Czy Miasto i Gmina prawidłowo określiła podstawę opodatkowania z tytułu wniesienia do Spółki wkładu (...)

Czy Miasto i Gmina prawidłowo określiła podstawę opodatkowania z tytułu wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego (aportu)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta i Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto i Gmina, będące czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej także jako: ?VAT?), jest udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ?Spółka?).

W dniu 7 marca 2013 r. podjęta została uchwała Rady Miejskiej w sprawie wniesienia wkładu rzeczowego przez Miasto i Gminę w postaci nieruchomości gruntowych niezabudowanych stanowiących działki nr: 957/7 o powierzchni 212 m2 i 957/9 o powierzchni 6.460 m2 o wartości 357.820,00 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt siedem tysięcy osiemset dwadzieścia złotych 00/100) oraz objęcie przez Miasto i Gminę w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki 357 udziałów o wartości 1.000 zł każdy.

Wykazane w powyższej uchwale nieruchomości (działki nr 957/7 i 951/9) to grunt niezabudowany o pow. łącznej 6.672 m2. Wniesienie wkładu rzeczowego w formie ww. nieruchomości do Spółki nastąpiło w związku z budową hali sportowej przy Zespole Szkół Publicznych na podwyższenie kapitału zakładowego i jest niezbędne do realizacji statutowych zadań własnych gminy powierzonych do wykonania Spółce.

Ponieważ inwestycję będzie realizowała Spółka, która docelowo będzie użytkownikiem obiektu, celowym jest przekazanie przedmiotowych gruntów Spółce.

W związku z uchwałą w sprawie wniesienia wkładu rzeczowego do Spółki Burmistrz Miasta i Gminy wydał zarządzenie z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie wniesienia przez Miasto i Gminę aportu rzeczowego do majątku Spółki. Łączna wartość aportu w postaci nieruchomości gruntowych niezabudowanych stanowiących działki nr: 957/7 oraz 957/9 wynosi 357.820,00 zł.

Wnioskodawca nadmienia, że aport dotyczy gruntu przeznaczonego pod zabudowę, dla którego zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: z dnia 30 listopada 2011 r. oraz z dnia 29 sierpnia 2012 r., o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) - dot. inwestycji celu publicznego dla realizacji inwestycji polegającej na budowie sali gimnastycznej przy ZSP.

Czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez gminę do spółki prawa handlowego w postaci przedmiotowych nieruchomości prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nią jak właściciel, a zatem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem wniesienie aportu przez Miasto i Gminę zostało udokumentowane na potrzeby VAT za pomocą faktury i zastosowano stawkę opodatkowania 23% (wnosząc aport do spółki wspólnik/akcjonariusz nie przekazuje spółce składników swojego majątku nieodpłatnie, ale w zamian za udział w przyszłym zysku spółki, czyli za udziały lub akcje).

Spółka, która otrzymała aport, a która będzie wykonywała czynności z prawem do odliczenia VAT, uprawniona jest do rozliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wykazanego w fakturze dokumentującej wniesienie do niej aportu.

W zakresie ustalenia podstawy opodatkowania aportu uznano, że w tym przypadku zastosowanie ma art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten wskazuje, że podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Wyznaczając podstawę opodatkowania, odwołano się również do regulacji art. 29 ust. 9 ustawy o VAT: zatem za podstawę opodatkowania przyjęto wartość rynkową wnoszonego towaru pomniejszoną o VAT.

Wartość rynkowa prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych , stanowiących działki ewidencyjne 957/7 i 957/9, arkusz mapy 37, obręb 0001, określona przez rzeczoznawcę majątkowego wyniosła 357.820 zł, przy czym operat szacunkowy zawiera klauzulę ?określona wartość nie obejmuje podatku od towarów i usług ani obciążeń, w szczególności ustanowionych hipotek?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy Miasto i Gmina prawidłowo określiło podstawę opodatkowania z tytułu wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego (aportu)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia opisanych powyżej nieruchomości do Spółki jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesiony aport. Stąd też w ocenie Wnioskodawcy w analizowanym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy VAT.

Przez wartość rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy VAT, rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Biorąc zatem pod uwagę, że zgodnie z opisem stanu faktycznego wartość rynkowa opisywanych nieruchomości łącznie wynosi 357.820,00 zł, to zdaniem Wnioskodawcy, ta właśnie wartość winna zostać uwzględniona przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Przyjmując zatem, że kwota wyjściowa dla ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT wynosi w analizowanym przypadku 357.820,00 zł, jednocześnie uwzględniając treść przepisu art. 29 ust. 9 ustawy VAT oraz stosując metodę w ?stu? podstawa opodatkowania podatkiem VAT wyniesie 290.910,57 zł. Z kolei wartość podatku należnego wyniesie 66.909,43 zł.

W ocenie Wnioskodawcy, bez znaczenia dla ustalenia wartości podstawy opodatkowania w analizowanej sytuacji pozostanie zapis w operacie szacunkowym, zgodnie z którym: ?określona wartość nie obejmuje podatku od towarów i usług ani obciążeń w szczególności ustanowionych hipotek?.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy bez wpływu na ustalenie wartości podstawy opodatkowania podatkiem VAT pozostanie również przejęty przez strony sposób rozliczenia wniesienia aportu do Spółki przedstawiony w opisie stanu faktycznego.

Reasumując, o ile zatem wartość 357.820,00 zł będzie można uznać za wartość rynkową w rozumieniu przepisów ustawy VAT, to podstawa opodatkowania w rozpatrywanym przypadku winna wynieść, zgodnie z treścią art. 29 ust. 9 ustawy VAT, 290.910,57 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-21 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Miasto i Gmina, będące czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W dniu 7 marca 2013 r. podjęta została uchwała Rady Miejskiej w sprawie wniesienia wkładu rzeczowego przez Miasto i Gminę w postaci nieruchomości gruntowych niezabudowanych stanowiących działki nr: 957/7 o powierzchni 212 m 2 i 957/9 o powierzchni 6.460 m 2 o wartości 357.820,00 zł oraz objęcie przez Miasto i Gminę w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki udziałów. Wniesienie wkładu rzeczowego w formie ww. nieruchomości do Spółki nastąpiło w związku z budową hali sportowej przy Zespole Szkół Publicznych na podwyższenie kapitału zakładowego i jest niezbędne do realizacji statutowych zadań własnych Gminy powierzonych do wykonania Spółce. W związku z uchwałą w sprawie wniesienia wkładu rzeczowego do Spółki, Burmistrz Miasta i Gminy wydał zarządzenie z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie wniesienia przez Miasto i Gminę aportu rzeczowego do majątku Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Aport dotyczy gruntu przeznaczonego pod zabudowę, dla którego zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: z dnia 30 listopada 2011 r. oraz z dnia 29 sierpnia 2012 r., o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) - dot. inwestycji celu publicznego dla realizacji inwestycji polegającej na budowie sali gimnastycznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii określenia podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanych, o których mowa we wniosku.

Wskazać należy, że w przypadku dokonania czynności wniesienia nieruchomości do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione prawa, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione prawa. Stąd też, w takiej sytuacji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki jest, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy, wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego (nieruchomości), pomniejszona o kwotę podatku.

Informuje się ponadto, że w niniejszej sprawie załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania wniesienia aportem nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę został załatwiony interpretacją nr ILPP1/443-729/13-2/AI z dnia 8 listopada 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika