 jako usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, pod warunkiem, że nie dotyczą usług zarządzania akcjami i udziałami;
  2. Wnioskodawczyni, stosując zwolnienie dla świadczonych usług, winna wskazywać w wystawionej fakturze VAT symbol PKWiU. Brak jednak tego symbolu nie pozbawia prawa do zastosowania zwolnienia.


Zatem, w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie niż wskazane w treści wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika